Slik kan et Volkswagen-produkt se ut "under skallet". Deres MQB-plattform skal etter hvert danne utgangspunkt for rundt 40 bilmodeller, på den måten sparer konsernet store penger.
Slik kan et Volkswagen-produkt se ut "under skallet". Deres MQB-plattform skal etter hvert danne utgangspunkt for rundt 40 bilmodeller, på den måten sparer konsernet store penger.

Slik sparer bilprodusentene store penger

Kan bety betydelige endringer i årene som kommer.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Bilbransjen blir regnet som en av verdens tøffeste å konkurrere i. Utviklingen går svært fort - og for å henge med kreves det store utviklingsbudsjetter.

Her er trenden klar. Det blir stadig tøffere å være liten. Derfor ser vi også stadig flere samarbeidsprosjekter, der flere produsenter går sammen i utviklingen av nye modeller, for å kunne dele kostnadene.

Få ned utviklingskostnadene

Samtidig er den store trenden nå de såkalte megaplattformene. Det handler om plattformer som er utviklet slik at de kan brukes som utgangspunkt for en rekke bilmodeller, også av forskjellige størrelse.

De er gjerne både krevende og kostbare å utvikle. Men når jobben først er gjort, er dette en svært effektiv måte å få ned utviklingskostnadene per bil på. 

Planlegger nytt billigmerke - modeller fra 50.000 kroner

Fra 25 til 4 

Volkwagen-konsernet er langt framme på dette, sammen med selskaper som Renault/Nissan og Toyota. 

Ford har lenge kjørt hardt på sitt "One Ford"-konsept, der samme bilmodeller bare med små modifikasjoner skal selges over hele verden. Og nå er General Motors (GM) godt i gang med et prosjekt som skal redusere deres antall plattformer drastisk.

Målsetningen er å gå fra rundt 25, til bare fire. Der skal de være i løpet av ti år.

Stor SUV - snart kommer den til Norge

VW leder an 

Men Volkswagen er altså lenger fremme i løypa. Deres MQB-plattform danner allerede utgangspunkt for en rekke av konsernets modeller. Når den er rullet ut for fullt, er det ventet at antallet skal være oppe i rundt 40.

VW forventer selv at dette skal kutte produksjonskostnadene med 20 prosent. Selve produksjonstiden per bil skal ned med 30 prosent. Når det så er snakk om flere millioner biler på denne plattformen, snakker vi enorme innsparinger.

Flere er utsatt 

Det vil igjen gi VW et stor fortrinn i forhold til konkurrenter som ikke klarer å utvikle og produsere like effektivt.

De vil etter alt å dømme få det enda tøffere i årene som kommer. Bransje-analytikere mener at selskaper som PSA ( Peugeot og Citroën) og nyfusjonerte Fiat Chrysler er blant de mest utsatte, hvis de ikke i løpet av kort tid setter i gang lignende prosjekter. 

Her kan du lese mer om MQB

Største faren

Er det så ingen negative aspekter ved dette? Jo, den største er faren for at én enkelt feil ved denne måten å produsere på, kan forplante seg til svært mange forskjellige modeller.

Det kan igjen føre til store kostnader ved tilbakekallinger, og mye negativ PR for merkene.

Dette skal VW ha hatt stort fokus på underveis i utviklingen av MQB.  Det har vært rapportert om endel rusk i maskineriet i starten, men ingen store blemmer.

Hvor mye kan de ligne?

En annen risiko, er at bilene kan bli for like. Det er særlig en utfordring hos konserner som VW, som har flere merker som er ulikt posisjonert.

Det store spørsmålet er hvor mye for eksempel en Skoda og en Audi kan ligne hverandre, før kundene begynner å reagere på det.

Så langt tyder imidlertid mye på at bilkundene ikke er spesielt opptatt av denne problemstillingen. Bilbransjen har lenge fokusert på at det er det du ser og kan føle på som teller - ikke alt som er "under skallet". 

Topp 10: Disse bilmerkene er mest premium

Dette er en skisse på Renault/Nissans plattform, kalt Common Module Family. Denne skal det bygges en rekke forskjellige bilmodeller på.
Dette er en skisse på Renault/Nissans plattform, kalt Common Module Family. Denne skal det bygges en rekke forskjellige bilmodeller på.

Men dette premium-forsøket endte som en flopp

 

Laster inn forumet...