Planen er at femte generasjon av Subaru Outback skal sørge for dobling i antall solgte.
Planen er at femte generasjon av Subaru Outback skal sørge for dobling i antall solgte.

Se – nå er den nye hytte-favoritten på plass i Norge

Nye Subaru Outback skal doble salget - nå er prisene klare!

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Subaru Outback hilste vi på første gang i 1995. Til tross for at den aldri har toppet bestselgerlistene her hjemme, har Outback likevel hatt sin klare "menighet" og dermed blitt en suksess – ja, nærmest en legende i enkelte kretser.

Det har handlet om en veldig kompetent, men samtidig litt beskjeden bil. Outback har tatt deg lenger innover vinterfjellet enn de fleste mer eksklusive konkurrentene.

Den er ikke jålete - den er funksjonell.

Subaru Outback: Slik skapte den en ny trend

Hvorfor gå over bekken etter vann - når du kan kjøre?
Hvorfor gå over bekken etter vann - når du kan kjøre?

Kvalitet framfor status

Outback har mer vært en bil for kjennere som er mer opptatt av kvalitet enn av å vise seg fram.

Nå er det klart for femte generasjon av det vi nesten er fristet til å kalle klassikeren fra Subaru.

De første bilene kommer til Norge i månedsskiftet februar – mars neste år. Men allerede nå har forhandlerne åpnet forhåndssalget.

Skal øke fra 350 til 700 biler

Det forventes at nykommeren vi doble salget av Subaru Outback i Norge.

- Outback blir en viktig modell for oss i 2015, og vi har som målsetning å selge 700 biler, sier informasjonsdirektør Stian Thrane i Subaru Norge.

- Subaru Outback vil leveres med både bensin og diesel - og med Lineartronic trinnløs automatgirkasse som standard.

Interiøret er også helt nytt.
Interiøret er også helt nytt.

Priser

Nye Outback kommer i to utstyrsvarianter. Classic og Sport Premium.

- Prisen er den samme om du velger bensin eller diesel. Classic koster 459.800 kroner, mens den mer velutstyrte Sport Premium koster 509.800 kroner, forteller Thrane videre.

Den nye modelle har vokst. Det gir bedre plass, særlig i bredden, men også beinplassen i baksetet har blitt rausere.

Interiøret ellers er Subaru-typisk, med en ren midtkonsoll, og ellers er det pent, ryddig og nøkternt. 

Suksess i USA

EyeSight er Subarus nye førerassistanse system, og det er standard på både Classic og Sport Premium.

EyeSight betyr i korte trekk at bilen har Autobrems med distanse- og bremseassistanse, gasspedalkontroll, adaptiv cruisekontroll og filskiftevarsler.

Om vi titter under bilen så finner vi oppgradert understell, fjæring og styring.

Se - en rallybil i alpinbakken

AWD-systemet er ytterligere oppgradert, noe som skal sikre at veigrep, styrerespons og akselerasjon skal bli bedre.

– Nye Subaru Outback ble lansert i USA tidligere i år og har gjort suksess.

– Outback kommer bare i stasjonsvogn og er en bil vi gleder oss stort til å få på plass,  sier Thrane.

Høy bakke klaring og firehjulstrekk  gir god framkommelighet
Høy bakke klaring og firehjulstrekk  gir god framkommelighet

Les også: Dette er Norges eldste Subaru

Laster inn forumet...