Superbil-produsenten Ferrari til salgs

Nå skal de stå på egne bein.

Snart blir det nye tider for Ferrari - nå skal de stå på egne bein. Foto: Scanpix.
Snart blir det nye tider for Ferrari - nå skal de stå på egne bein. Foto: Scanpix.

Tidligere denne måneden debuterte nye Fiat Chrysler Automobiles (FAC) på børsen i New York.

Det er kronen på verket for Fiat-sjefen Sergio Marchionne som mot mange odds har klart å fusjonere Fiat med amerikanske Chrysler. 

Han har ambisjoner om å bygge opp FAC til en av verdens største bilprodusenter og har lagt fram svært ambisiøse mål.

Ferrari vil selge færre biler

Stadig mer kostbart 

Salget skal mangedobles i årene framover, samtidig som kravene til overskudd er tøffe. Mange analytikere mener Marchionne skal slite med å nå målene, i en bransje der konkurransen aldri har vært tøffere.

Det blir stadig mer kostbart å utvikle nye bilmodeller. Og skal FAC klare å henge med, må de gjøre store investeringene de kommende årene.

De har tapt penger i 10 år

Eneste gjenlevende sønn 

En av utfordringene blir å skaffe nødvendige penger til dette. Nå er det akkurat kjent at konsernet skal skille ut Ferrari som frittstående selskap.

Med unntak av ti prosent av aksjene som tilhører Piero Ferrari - eneste gjenlevende sønn av grunnleggeren Enzo Ferrari - eier FAC i dag hele Ferrari og merket er en helt integrert del av konsernet.

Hentes inn penger 

Men nå skal de selge.

Rent konkret gjøres det slik at 10 prosent av Ferrari-aksjene tilbys på det åpne markedet, her kan altså hvem som helst kjøpe. De restrerende aksjene skal i første omgang tilbys de som allerede er aksjonærer i FAC.

På denne måten skal det hentes inn penger, samtidig som Ferrari får en mer frittstående posisjon. Det bør kunne gjøre jobben for Marchionne litt enklere. En av hans mange utfordringer er at konsernet i dag har svært mange merker, som alle krever fokus og investeringer.

Ett er på vei ut - les mer om det her:

Uenighet 

Nyheten om at Ferrari skilles ut, kommer forresten like etter at Luca Cordero di Montezemolo takket for seg som toppsjef. Han hadde da vært Ferrari-sjef siden 1991.

Montezemolo var opptatt av at Ferrari ikke måtte bli for store og for folkelige. Han argumenterte hardt for at at selskapet heller burde selge færre og dyrere biler, enn å jage volum.

Her skal det ha vært uenighet mellom ham og konsernsjef Marchionne. Sistnevnte har også tatt over som Ferrari-sjef etter at Montezemolo trakk seg. Nå er det uklart hvor lenge Marchionne skal lede også Ferrari, særlig når de skal stå på egne bein. 

Ferrari-drømmen er billigere enn du kanskje tror 

Super-Ferrarien har stått og støvet ned i halvannet år