Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Nybilene blir stadig mer avanserte. Nå styrer vi flere og flere funksjoner elektronisk - og på mange måter har bilen blitt til en datamaskin på fire hjul.

Mange nyere biler er også koblet opp på internett, noe som gir en rekke fordeler både for bilfører og bilprodusent. Stadige software-oppdateringer holder bilene oppdaterte og moderne - på en langt enklere måte enn tidligere.

"Kunne ikke stjeles"

Men også denne medaljen har en bakside. For hvis noen har uærlige hensikter, åpner dette også muligheter for å hacke systemene.

Det kan for eksempel handle om låse opp bilen og manipulere alarm og startsperre, slik at den enkelt kan stjeles uten nøkkel. Det finnes allerede utallige eksempler på at biler som "ikke kunne stjeles" har blitt sporløst borte.

Slik kom de seg inn i bilen - uten å være fysisk tilkoblet

Skikkelig hodepine

Et annet skrekkscenario er at kjeltringer med tilgang på nødvendig teknologi, for eksempel kan stoppe biler i trafikken. 

I teorien er det null problem, hvis man kommer seg inn i bilens styreenheter. 

For bilprodusentene er dette naturlig nok en skikkelig hodepine. De er nødt til å tenke sikkerhet og forsøke å være føre var, samtidig som tøff konkurranse gjør at de er tvunget til å gjøre bilene sine stadig mer avanserte.

"Tyverisikre" BMW-er sporløst forsvunnet

- Null risiko?

Nå går en rekke av dem sammen i et stort fellesprosjekt, der man både skal utvikle teknologi sammen og ikke minst dele erfaringer underveis. Ambisjonen er å gjøre bilene så godt som "innbruddssikre".

- Målsetningen er å gjøre det veldig, veldig vanskelig for hackere å bryte seg inn i bilenes sikkerhetssystemer. Er det mulig å komme ned i null risiko? Nei, men vi kan gjøre det så vanskelig for dem at vi ødelegger de aller fleste mulighetene, sier David Strickland som koordinerer prosjektet, til bransje-nettstedet autonews.com.

Bilene "snakker" sammen

Planen er at bilprodusentene skal varsle hverandre om alle forsøk på hacking og manipulasjon, slik at de kan samordne sitt arbeid.

På den måten unngår man også unødvendig dobbeltarbeid og kan bruke ressursene mer effektivt. 

En rekke bilprodusenter er nå i gang med å rulle ut teknologi der bilene kan "snakke" med hverandre. Dette er ikke minst interessant for å kunne unngå ulykker. Men det er samtidig også noe som kan gi muligheter for de som ønsker å bryte seg inn i bilens systemer.

Derfor har det blitt mye vanskeligere å være biltyv 

 

 

 

Laster inn forumet...