En Mazda CX-7 MPS står ikke akkurat parkert utenfor enhver norsk garasje. Men nå har du sjansen til å gjøre et aldri så lite kupp på SUVen som "ingen"ville ha. Faksimile: Finn.no
En Mazda CX-7 MPS står ikke akkurat parkert utenfor enhver norsk garasje. Men nå har du sjansen til å gjøre et aldri så lite kupp på SUVen som "ingen"ville ha. Faksimile: Finn.no

Så billig kan du få tøff versting-SUV

Her har det virkelig skjedd ting med prisen.

Mazda har virkelig nytt godt av suksessen med sin kompakte SUV CX-5. Også her i Norge har den vært høyt oppe på salgslistene.

Men forgjengeren, den noe større CX-7, ble ingen innertier. Litt merkelig kanskje, for det er jo en stor og barsk SUV. Den ble også levert med en ganske så sprek 2,3-liters bensinmotor på 260 hk – og fikk da Mazda Motorsport-betegnelsen MPS.

Denne var ikke akkurat spesielt godt tilpasset norske avgifter, og kun rundt 10 eksemplarer ble solgt nye i Norge. Prislappen på disse var rundt 770.000 kroner.

Men nå, åtte år senere, kan du virkelig gjøre et hyggelig kjøp på nettopp en slik bil.

Les også: Dette er SUVen som "ingen" vil ha

Hytteracer

Det er sjelden disse dukker opp på bruktmarkedet. Og så sent som i fjor høst måtte du punge ut rundt en halv million kroner for en CX-7 MPS.

Nå ligger det imidlertid en til salgs med prisantydning på under 250.000 kroner! 

Her kan du med andre ord sikre deg en aldri så liten hytteracer for en svært gunstig penge.

Ikke er det urovekkende høye kilometerstand heller – 127.000. Det betyr mest sannsynlig at det er mange turer igjen her, uten at du skal måtte ligge våken og bekymre deg for dyre reparasjoner.

Lyst skinn er det i bilen på finn.no også - men ikke navigasjon.
Lyst skinn er det i bilen på finn.no også - men ikke navigasjon.
Bagasjerommet i CX-7 er ikke imponerende stort: 455 liter.
Bagasjerommet i CX-7 er ikke imponerende stort: 455 liter.

Klikk her for å se hele annonsen

Bensinen går fort

CX-7 fikk i sin tid mye skryt for design og kjøreegenskaper. Og MPS-utgaven fikk også lovord for et solid fraspark.

0-100 km/t ordner den på 8 sekunder. Men du må forberede deg på at nåla på bensintanken vil flytte seg raskt også. Litt må en altså ofre...

Akkurat bilen vi har funnet er forøvrig moteriktig hvit, og ser veldig bra ut. Med på kjøpet følger det to sett 19" felger – og i annonsen loves det at bilen er "damekjørt". Så får det være opp til hver enkelt om det er bra eller ikke...

Les vår test av Mazda CX-7 MPS her

Mye utstyr

Plassen er kanskje ikke på nivå med en Volvo XC60 – bagasjerommet er på relativt beskjedne 455 liter – men det duger for de som ikke har for mange barnevogner å drasse på.

Og hvis du ikke får plass til alt i bilen, så har du jo hengerfeste. Mange CX-7er går også med skiboks.

Utstyrslisten er forøvrig bra, med skinninteriør, takluke, elektriske seter og et BOSE-stereoanlegg.

Hvis du er lei av alle de andre, som på død og liv skal kjøre SUV med dieselmotor, så er dette et ypperlig, og prisgunstig alternativ.

Mazda sørget for litt opperksomhet da de lanserte CX-7. Men dessverre var den veldig dyr - og salget led av at det tok lang tid før den ble tilgjengelig med dieselmotor.
Mazda sørget for litt opperksomhet da de lanserte CX-7. Men dessverre var den veldig dyr - og salget led av at det tok lang tid før den ble tilgjengelig med dieselmotor.

Les vår duell mellom Volvo XC80 og Mazda CX-7

 

 

 

 

 

 

Laster inn forumet...