VONDT I MAGEN?: En av fem har problemer med magen og mange får diagnosen «irritabel tarm». Illustrasjonsfoto: Colourbox
VONDT I MAGEN?: En av fem har problemer med magen og mange får diagnosen «irritabel tarm». Illustrasjonsfoto: Colourbox

Dette kan være grunnen til at du ofte får vondt i magen

En av fem nordmenn sliter med mageproblemer uten å vite hvorfor.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

En av fem sliter med trøblete mage, selv om man ikke har en kronisk magesykdom. 

Da får man ofte diagnosen «irritabel tarm», som er en betegnelse på mageproblemer når man ikke finner noe annet galt.

Har du problemer med magen? Kostholdsekspert Fedon Lindberg stiller til nettprat torsdag kl. 8.30, og du kan stille dine spørsmål allerede nå i feltet nederst i saken.

Tarmfloraen har mye å si for helsen vår

Bortsett fra lufta vi puster inn og det som huden tar inn fra miljøet, går alt annet som kommer inn i kroppen gjennom tarmene våre.

– 80 prosent av immunsystemet vårt er faktisk konsentrert rundt magen, derfor har tarmfloraen så mye å si for den generelle helsen vår, forklarer spesialist i indremedisin og kostholdsekspert Fedon Lindberg til TV 2.

Råd for en velfungerende mage

Ifølge Lindberg er både stress og lite søvn noe som gjør at magen ikke fungerer optimalt.

– «Irritabel tarm» er en lidelse som også påvirkes av psyken, eller omvendt. Det blir ofte en ond sirkel; er man stresset så sover man ikke godt og man spiser kanskje heller ikke den maten som er god for magen, forklarer han.

Nok vitaminer og snille bakterier

Det er viktig å få i seg nok vitamin D og fettsyrer, som for eksempel Omega3.

Kroppen vår består faktisk av 90 prosent bakterier og 10 prosent menneskeceller.

– De fleste bakteriene er nyttige for oss, men det er viktig å få i seg mat som holder de slemme bakteriene i sjakk.

Fiber og grønnsaker

– For å få sunne og fornøyde tarmer, må man få i seg nok fiber og grønnsaker, det er mat som styrker de gode tarmbakteriene.

Derfor er det også viktig å få i seg såkalte probiotiske bakterier.

– Det får man for eksempel ved å spise yoghurt, biola eller kulturmelk. De som ikke tåler melk kan ta probiotiske tilskudd en gang i uka, men mange med laktoseintoleranse tåler en viss mengde yoghurt uten å få plager.

Det er lurt å velge mat som unngår at soppen trives i tarmen.

– Sopp elsker sukker, stivelse og gjær, så ved å minske inntaket av dette kan du få en sunnere tarmflora.

Alkohol kan også påvirke magen negativt fordi det også inneholder mye sukker og gjær.

– Moderne kosthold kan føre til mageplager

Mange reagerer på moderne hvete, det hvite hvetemelet, uten at de har diagnosen cøliaki.

– Mye hvitt mel er vanlige syndere i vårt moderne kosthold. Samtidig er det store og betydningsfulle matvarer i norsk kost, derfor bør man ikke kutte ut alt uten veiledning. Mange får en bedre mage ved å spise spelt, rug og bygg i stedet.

Har du problemer med magen? Kostholdsekspert Fedon Lindberg stiller til nettprat torsdag kl. 8.30, og du kan stille dine spørsmål allerede nå i feltet under!