Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Lexus har tradisjonelt vært et litt snobbete bilmerke, for de som ville ha noe litt annerledes og ikke vulgært. Der driftssikkerhet, kvalitet, utstyrsnivå og komfort ofte var premissene for kjøpet. Slikt blir det fort stive priser av.

I 2011 lanserte derfor Lexus sin folkebil. Nemlig den kompakte CT 200h, nettopp for å ha et tilbud til de som ikke kan bruke ubegrenset med penger på bil. Den hybride drivlinjen gjorde at utslipp og forbruk var lavt. Norske avgifter baseres på disse parameterne, og prisen ble også folkelig.

Modellen ble en suksess. Lexus hadde ikke firt på sine ualminnelige strenge kvalitetskrav, ei heller på utstyret. Så dette ble nettopp en folke-Lexus.

Prisene starter på 287.700 kroner for rimeligste modell, mens den mer sporty CT 200 h F-sport, som vi kjører, koster fra 356.800 kroner.

Les vår stortest av Lexus CT 200h her:

Rød, lav og med store hjul gir den klare hint til det sporty.
Rød, lav og med store hjul gir den klare hint til det sporty.

Hva er dette?

Dette er altså CT200 h i F-sport utgave, men det er også den faceliftede utgaven. Endringene er små, visuelt sett. Men allikevel mange. Lexus har endret bilen på i alt 94 punkter, men du skal være viderekommen i Lexus-faget før du ser det.

Så er da også de fleste endringene under skallet. Stivere karosseri, økt komfort, lavere CO2-utslipp og lavere støynivå er noen av punktene bilen er oppgradert på.

Hvordan er den å kjøre?

Sittestillingen er lav og sporty. Setene er svært gode. Det lille, skinntrukne rattet er godt å holde i.

Mye utstyr og lekkert innvendig design gjør at det å sitte bak rattet her er en fryd.

Styringen er lett og presis, fjæringen er komfortabel med klare hint mot det sporty, men med overvekt mot det komfortable. De brede hjulene til tross – bilen går snorrett selv på sporete vei, og det er behagelig stille inne i kupeen.

Den er ganske tøff i trynet ...
Den er ganske tøff i trynet  ...

Vel oppe i fart og på motorvei, kombinerer CT 200 h det sporty og det komfortable på en forbilledlig måte.

Fakta:

Motor, cm³: 1798
Effekt, hk: 136
Dreiemoment, Nm ved o/min: 300/4000
Egenvekt, kg: 1485
Tilhengervekt, kg: 0
Lengde/bredde/høyde, cm: 435/177/144
Bagasjerom, liter: 275
Standard dekkdimensjon: 215/45 R17
Forbruk, EU-miks l/mil: 0,41
CO2-utslipp, g/km: 94
0-100 km/t, fabrikk, sek: 10,3
Toppfart, km/t: 180
Pris fra, kr: 273.800
Pris testbil, kr: 399.500

De 136 hestekreftene man har til rådighet gjør allikevel ikke dette til en sportsbil. Mye av grunnen må den trinnløse CVT-girkassa, som egentlig ikke er noen girkasse, ta.

Hvis man vil «stå litt i ramma» og kjøre litt aktivt på en svingete landevei, så blir det mye turtall og lite action. Dessverre. Her mangler fortsatt det siste lille…

Fordelen med CVT-kassa er derimot forbruk og utslipp.

Her er fortsatt CT 200h klasseledende. Oppgitt forbruk er kun 0,36 l/mil og CO2-utslippet bare 82 g/km.

Hvordan er plassen?

Interiøret er ikke bare lekkert å se på, men det er også etgodt sted å være.
Interiøret er ikke bare lekkert å se på, men det er også et godt sted å være.

Foran har man god plass alle veier. Sittestillingen er lav, litt sporty og god. Innvendig design og utstyrsnivå gjør også at premium-følelsen foran er påtakelig.

CT 200h står ikke noe tilbake for sine tyske konkurrenter på dette området. Snarere tvert i mot. Dette er et av klassens aller flotteste interiør. 

Baksetet derimot er trangere. Der er det litt snaut med plass til både hode og knær til røslige folk.

Bagasjerommet svelger unna 375 liter. I to etasjer. Bilen har en slags kjellerlem og et stort rom under gulvet. Der er greit nok, men noen plassmester er CT 200h ikke.

Finest utenpå eller inni?

Dette er kanskje klassens beste interiør.
Dette er kanskje klassens beste interiør.

Knallrød lakk, stor nettinggrill, spoilere, kanalskjørt og store mørke felger er liksom et klassisk triks for å underbygge det sporty. Så også her.

Bilen ser lekker ut. Også inni med sitt mørke skinninteriør og sitt rause utstyrsnivå.

Selv om designet på mange måter er mer spektakulært enn direkte vakkert, så synes vi at akkurat denne er finest utenpå.

Prøvekjørt: Nye Lexus NX 300h

Går den bra?

Den totale effekten er på 136 hestekrefter i CT 200h
Den totale effekten er på 136 hestekrefter i CT 200h

Det sporty utseendet til tross – dette er ikke noe  råskinn, men den går helt greit og vel så det.

Bilen er utstyrt med en 1,8-liters bensinmotor på 99 hestekrefter og en elektromotor på 82 hestekrefter. Når Lexus summerer effekten på disse to motorene – som driver forhjulene, så kommer de fram til en samlet effekt på 136 hestekrefter.

Det holder for at bilen skal gjøre 0-100 km/t på 10,3 sekunder. Toppfarten er på 180 km/t.

Den allerede omtalte trinnløse CVT-girkassa er gullende god med tanke på forbruk og utslipp, men bidrar også at det siste lille for å ha det skikkelig gøy bak rattet mangler. 

… og hva er konklusjonen?

Designet er både elegant og litt aggressivt på samme tid.
Designet er både elegant og litt aggressivt på samme tid.

En allerede bra bil har blitt enda bedre. Lavere utslipp, bedre kjøredynamikk og enda bedre komfort er noe av det den oppgraderte utgaven byr på.

En facelift som synes så lite visuelt tyder også på at Lexus har stor selvtilitt til produktet sitt. Ikke uten grunn.

Komfort og milljø kombinert med luksus er paradegrenen til CT 200h, samtidig som den byr på klassens kanskje beste interiør. Her kombinert med et annerledes, men også lekkert og tøft ytre.

Jeg skal egentlig ikke gnåle mer om CVT-girkassa og om miljø og utslipp. For det er en grunn til at ting er som de er. Men jeg klarer liksom ikke helt å befri meg fra tanken på nettopp en CT 200 med 200-hesters bensin turbomotor og manuell girkasse. Det hadde vært noe!

Chassiset er mer enn godt nok til å takle det, og et utvendige er mer enn tøft nok til å kunne forsvare det.

Rune kjøpte Lexus til 4,3 millioner - usett!

Pluss:

Forbruk, utslipp, driftsikkerhet, komfort og premium-følelse

Minus:

Ingen plassmester, hadde fortjent tøffere motor og drivlinje

Bilen er god som gull, men hadde definitivt tålt en tøfferemotor. Da hadde den også blitt mer gøyal, men ikke så miljøvennlig.
Bilen er god som gull, men hadde definitivt tålt en tøffere motor. Da hadde den også blitt mer gøyal, men ikke så miljøvennlig.
Laster inn forumet...