De skal lage verdens beste offroader

Snart erstattes Land Rover-ikonet.

Konseptbilen DC100 ble vist som en forsmak på nye Defender. Nå skal endelig design på bilen være spikret.
Konseptbilen DC100 ble vist som en forsmak på nye Defender. Nå skal endelig design på bilen være spikret.

Du finner knapt et større ikon i bilverdenen enn Land Rover Defender.

Bilen som startet hele Land Rover-historien har vært med oss i 66 år nå. Riktignok har mye blitt endret på underveis, og bilen er ikke lenger så primitiv som den var i utgangspunktet.

Men designet er fortsatt tro mot det opprinnelige - det sier sitt om hvor godt Land Rover traff den gangen.

Designet er spikret

Samtidig har Defender i flere år nå vært en hodepine for Land Rover. For hvordan i alle dager erstatter man en modell som dette?

Det har vært flere konseptbiler og mye fram-og tilbake rundt dette. Men nå melder engelske Autocar at Land Rover-sjefene har bestemt seg. Designet på det som skal bli nye Defender er spikret - og utviklingen av produksjonsklar bil starter nå.

Etter alt å dømme skal den være klar rundt sommertider 2016.

Så tøff at man ikke får tatt livet av den

Helt ny bil

Her er det ventet at Land Rover tar med seg flere elementer fra konseptbilen DC100 ( på bildene). Denne ble vist i to utgaver, første gang tilbake i 2011.

Land Rover fikk mye skryt for den, samtidig som det er grunn til å tro at de videreutvikler designet ytterligere.

Her handler det om å ta med seg klassiske Defender-løsninger, bygge videre på det røffe preget - samtidig som det må være helt klart at vi snakker om ny bil.

Snobbete bror: Les mer om Range Rover-generasjonene her

Ikke bare elektronikk

Det som også er helt klart, er at Land Rover kommer til å legge lista svært høyt når det gjelder framkommelighet og offroad-egenskaper. Ifølge Autocar er ambisjonen å lage den beste Land Roveren noensinne - og en bil som tar seg fram der konkurrentene må gi opp.

Dette skal være grunnleggende underveis i hele utviklingen. Mye handler i dag om elektroniske hjelpemidler, men det alene er ikke nok. Ved å prioritere offroadegenskaper hele veien gjennom, skal den nye Defenderen ta innersvingen på konkurrentene. Kompromisser skal unngås, da får det heller våge seg om dette går ut over noen andre egenskaper.

Også de urbane

Det er ventet at Land Rover også kommer til å legge vekt på robuste og holdbare løsninger, framfor å gjøre bilen mest mulig eksklusiv. Dette er en bil som skal tåle tøffe tak, enten det er på Finnmarksvidda eller i Sahara-ørkenen.

Det skal også være enkelt å skifte de mest vanlige slitedelene, viktig når det er veldig langt til nærmeste verksted.

Samtidig er merkevaren sterk, så sterk at Defender helt sikkert også kommer til å appellere til kjøpere som ikke setter den på tøffere prøver enn i beste fall en bit grusvei det siste stykket til hytta.

65 år gammel - men helt ny

Vi nar naturligvis kjørt den - les Defender-testen her: