Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Hva blir resultatet hvis du ser på hva som går i stykker og koster mest på de ulike bilmodellene - og så setter sammen en bil som bare består av disse delene?

Jo, da får du en bil som mest sannsynlig bryter sammen annen hver måned og der hver verkstedregning vil koste deg store penger.

Da snakker vi definitivt bruktbilen fra helvete!

Unikt tallmateriale

Vi skynder oss å legge til at det ikke er noe bilmerke som står bak denne modellen.

Nei, her er det forsikringsselskapet Warranty Direct som har dykket langt ned i sine statistikker.

De er blant verdens største på bruktbilforsikring og tilbyr bileierne å tegne forsikringer som dekker verkstedregningene hvis noe går galt på bilen. Dermed sitter de også på et unikt tallmateriale når det gjelder hvilke biler som har hvilke feil - og hva det koster å reparere dem.

Så mye koster bulken deg

Egen indeks 

Nå har de moret seg (ja, forsikringsselskaper kan tydeligvis også det) med å sette sammen et skikkelig skrekkeksempel av en bil. 

Warranty Direct står bak noe de kaller Relability Index. Der blir alle bilmodeller målt etter hvor ofte de må på verksted og hva dette koster - samtidig som de tar høyde for alder og kilometerstand. 

Gjennomsnittsbilen scorer 100 på indeksen. Warranty Directs skrekkeksempel havner på nesten 500.

Disse bilene har mest motortrøbbel

Her kommer det fra

Men hva består den så av? Jo, vi kan jo starte med motoren. Den kommer fra BMW M5. Understell har Audi RS6 bidratt med. Girkassen kommer fra Jeep Grand Cherokee, mens Mercedes R-klasse står for elektronikken.

Bremsesystemet er hentet fra Fiat Multipla, mens Seat Alhambra har fått den tvilsomme æren av å gi den klimaanlegget. Til slutt kommer styringen fra Chrysler 300C. 

Hardt kjørt? 

Her handler det altså om ting som ofte går i stykker - og som dessuten koster mye å reparere. 

For å starte med BMW-en, så hevder Warranty Direct at en fjerdedel av alle M5-er trenger motorreparasjon - hvert år. Her tipper vi dette helt klart også har noe med kjørestil å gjøre. Og naturligvis også at en M5 er kostbar å ha på verksted.

Nesten to femtedeler av Audi RS6-ene må årlig reparere akslinger eller skifte deler i understellet. Ikke spesielt rimelige saker det heller, vil vi tro.

Dette er de beste brukt-SUVene

Girkassen ryker

Digre Mercedes R-klasse har slitt med elektronikkproblemer. Her forteller Warranty Direct om elektronikkfeil på tre av ti biler, igjen hvert eneste år.

Girkasse-feil er heldigvis litt mer sjeldent, men Jeep Grand Cherokee seiler opp som verstingen. En av ti eiere opplever dette årlig. 

Chrysler 300C er neppe bilen som brukes mest til aktiv svingkjøring, likevel må en av ti skifte deler relatert til styringen.

Fortvilet eier. -Hva mer kan gå galt på denne bilen?

Kan være pålitelige

10 prosent av de som eier flerbruksbilen Seat Alhambra, må koste på utbedringer av klimaanlegget hvert år. Her kan det altså fort bli kostbart å ha det kaldt i bilen!

En annen større familiebil utmerker seg som verstingen på bremser. Warranty Direct har regnet seg fram til at fire av ti eiere av Fiat Multipla må reparere bremsene - hvert år.

Forsikringsselskapet understreker for øvrig at denne undersøkelsen er et veldig godt eksempel på hvordan biler som ellers godt kan være pålitelige, blir sviktet av en eller flere enkeltkomponenter som ikke holder mål.

Topp 10: De beste familiebilene

Her er bilene og årsmodellene som er representert.

BMW M5 (2004-2011) - motorfeil

Audi RS6 (2002-2011) - akslinger og understell

Jeep Grand Cherokee (2006-2014) - girkasse

Mercedes R-klasse (2004-) - elektronikk

Fiat Multipla (1999-2005) - bremsesystem

Seat Alhambra (1996-) klimaanlegg

Chrysler 300C (2005-) styring

I andre enden: Den beste bilen de siste 15 årene

 

 

Laster inn forumet...