Endelig har Tesla Model S blitt kollisjonstester i Europa også - det endte med fem stjerner og toppscore. Foto: Euro NCAP.
Endelig har Tesla Model S blitt kollisjonstester i Europa også - det endte med fem stjerner og toppscore. Foto: Euro NCAP.

Her smeller det skikkelig for Tesla

Endelig er Model S krasjtestet også i Europa. 

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Den har vært en stor salgssuksess i Norge i over ett år nå, men det er ikke før denne uken at Tesla Model S har fått den offisielle krasjtest-karakteren fra Euro NCAP.

Det europeiske krasjtest-instituttet har tatt seg god tid  med dette, noe som nok i hovedsak skyldes at Model S ennå bare er lansert i enkelte markeder. Og ingen steder er den i nærheten av å ha samme suksess som i Norge.

Ikke spennende ... 

Dette med krasjsikkerhet har gjerne vært et usikkerhetsmoment hos mange mindre bilmerker. Her kan det være fristende å spare utviklingskostnader underveis, og fire litt på sikkerhetskravene.

Derfor var det mange som ventet i spenning da Model S gikk gjennom den første uavhengige krasjtesten i USA. Men det viste seg å ikke bli  spennende i det hele tatt. National Highway Safety Administration (NHTSA) hadde ikke registert bedre resultater på noen bil tidligere, og Model S kom ut av testen med toppscore.

Kriseresultat: Her ble det null (!) stjerner

Fem stjerner

Dermed ville det også overrasket stort om den ikke klarte det samme i vår del av verden. Og ganske riktig: Også Euro NCAP gir Model S maks antall stjerner, nemlig fem.

Like overbevisende som i den amerikanske testen, går det likevel ikke. Det kommer som et resultatet av at parameterne er noe forskjellige. Den kan nok også være grunn til å anta at Tesla har skreddersydd bilen mer etter de amerikanske testene, enn den europeiske.

Kan du gjette hvor denne firehjulstrekkeren kommer fra?

Software-feil 

100 prosent er toppscore hos Euro NCAP og de tester bilene i fire forskjellige kategorier.

I kategorien "beskyttelse av voksne" oppnår bilen 82 prosent, dette er også den delen av testen der den scorer aller best. Her avdekket testen for øvrig at airbagen på passasjersiden ikke ga tilstrekkelig hodebeskyttelse.

Tesla undersøkte saken umiddelbart, og fant en software-feil i kalibreringen av denne, ansvaret for dette skal ligge hos leverandøren av airbagen. Dette skal nå være rettet opp i alle Model S som er solgt. 

Gjennomsnittlig 

På beskyttelse av barn, får Model S  77 prosent. Selve kollisjonssbeskyttelsen blir karakterisert som svært god. 

Beskyttelse av fotgjengere ved en påkjørsel er også blant kategoriene hos Euro NCAP. Her måler man hvordan fronten av bilen tar imot hvis man kjører på en fotgjenger. I denne kategorien blir det 66 prosent på Model S.  Det er i denne sammenhengen en ganske gjennomsnittlig poengsum.

Testet 11 biler - fem skuffet:

Får mer utstyr

Til slutt handler det så om sikkerhetssystemer. Her er det flere (særlig europeiske konkurrenter) som har mer å by på enn Tesla. Men resultatet blir likevel godkjent, Model S ender på 71 prosent.

Filskift-varsleren levde opp til kravene, det samme gjorde systemet som registrerer fartsgrensene og som advarer hvis man kjører over fartsgrensen. Model S har foreløpig ikke noe nødbrems-system, men Tesla er i full gang med å gi bilen mer utstyr, også på sikkerhetsfronten.

Firehjulstrekk på Tesla ga prisras i bruktmarkedet

Tesla Model S er både innovativ - og kollisjonssikker. Nå venter mange på D-utgaven som har firehjulstrekk, den kommer over nyttår.
Tesla Model S er både innovativ - og kollisjonssikker. Nå venter mange på D-utgaven som har firehjulstrekk, den kommer over nyttår.

Ble Årets bil, men nå forsvinner den

 

Laster inn forumet...