Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Laster inn forumet...

Filmstjerner er spennende, enten de går på to eller fire ben. Eller på hjul. Og en del av de virkelige stjernene gjennom den nyere film- og TV-historien har nettopp gått på hjul – tenk bare på VW-en fra «Barbie», Trans Amen «Kitt» fra «Knight Rider» eller «Il Tempo Gigante» fra «Flåklypa».

Eller «Christine» – den blodrøde Plymouthen fra filmen som var direkte oppkalt etter hovedrolleinnehaveren. Det skulle bare mangle…

Den egenrådige 1958 Plymouth Furyen «Christine» forlangte nemlig respekt fra alt og alle, og har du ikke sett filmatiseringen av denne Stephen King-klassikeren fra 1983 har du gått glipp av ett av de mest samlende kino-øyeblikkene fra 1980-tallet. Filmen ble sett på som en form for skrekkfilm den gangen, men var nok sammenlignet med «Nightmare on Elm Street» og en del andre mer i kategorien «vemmelig».

Les også: Rollsen hadde kjendis-eier, men ble likevel solgt på "nice price"

1958 Plymouth Fury ble ikke levert i rødt. Men det var da den spesialbestilte bilen var på samlebåndet at uhyggen startet, og allerede der begynte hun å skade fabrikkarbeidere som var uforsiktige med henne. Foto: Imcdb.org
1958 Plymouth Fury ble ikke levert i rødt. Men det var da den spesialbestilte bilen var på samlebåndet at uhyggen startet, og allerede der begynte hun å skade fabrikkarbeidere som var uforsiktige med henne. Foto: Imcdb.org

Samlende kino-øyeblikk

Uansett fikk den folk til å strømme til kinoene i hopetall, og fra å ha vært ganske anonyme i folks bil-bevissthet fikk Chrysler-konsernets modeller fra slutten av 1950-tallet et enormt oppsving. Til og med billig-merket Plymouth. En knall rød 1958 Plymouth ble plutselig noe av det kuleste som fantes.

Christine hadde nemlig personlighet. Hun overtok og manipulerte sakte men sikkert livet til sin stakkars intetanende eier, og var rett og slett ond. Og hun hadde magiske evner også – selv om mange etterhvert gjennom filmen forsøkte å ta livet av henne, klarte hun å gjenoppstå og reparere seg selv.

Hypen har lagt seg litt siden den gang, men fremdeles peker folk og hyler «Christine» når de ser en slik bil på treff over hele verden.

Det gikk hett for seg i filmen om "Christine", men den målbevisste og besatte Plymouthen restaurerte seg selv – hver gang. Foto: Imcdb.org
Det gikk hett for seg i filmen om "Christine", men den målbevisste og besatte Plymouthen restaurerte seg selv – hver gang. Foto: Imcdb.org

En av to filmbiler skal selges

I januar neste år kan du også hyle – av fryd over å ha «Christine» i din egen garasje. Og ikke en hvilken som helst etterligning: Da skal nemlig den ene av det som sies å være bare to gjenværende biler som ble brukt i selve filmen selges på auksjon i USA.

Det er auksjonsfirmaet Barrett-Jacksons årlige kjempeauksjon i Scottsdale, Arizona som blir åsted for begivenheten.

Foreløpig er ikke hverken kataloger eller prisvurderinger klare, men den unike filmbilens forestående salg er kjent som følge av at en av USAs aller største og mest interessante bilsamlinger skal selges i løpet av uken som Scottsdale-auksjonen varer.

Hele 28 biler, de fleste maskerte utgaver av Plymouth Belvedere og Savoy, skal ha blitt brukt i filmingen. Kun to overlevde, hvorav den ene ble vraket men senere restaurert. Foto: Imcdb.org
Hele 28 biler, de fleste maskerte utgaver av Plymouth Belvedere og Savoy, skal ha blitt brukt i filmingen. Kun to overlevde, hvorav den ene ble vraket men senere restaurert. Foto: Imcdb.org

Unik samling under hammeren

Det er millionæren, museumseieren og bilsamleren Ron Prattes personlige samling på hele 120 biler og mer enn 1.400 utrop av forskjellige svært sjeldne og bilrelaterte tilbehør som skal gå under hammeren etter svært bevisst samling gjennom flere årtier.

