Glenn Main Henriksen fra Tønsberg konstaterer at bilens hans har plass til rammen som brukes for å sjekke at en bil kan registreres som varebil. Foto: Harald Strømnæs, Tønsberg Blad
Glenn Main Henriksen fra Tønsberg konstaterer at bilens hans har plass til rammen som brukes for å sjekke at en bil kan registreres som varebil. Foto: Harald Strømnæs, Tønsberg Blad

Tollvesenet: - Ikke godkjent Statens vegvesen: - Godkjent

Så ble det stille fra Tollvesenet.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Etter tollvesenets målinger trodde Glenn Main Henriksen at han måtte ut med over 30.000 kroner i avgift for bilen sin. Det var feil, skriver Tønsberg Blad.

Glenn Main Henriksen fra Tønsberg smiler bredt der han står hos Statens vegvesen på Sem i Tønsberg. Ved siden av ham står bilen hans, en varebilregistrert Volkswagen Touran.

Innenfor garasjeporten gir Henriksen bagasjelokket fart, og det lukker seg med et smell. Inni varerommet står den såkalte «statskassa», stålrammen som skal passe inn i varerommet for å få bilen godkjent som varebil.

Fikk tollvesenet på døra

– Den sitter som en kule! Når jeg ser lufta rundt kassa nå, er jeg 2.000 prosent sikker på at Volkswagen Touran er godkjent som varebil, sier Henriksen.

Men ennå har han ikke fått endelig svar. Kontrollørene i Statens vegvesen har først bedt tollvesenet sende over bilder fra kontrollen deres i forrige uke.

Bakgrunnen er at Henriksen onsdag i forrige uke fikk to menn fra tollvesenet på døra. De ville undersøke om varerommet på hans Volkswagen Touran med grønne skilter faktisk tilfredsstilte kravene til størrelse. Henriksen stolte ikke på tommestokkmålene deres, og bestilte en nøyaktig måling hos Statens vegvesen.

– Biltilsynet bekrefter nå at det ikke går an å måle slikt med tommestokk. Det er derfor de har den kassen de bruker, sier Henriksen mens han venter på svaret.

Godkjent

Kort tid etter kommer det. Bilen er godkjent som varebil. Gitteret har to monteringsmuligheter. Begge er innenfor.

– Penger spart er penger tjent! Så jeg har tjent 30.000 kroner i dag, jeg! sier Henriksen med glimt i øyet til tb.no.

– Det er tollvesenet som har startet denne saken. Om gitteret er flyttet spiller egentlig ingen rolle. Kassa må passe inn, det er det som teller, forklarer avdelingsingeniør Kjell-Erik Andreassen ved Vestfolds kjøretøyseksjon i Statens vegvesen.

Les også: Populære varebiler forsvinner

Kommenterer ikke enkeltsaker

– Det var ennå ikke fattet noe vedtak i denne saken. Vi overprøver uansett ikke Statens vegvesens konklusjon, sier konstituert avdelingssjef Øyvind Lorentzen ved avdeling for økonomisk kontroll i Tollregion Sør-Norge.

Han forklarer at Henriksen vil få et varsel om vedtak i posten, med informasjon om kontrollen og mulighet til å klage innen en frist.

– Hvor vanlig er det at tollvesenet kommer på døra til folk under varebilkontroller?

– Jeg har ikke så lyst til å si noe om fremgangsmetoden vi bruker, men det skjer fra tid til annen, sier Lorentzen.

– Statens vegvesen sier at man ikke kan måle varerommet med tommestokk, men må bruke stålrammen. Hvorfor brukte ikke tollvesenet denne?

– Jeg ønsker ikke å kommentere det noe nærmere. Men vi har disse kassene som vi kan bruke på kontroller, sier Lorentzen.

Les også: Dette bør du vite om dekkene dine

Les flere saker i Tønsberg Blads motorseksjon Kjør

Les også: Bøyd feste på varebil kostet 85.388 kroner

Laster inn forumet...