Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Minimalistiske, enkle og rene linjer og antydning til halefinner bak. Raust med plass, mye utstyr og ikke minst uovertruffen komfort var en av grunnene til at denne bilen ble en stor suksess.

Dessuten var den rett og slett hypermoderne da den ble lansert helt tilbake i 1960. Det gjorde at modellen hang med helt fram til 1975. Faktisk enda lengre – helt til 1991(!) på enkelte markeder utenfor Europa.

Mot  Amazon og Rekord

Bilen vi snakker om er Peugeot 404. Franskmennenes svar på Volvo Amazon og Opel Rekord.

Denne bilen var en gang et veldig vanlig syn på norske landeveier. Men det begynner  å tynnes sterkt i rekkene nå.

Derfor er det ekstra trivelig å se dette eksemplaret som forleden dukket opp på finn.no.

Peugeot 205 GTI: Så sinna at selv gulvteppene var røde

Ekte klassiker for småpenger

Du kan faktisk bli eier av denne tidsmaskinen - for småpenger. Kun 15.000 er det selgeren fra Jostedal ber om for sin hvite 1967-modell 404.

Bilen er EU-godkjent og har vært i daglig bruk i sommer. Så det er langt fra noe vrak vi snakker om her. Snarere tvert i mot, så ser bilen både hel og pen ut  -og litt patina hører med på en bil som dette.

Den har heller ikke gått mer enn 150.000 kilometer, og er helt original og urørt.

Franske 404-særegenheter som rattgir og tenningslås påvenstre side får du med på kjøpet. Faksimile fra finn.no
Franske 404-særegenheter som rattgir og tenningslås på venstre side får du med på kjøpet. Faksimile fra finn.no

Se hele annonsen her:

Peugeoten er altså hverken rustsveiset eller omlakkert. Det vil si at det er en "ærlig" bil vi her har med å gjøre. I praksis vil den nok også være et mye tryggere kjøpe enn oppfiksede eksemplarer, hvor man aldri helt vet hva som skjules bak blank lakk og sparkel.

Det røde interiøret er også tidsriktig og ser pent ut. Vi antar også at baksetet er pent under det ettermonterte varetrekket.

Mange nyheter på 1967 modellen

Bilen som er fra 1967, har det "nye" dashbordet med tre runde instrumenter som kom nettopp det året, samt en større bensintank på 55 liter som også kom i 1967.

Kanskje kom den fordi 1,6-liters motoren også fikk ny forgasser og dermed økt effekt. Kanskje var det også på grunn av den økte effekten at 404 fikk stabilisatorstag dette året - og dermed enda bedre kjøreegenskaper og mindre krengning ved svinger? Det ene drar gjerne det andre med seg, også i bilverdenen.

Selv om bilen er fransk og produsert ved Peugeots legendariske Sochaux-fabrikk i Frankrike, så var det en italiener som stod bak designet. Nemlig Pininfarina.

Peugeot 407: Dette er mye bil for lite penger

Flere enn 2,8 millioner eksemplarer ble produsert av den elegantefranskmannen. Her et reklamebilde for Peugeot 404 fra 60-tallet
Flere enn 2,8 millioner eksemplarer ble produsert av den elegante franskmannen. Her et reklamebilde for Peugeot 404 fra 60-tallet

Solid og slitesterk

Bilen ble kjent som svært solid og slitesterk. Den fantes i mange varianter. Blant annet en diger stasjonsvogn som kunne leveres som sjuseter. Peugeot tilbød også coupe- og cabriolet-utgave, og som pickup.

Den fantes også med dieselmotor og 404 ble også brukt i motorsport. Blant annet deltok den i Safari rally. 

Peugeot 404 gjorde stor suksess i Afrika. Det var også der den ble solgt lengst, samt at den også ble produsert i Kenya.

Vi håper den hvite 404-en som selges på grunn av mangel på lagringsplass i vinter finner et nytt, godt hjem og at den blir å se på norske landeveier til våren igjen!

Les vår test av helt nye Peugeot 308 SW her: 

 

Laster inn forumet...