Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Etter flere år med ganske forsiktig videreføring av det eksisterende designspråket, er det snart klart for nye grep fra Audi.

Tyskerne har fått mye skryt for lekkert design de siste årene. Men samtidig har de også blitt kritisert for å være i overkant konservative og forsiktige. Kritikerne mener dessuten at Audi-modellene er for like, slik at det ikke blir tilstrekkelig avstand mellom dem visuelt sett.

Senere denne måneden skal vi få se hvordan Audi svarer på dette.

Les også: Blåser nytt liv i SUV-favoritten

Enda større

Da skal de nemlig dra teppet av det som i utgangspunktet er en konseptbil, men som skal bli til den nye toppmodellen A9.

Her utvider altså Audi modellutvalget sitt ytterligere. A9 skal bli en langstrakt og sporty firedørscoupe, dermed også storebroren til dagens A7. Den er ikke akkurat noen liten bil, men Audi mener altså at det er marked for noe enda større.

Best av 15 millioner bruktbiler

Emosjonelt og tidløst

A9 er spesielt viktig fordi den er føste smakebit på det som skal bli Audis nye formspråk. Det er altså klart for et lite vannskille for Audi, der de nå kommer med en rekke elementer som skal prege merkets design i mange år framover.

Ifølge Audis designsjef March Lichtes skal det nye formspråket være både emosjonelt og tidløst, samtidig som det er progressivt. 

I en uttalelse fremhever Lichtes Audi 90 quattro IMSA GTO, R8 og den første TT som biler som utgjør essensen av det Audi ønsker å være.

Lite glimt

Her handler det altså om egne tradisjoner, samtidig som nye grep skal løfte Audi inn i framtiden.

Så langt har vi bare fått et lite glimt av A9-fronten. Denne ser først og fremst mer aggressiv ut enn dagens Audier, med spisse, sporty lykter og det som ser ut som en svært framtredende grill.

A9 får sin debut på bilutstillingen i Los Angeles. 

Han laget Norges råeste bruktbilannonse

Audi A7 er ikke akkurat noen liten bil, men nå får den altså snart en storebror.
Audi A7 er ikke akkurat noen liten bil, men nå får den altså snart en storebror.

Dette er SUV-ene med flest feil og problemer