Pratte sies å ha hatt usedvanlig god smak når det gjelder å samle nettopp på de mest ikoniske gjenstandene innenfor det man kan kalle amerikansk bilindustri og bilisme generelt. Det loves at det vil dukke opp en ekstremt sjelden antikk bensinpumpe utformet som en romersk søyle, sjeldne porselensskilter og tråbiler.

Les også: Det finnes "kjendis-biler" i Norge også – bare sjekk disse:

På bilsiden er det kjent at så forskjellige ting som Carroll Shelbys unike «Super Snake» Cobra og en av bare 9 eksisterende «Futureliner»-busser inngår i samlingen.

12 ekstreme Futureliner-busser ble bygget og brukt av GM på omreisende bilutstillinger på 1940- og 1950-tallet. 9 finnes fortsatt, og en av dem inngår i Ron Prattes samling. Foto: GM
12 ekstreme Futureliner-busser ble bygget og brukt av GM på omreisende bilutstillinger på 1940- og 1950-tallet. 9 finnes fortsatt, og en av dem inngår i Ron Prattes samling. Foto: GM

Originalbiler og berømte customs

De sistnevnte ble custombygget i 12 eksemplarer av GM for bruk i deres egne omreisende bilutstillinger under vignetten «Parade of Progress» på 1940- og 1950-tallet, og hadde et ekstremt design som bidro til å trekke folk til utstillingene. En av dem har, som du muligens har lest i en rekke blader, havnet i Sverige, og er under restaurering der.

Samlingen omfatter originalbiler i utrolig stand, men også et knippe autentiske konseptbiler og en og annen banebrytende rod og custom: Blant annet «Chezoom», en sterkt modernisert custom basert på en 1957 Chevrolet, som ble bygget av legendariske Boyd Coddington i 1995, og som få har sett i løpet av de siste 15 årene. Bortsett fra da Barrett-Jackson solgte den på auksjon i 2005, for litt over 370.000 dollar...

Mer om Ron Pratte-samlingen finner du i denne promo-videoen fra Barrett-Jackson:

Les også: Volvo-custom med seks hjul skal være filmbil – BAK kamera...

10. til 18. januar 2015 er auksjonsdatoene, og du har nok ingen tid å miste hvis du bestemte deg for å spare penger til «Christine» når du leste dette.

Chezoom er en svært modernisert custom bygget på en 1957 Chevrolet Bel Air sport coupé av legendariske Boyd Coddington i 1995. Foto: Hotrodsbyboyd.com
Chezoom er en svært modernisert custom bygget på en 1957 Chevrolet Bel Air sport coupé av legendariske Boyd Coddington i 1995. Foto: Hotrodsbyboyd.com

Vraket 26 biler under filmingen

Det kan nemlig sjelden karakteriseres som «billigsalg» når klubbesvingerne hos Barrett-Jackson pisker opp stemningen på sine auksjons-events, som på den annen side inneholder så mange høydepunkter at det virkelig også er for events å regne.

Du kan selvsagt også bygge deg en egen «Christine», hvis du finner en egnet 1958 Plymouth Fury der ute. De var i ferd med å forsvinne da filmen plutselig gjorde dem til hardvaluta nærmest over natten for over 30 år siden.

På den annen side skal ifølge nettstedet Shortlist.com så mange som 28 slike biler ha blitt brukt i forbindelse med filminnspillingen.

Hvorfor bare to av dem overlevde, det skjønner du når du ser filmen og tenker på hvordan man gjorde filmtriks den gangen…

Les også: Noen filmbiler glemmer man aldri. Som for eksempel disse: