Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Laster inn forumet...

I spalten "Bilen Min" har Broom.no-leserne mulighet til å fortelle litt om sin egen eller sine egne biler, og litt om sin bilinteresse.

Populærkulturen påvirker oss på mange måter, også når det gjelder bil. Og innenfor den nisjen er det få, om noen, filmer som har hatt like stor påvirkningskraft som «Fast and Furious»-filmene.

Les også: "Fast and Furious"-bilen til Thomas får jentene til å hyle

Mange vil prøve seg

De skapte vill begeistring, og løftet drifting opp fra å være en heller marginal form for motorsport til å bli en av de virkelig store - og bokstavelig talt brede motorsport-grenene. Kanskje ikke minst fordi inngangsporten var forholdsvis åpen – hadde man en bil med litt pulver under panseret, passende dekk og tilgang til en bane, så kunne de fleste i hvertfall få prøve seg.

Mange har tatt det lenger – og noen veldig mye lenger. Det gjør at ferske bilister med en hang til å «ligge bredt» og fintrimme kontrollen over bilen sin har noe å sikte mot.

Men det trengs redskap, og her har det blitt en slags polarisering rundt noen merker og modeller.

Japansk dominans

Japanske coupeer stiller veldig sterkt i så måte, og det er nesten påfallende hvor populære disse bilene er blitt i dette miljøet, fra å ha vært både ganske sjeldne i norske garasjer og relativt oversett av de fleste bilentusiaster.

Les også: Mitsubishi 3000 – en skikkelig sportsbil til overraskende hyggelig pris

På den annen side hadde de få konkurrenter. De europeiske alternativene, som eksempelvis Capri og Manta, var i ferd med å forsvinne, og allerede da bilen på disse bildene var ny hadde europeerne stort sett gått over til forhjulstrekk på sine konkurrenter.

Da «Fast and Furious»-filmene kom og pisket opp interessen for drifting rundt årtusenskiftet, var det enda færre bakhjulsdrevne alternativer igjen. Selvsagt kunne man satset på en Mustang, Camaro eller Firebird, men litt ekstra størrelse og vekt, samt amerikanernes tendens til å være utstyrt med automatgir, gjorde at japansk har blitt hovedregelen i denne klassen.

Oppblomstringen av drifting-sporten har gjort disse bilene ekstremt populære. Bilen funker også i snø, selv om det da ligger an til en litt annen type drifting enn på bane... Foto: Privat
Oppblomstringen av drifting-sporten har gjort disse bilene ekstremt populære. Bilen funker også i snø, selv om det da ligger an til en litt annen type drifting enn på bane... Foto: Privat

Populær å bruktimportere

Nissan er blant produsentene som gjerne foretrekkes. Både Skyline og hatchbacken 200 SX er populær, og forekomsten av slike biler på norske veier er langt større nå enn den var den gangen bilene var nye. Og ingen hadde vel heller trodd den gangen at disse bilene skulle bli så populære å importere brukt.

Om de brukes aktivt til drifting eller ikke, spiller liten rolle. Stilen de modifiseres i er den samme uansett, med store spoilere og graphics som hovedkjennetegn. Men de fleste gjør jobben seriøst med både fintuning av kjøreegenskaper og litt frisering av motorytelsene, noe som gjør at de blir minst like morsomme på veien som de er på bane.

Les også: Ikke-godkjent senking kan koste deg lappen – eller enda verre...

Akkurat det vet man meget godt både hos politiet og Statens Vegvesen også, og dermed opplever nok mange av eierne det samme som eieren av denne bilen: At man får mye oppmerksomhet, men ikke alltid fra ønsket hold. Så lenge man holder seg til lover og regeler er det dog ikke noe å frykte.

Eier: Mikael Berntsen, (23).

Bosted: Setermoen/Tromsø.

Litt om meg selv: Utdannet innenfor grafisk design og media. Har jobbet mye med foliering av biler og diverse.

Har forandret bakstillingen

Bil er en en meget viktig del av livet mitt, hva skal man gjøre uten?

Bilen: Nissan 200 SX s13, 1993-modell.

Hvor lenge har du eid den? I ca. 2 år.

Les også: Pass på å unngå disse fallgruvene når du ser etter Nissan 200 SX!

Hva har du gjort med den? Jeg har bygget om diverse i understell, blant annet nye armer for å få mer camber i hekk, sveiset rust, montert Rocketbunny ducktail og Rota Boost hjul, som er bestilt etter egne krav for å få perfekt flush.

Har også foliert og laget alt av dekaler på bilen selv. Mye oppgraderinger i motoren.

Det har blitt noen timer på verkstedet, og det er selvsagt gjort mange oppgraderinger som ikke synes. Både motoren og hjulopphenget har fått en skikkelig gjennomgang.Foto: Privat
Det har blitt noen timer på verkstedet, og det er selvsagt gjort mange oppgraderinger som ikke synes. Både motoren og hjulopphenget har fått en skikkelig gjennomgang.Foto: Privat

Også politiet elsker den...

Liker best med bilen: Alt! Draget, kjørefølelsen, utseendet og så videre.

Liker minst med bilen: Unødvendig oppmerksomhet. Politiet elsker å stoppe disse bilene da det ofte eller alltid er ungdom som kjører, og de gjerne kjøres "aktivt".

Beste opplevelse med bilen: Første prøvetur? Utallige roadtrips med venner og kjære!

Framtidsplaner for bilen: Coilovers og nye gunmetal-fargede felger, gjerne noe SSR. Ducktail er nå plukket av, og folie av typen bluemetallic ligger klart. Hele bilen blir da blå og "clean". 5» røret bak er byttet ut med 2 x 2,5" krommet rør for en mer ryddig look.

Drømmebil: Hakosuka! Tidenes peneste japsebil!

Har du en bil du vil dele med oss? Billig, dyr, stygg, pen, gammel, ny, liten eller stor, se info her.

Se video: Sidelengs opp Lysgårdsbakken – dette er drifting for proffer!

Hva synes du om bilen? Noe du vil spørre Mikael om? Bruk kommentarfeltet under!