Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Da BMW lanserte sin første SUV - X5 - hadde de neppe anelse om hvilken eventyrlig suksess det skulle bli. Eller hvor mange høyreiste modeller som skulle følge i dens fotspor.

I dag har X-familien blitt stor - med X1, X3, X4, X5 og X6. Og vi føler oss trygge på at det ikke kommer til å stoppe her heller.

Og hvem har sagt at høyreiste biler ikke kan ha ytelser om en hardbarket sportsbil? Med 575 hk blir M-versjonene av X5 og X6 råskinn som svært få SUV-er kan matche.

Det er størst sannsynlighet for at det er fra denne vinkelen du vil oppleve de to nye super-SUVene fra BMW.
Det er størst sannsynlighet for at det er fra denne vinkelen du vil oppleve de to nye super-SUVene fra BMW.

Les også: BMW X5: Da Stjernekua fikk en smak av livet som fotball-proffer

Fjollete rask

Til og med Porsche Cayenne Turbo må se seg slått i øvelsen 0-100 km/t. Den bruker jo tross alt hele 4,5 sekunder! De to nye M-modellene trenger bare 4,2. 

Det er en 4,4-liters V8-er med dobbelt turbo som sørger for det helt dyriske frasparkert. 750 nm burde gi nok dreiemoment til enhver forbikjøring - av hele køen til hyttefjellet.

Ja, toppfarten er også skremmende høy. Med det riktig utstyret (les: fravær av fartssperren på 250 km/t), klarer begge disse bilene å nå 280 km/t.

Det er rått, ikke minst med tanke på at disse to SUV-ene som ikke akkurat er formet som en Formel 1-bil - og har 2,3 tonn å drasse på ...

Forbruket er redusert med opptil 20 prosent fra utgående modeller - og blandet forbruk er på 1,1 l/mil. 

Uansett hvilken vinkel du ser bilen fra, skal det nå være fullt mulig å få med seg at det er en M-modell du står og betrakter. Og luftuttaket bak forhjulene skal minske turbulensen i hjulbuene.
Uansett hvilken vinkel du ser bilen fra, skal det nå være fullt mulig å få med seg at det er en M-modell du står og betrakter. Og luftuttaket bak forhjulene skal minske turbulensen i hjulbuene.

Les også: SUV for storfamilien - nå er den billig

Styling med funksjon 

Utseendet på bilen er blitt enda barskere enn før. Stylingen er mer utagerende, luftinntakene enda større og emblemene mer dominerende. BMW har jo, slik som Audi, nå merker i grillen også - for å sikre seg at du kan avsløre modellen også fra den vinkelen.

BMW har satt M-merket i grillen også. Slik Audi gjør med sine S/RS-modeller.
BMW har satt M-merket i grillen også. Slik Audi gjør med sine S/RS-modeller.

BMW X5 M / X6 M

Motor: 4,4-liter, V8, dobbelt turbo

Effekt: 574 hk/750 nm

0-100 km/t: 4,2 sek.

Toppfart: 250 km/t / 280 km/t

Forbruk: 1,1 l/mil (blandet)

Bagasjerom: 580 liter (X6) / 650 liter (X5)

LxBxH: 4909 mm x 1989 mm x 1702 mm (X6) / 4886 mm x 1938 mm x 1762 mm

Pris: Ikke klar

Bakfra er de fire pottene vanligvis et godt tegn på hva du kjører bak. Og at du neppe trenger å tenke på å kjøre forbi.

Men tro ikke at det bare er for å se barskt ut at den har fått styling som skiller seg ut. Her skal luften guides rundt bilen mest mulig effektivt for å minske luftmotstanden, og øke marktrykket.

Og luftinntakene trengs for å kjøle ned motor og bremser - ja, til og med slissene i forskjermen bak forhjulene har en funksjon: Nemlig å redusere turbulens i hjulhuset. 

Les også: Hvis du vil ha en X5 som skiller seg enda mer ut ...

Blir billigere?

Innvendig er det ikke så mye som skiller M-modellene fra en standardbil. Men hvis du kikker litt nøye oppdager du at girspaken er litt annerledes, M-merket er plassert midt i turtelleren og rattet har også fått et emblem på seg.

Ja, også er setene et kapittel for seg. De er blitt enda barskere og mer racinginspirerte enn tidligere.

Prisene i Norge er ikke klare. Men forrige generasjon X5M/X6M kostet 2,35 millioner. Med litt lavere vekt, lavere forbruk og utslipp er det ikke umulig at den nye blir "billigere". Vi kommer selvsagt tilbake med prisene så snart de er klare.

^

Les også: BMW X6M: Halv pris etter bare 41.000 kilometer

 

Laster inn forumet...