Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

2014 ligger an til å bli nok et veldig godt år når det gjelder salg av nye biler i Norge.
Med bare to måneder igjen går det etter alt å dømme mot ny rekord.

Men det er heller ikke til å komme fra at ikke alle er vinnere her. Noen merker selger ikke veldig godt Norge.

Det er det selvfølgelig flere grunner til. Det er rett og slett ikke alle merker som skal vinne dette slaget. Noen bilmerker er rene nisjemerker, andre slår fryktelig feil ut når det gjelder avgifter, mens atter andre igjen er helt spesielle biler som ikke er for folk flest.

En bil gruser alle rivaler

Nilsson har solgt ni

Når de ti første av årets måneder er gått, er det så mange som sju merker som har solgt under ti personbiler.

"Størst" av disse er Nilsson. Det er nok ikke et navn så veldig mange forbinder med bilproduksjon, så er det da heller ikke snakk om å bygge biler fra bunnen av. Nei, Nilsson er et firma som bygger om Volvoer til ambulanser og limousiner. Vi antar at de fleste av disse ni er ambulanser.

Amerikansk luksus

Så mange som seks merker har bare solgt to biler så langt i år.

Og her er det ikke bare snakk om ukjente merker. Det er også noen som hevder seg svært godt på andre markeder, men altså ikke i Norge.

Cadillac har lange og solide luksustradisjoner, og har i perioder solgt litt i Norge også. Men nå er det helsvart for amerikanerne. Bare to biler så langt i år. Det er forresten ikke bare Norge som går tregt for Cadillac, de sliter i hele resten av Europa også.

Erkebritisk nostalgi

Ferrari og Iveco kommer begge fra Italia, og der stopper vel også de fleste likheter.

Nilsson bygger om Volvo til ambulanser og limousiner og harlevert ni biler i Norge  så langt i år.Foto: Nilsson cars
Nilsson bygger om Volvo til ambulanser og limousiner og har levert ni biler i Norge  så langt i år. Foto: Nilsson cars

Etter et - i Ferrari-sammenheng - ganske solid salg av modellen FF, har det bremset opp igjen. Bare to biler så langt i år. Det samme antallet har også Iveco inne så langt.

Morgen er erkebritisk nostalgi, og et merke som har en stor fanskare her hjemme. Men nybilsalget står ikke helt i forhold til det, to eksemplarer her også.

 

Snart comeback

Koreanske SsangYong har i perioder solgt ganske mye biler i Norge, men det begynner å bli noen år siden nå.

Satsingen har i praksis ligget nede de siste årene, men nå har importøren besluttet å gjøre comeback. Her handler det først og fremst om varebiler, men flere nye biler er på vei fra SsangYong, det betyr at de garantert kommer til å hevde seg bedre neste år.

Til slutt tar vi med den lille elbilen Tazzani. To ny eksemplarer har kommet på norske skilter så langt i år. Den er altså plassert i skyggen av elbilene som virkelig selger bra nå.

Den skal bli Norges billigste: 

Null salg - så langt

Noen bilmerker har ikke levert noen nye biler på det norske markedet i det hele tatt så langt i år. Blant disse finner vi Aston Martin, Dodge og Bentley.

Disse har solgt minst så langt i år:

  • Nilsson 9 biler
  • Cadillac 2 biler
  • Ferrari 2 biler
  • Iveco 2 biler
  • Morgan 2 biler
  • Ssangyong 2 biler
  • Tazzari 2 biler
  • Aston Martin 0 biler
  • Bentley 0 biler
  • Dodge 0 biler
  • Fisker 0 biler
  • Mia 0 biler
  • Saab 0 biler
  • Think 0 biler

Alle er biler med en viss drømmefaktor og det er fortsatt et par måneder igjen av året og ikke minst snart jul – så kanskje ...

Les også: Tesla-salget bremser kraftig opp

 

Laster inn forumet...