En moderne bil, men likevel med detaljer som de aller fleste med et snev av bilinteresse kan gjenkjenne på et øyeblikk. Denne kan bli din hvis du skynder deg. Foto: eBay
En moderne bil, men likevel med detaljer som de aller fleste med et snev av bilinteresse kan gjenkjenne på et øyeblikk. Denne kan bli din hvis du skynder deg. Foto: eBay

Dette må være en av verdens særeste biler

Sjelden sjanse for deg som vil ha moderne bil med halefinner!

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Laster inn forumet...

Alt går i bølger, sies det. Og stadig ser vi at gamle ideer kommer tilbake når det gjelder både mote og andre ting.

Men bildesign er unntatt fra denne «regelen». Så lenge luftmotstanden er som den er, vil nok bilene bare bli mer og mer «såpekopp-formet».

Hva da med en mellomting? Kunne et moderne design fungert hvis det ble ispedd en hel del klassiske elementer?

Les også: Retro-Thunderbirden som alle syntes var kul – men som ingen kjøpte...

Ikoniske halefinner

Det er også et spørsmål som vi sjelden eller aldri får svar på. Men her er et unntak. Her har man tatt en svært vanlig og svært avrundet, moderne bil, og kombinert den med svært iøyenfallende elementer fra en av de virkelige ikonene fra 1950-tallet.

Så kan du jo se hvor vellykket du mener denne kreasjonen ble. Si gjerne din mening i kommentarfeltet under!

Også forhøyningene i panseret og panserornamentene – ofte kalt
Også forhøyningene i panseret og panserornamentene – ofte kalt "panserflyene" – fra 1957-modellen er med. Foto: eBay

Bilen er en 1993 Chevrolet Caprice stasjonsvogn som altså har fått bakskjermer med halefinner og bakstøtfangeren fra en 1957 Chevrolet Bel Air. I fronten gjenkjenner vi også panserornamentene, gjerne kalt «panserflyene», fra 1957-modellen, og så har man altså i tillegg tatt bort bakdørene på hver side og blendet av vinduene bak på siden.

Les også: Nomad startet som et Corvette-konsept – her er den gjenskapt:

Listverket på siden gjør at ingen overser bilen i trafikken, og de fleste med litt bilinteresse vil øyeblikkelig gjenkjenne det fra 1957 Chevrolet Bel Air – selv om det på denne bilen nok er utført i en eller annen form for folie eller effektlakk.

Selges på eBay

Nå kan du sikre deg den oppsiktsvekkende bilen hvis du er rask – denne er til salgs på eBay, og når auksjonen går mot slutten har ikke budene klatret høyere enn til drøyt 10.600 dollar, eller vel 70.000 kroner.

Se auksjonen her:

Bel Air var høyeste utstyrsnivå på Chevrolet i 1957, og vanlig Bel Air stasjonsvogn hadde fem dører. Men den sportslige og svært påkostede Bel Air Nomad-modellen, som har gitt navn til denne custombilen, hadde tre dører hvorav sidedørene var rammeløse, meget spesielt tak-design og nesten sammenhengende glassflate hele veien rundt.

Custombilen har strengt tatt ikke noe med den originale Nomaden å gjøre, det de har bygget er egentlig en
Custombilen har strengt tatt ikke noe med den originale Nomaden å gjøre, det de har bygget er egentlig en "panel delivery". Men navnet er godt synlig innvendig. Foto: eBay

Egentlig en "panel delivery"

Her har man imidlertid i stedet gitt bilen et innelukket bakparti som får den til å ligne mer på en «panel delivery» varebil med Bel Air listverk på siden. Nomad-navnet har imidlertid fått en fremtredende plass i interiøret, da det preger hele innsiden av det som opprinnelig var vindusflater langs sidene.

Ut over dette er interiøret trukket om i fargematchende skinn, og rattet er byttet ut, ellers er det – i likhet med motor og teknikk for øvrig – som da bilen forlot fabrikken. Det vil si utstyrsnivå som en standard Caprice, og en fullt tilstrekkelig og momentsterk 350 kubikktommers eller 5,7 liters V8 under panseret.

Les også: Bel Air-cabriolet skapte kjøpelyst etter 40 år under en presenning

Rett bakfra ser bilen ganske helhetlig og tøff ut, med det moderne designet innrammet av halefinnene og støtfangeren fra 1957. De kunne også godt ha tatt med de vertikale kromlistene på bakluka fra den opprinnelige Nomaden, i stedet for motivlakken. Foto: eBay
Rett bakfra ser bilen ganske helhetlig og tøff ut, med det moderne designet innrammet av halefinnene og støtfangeren fra 1957. De kunne også godt ha tatt med de vertikale kromlistene på bakluka fra den opprinnelige Nomaden, i stedet for motivlakken. Foto: eBay

Bygget i 18 eksemplarer

Den avbildede custombilen er en hjemmebygget sak, kunne man tro, men faktum er at dette er en bil som i sin tid ble produsert i en liten serie. 18 eksemplarer skal ha blitt bygget av det som kalles en «Alter Nomad» eller en «Majestic Nomad» – eller av og til alt på én gang.

En kar ved navn Tom Taylor fra et eller annet sted i California (det finnes noen av dem, vi har sjekket) skal ha stått bak designet, og bilene ble også bygget der.

Akkurat når det skjedde, eller hvilket firma som gjorde selve jobben, har vi ikke klart å finne ut, men vi tipper det var mens bilene var temmelig nye. For dette fikk oppmerksomhet nok til at vi mener å huske å ha sett bilder av en slik bil i bilblader for mange år tilbake.

Les også: Fiat 500 – nå blir retro-suksessen også en kjempekul stasjonsvogn!

Det er ikke ofte du kan kjøpe deg bil som det faktisk er laget skalamodell av en gang i tiden. Det er det av denne, og et eksemplar av det gamle Revell-byggesettet får du med på kjøpet. Foto: eBay
Det er ikke ofte du kan kjøpe deg bil som det faktisk er laget skalamodell av en gang i tiden. Det er det av denne, og et eksemplar av det gamle Revell-byggesettet får du med på kjøpet. Foto: eBay

Finnes som skalamodell!

Til og med leketøy-produsenten Revell laget en skalamodell av den som plastbyggesett. Et slikt byggesett – som i dag må betraktes som et samleobjekt i seg selv – følger også med på kjøpet, og det gjør jo det hele litt ekstra gjevt. Det er ikke hver gang man kan kjøpe den eksakte bilen som har stått modell for en leketøyprodusent.

Samtidig – hvis det nå er slik at du synes bilen er morsom, men at det kanskje blir litt vel drøyt å parkere en i garasjen, så finnes det sikkert muligheter for at et slikt plastbyggesett vil dukke opp på eBay innimellom, også…

Les også: Historiens villeste halefinner? Her er vår toppliste: