Tøffe tak for cabrioletene

Salget nesten halvert de siste seks årene.

Solen har gått ned for mange cabrioleter de siste årene - i takt med at salget har falt. Dette er en av de største på markedet. Mercedes E-klasse cabriolet.
Solen har gått ned for mange cabrioleter de siste årene - i takt med at salget har falt. Dette er en av de største på markedet. Mercedes E-klasse cabriolet.

Cabrioletsalget i Norge har vært fallende i mange år - og nå er denne biltypen nesten ikke synlig på salgsstatistikkene lenger.

Det skjer samtidig som cabrioletene har blitt mer og mer kurante. Takene er tettere og varmere enn noensinne, mange av dem har mer enn et snev av bagasjeplass - og prisene trenger slett ikke være avskrekkende. Likevel er det nesten ingen som kjøper bil uten tak lenger.

Nesten halvert

Og det er ikke bare hos oss  i Norge det er slik. Den samme trenden er veldig klar for bilbransjen verden over.

Statistikk samlet inn av bransje-nettstedet autonews.com viser at cabrioletsalget i de to viktigste markedene - Europa og Nord-Amerika - nesten er halvert de siste seks årene.

I antall er det snakk om nedgang fra 827.000 til 444.000 eksemplarer. I 2007 hadde cabrioletene en markedsandel på 5,4 prosent, i 2013 endte denne på 3,3 prosent.

Disse familiene er mest fornøyd med bilen sin

Elbilen tatt over

Ifølge autonews taper cabrioletene salg til flere andre biltyper, der SUV-er og crossovere er de som har spist mest av kaka.

Her i Norge er det nok også en annen biltype som de siste par årene har "stjålet" potensielle cabrioletkjøpere. Kanskje ikke veldig overraskende: Vi snakker om elbil:

- Jeg har ikke sett noen statistikk på dette, men jeg er rimelig sikker på at elbilen har erstattet cabriolet som bil nummer to eller tre hos mange. Det er gjerne folk som tidligere har hatt cabriolet til småkjøring og kortere turer, nå tar elbilen seg av dette i stedet, sier Brooms bilekspert Benny Christensen.

Apropos elbil - sjekk hva de gjør med Tesla Model S

Nyhetens interesse

- Cabrioletene hadde en topp her hjemme tidlig på 2000-tallet. Da kom ståltak-cabrioletene for fullt, samtidig som biler som Saab 9-3 og Mazda MX-5 med tradisjonelt stofftak solgte bra med biler.

Men så mistet disse, bokstavelig talt, taket på markedet. Antall modeller har også gått ned. Og typisk for biler som dette, er at de selger godt på nyhetens interesse. Etter et par sesonger, blir det fort glemt av veldig mange kjøpere, forteller Benny.

Sjarmerende familie-cab til 30.000 kroner

Må kutte

Den kraftige nedgangen i cabrioletsalget skaper også problemer for selskapene som har spesialisert seg på tak-mekanismer. Webasto er størst på dette i verden, med en markedsandel på rundt 50 prosent. De har måtte kutte i virksomheten de siste årene.

Finske Valmet tok over deler av virksomheten til  Karmann tilbake i 2010. Nå planlegger de å legge ned produksjonen av stofftak-konstruksjoner i Tyskland  innen 2017. Og ingen av dem tror at det kan være noen rask bedring på gang, snarere tvert i mot.

Guide: Dette må du vite før du kjøper cabriolet

Denne cabrioleten mangler bare én innstilling ...