Billig-merket tøffer seg
Viser ny konseptbil akkurat nå.

Dacia er et av merkene med størst suksess innenfor bilbransjen akkurat nå.
Lavprismerket til Renault er i ferd med å bygge seg opp som en betydelig aktør - og bilene selges nå over store deler av verden. Oppskriften er både enkel og vellykket: Velprøvd teknologi, lite fancy utstyr – og dermed også en prislapp som gjør at mange har råd til ny Dacia i stedet for bruktbil fra et annet merke.
Leke seg litt
Men det handler ikke bare om fornuft hos Dacia. Nå har de kommet så langt at de kan begynne å leke seg litt også.
Det ser vi et godt eksempel på her, konseptbilen Duster Oroch Concept som akkurat er vist på bilutstillingen i Sao Paulo.
Her har Renaults designsenter for Latin-Amerika tatt utgangspunkt i lavpris-SUVen Dacia Duster, og laget et tøft pick up-konsept.
Men – er det ikke noe kjent med denne ..?
To biler i ett
Dette er en femseter med et lite lasteplan bakpå. Under en rekke tøffe designelementer, skjuler det seg en praktisk bil med mange bruksområder.
Noe av tanken bak dette, er at mange i denne delen av verden ikke har råd til to biler.
Men her får man på mange måter to biler i ett: En robust arbeidsbil som kan frakte mye i jobben – og en familiebil som kan brukes etter arbeidstid.
Godt kjøp, eller? Les hva Broom-Benny mener om Duster
Ekstra pynt
Innvendig er det meste hentet rett over fra Duster, men med litt ekstra pynt her og der.
Det er uklart om Dacia kommer til å sette den i produksjon og enda mer usikkert om den noen gang kan komme til Norge. Men merket er i alle fall kraftig på offensiven og sikter seg inn mot stadig flere bilklasser.
PS: Duster selges både som Dacia og Renault i forskjellige markeder. Derfor har denne konseptbilen Renault-merker på.
Norges billigste SUV ble enda rimeligere
De lager billig sjuseter også - les mer om den her: