Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Laster inn forumet...

Det er mye bruktbil på markedet nå, og skikkelige ulvetider for de som må kvitte seg med en gammel bil. Verre og verre blir det jo lengre unna bilen er det «alle» skal ha, altså tysk diesel-stasjonsvogn med automat og lav kilometerstand.

Det gjør at også virkelige luksusbiler er enda mer følsomme prismessig enn vanlig, og utslagene blir enda voldsommere når det er noe potensielt skremmende med dem.

Som for eksempel høy kilometerstand.

Les også: Alder eller kilometerstand – hva er viktigst?

Sjeldne "verstinger" – med et handicap

Ingen biler ser ut til å være spart for øyeblikket, og vi har funnet to lysende eksempler. Normalt ville disse to bilene vært spesielt ettertraktet som toppmodeller med ekstra sprek motor, mye utstyr og fin tilstand. Men så var det dette med kilometerstanden, da.

I det vi kan kalle et «normal-marked» skulle også den ha svidd litt, men når disse bilene nå ligger ute til priser på 70-tallet er det tegn på at det nå er så mye å velge i – og kanskje at selgerne er så prutevillige – at kjøperne nærmest er umulige å friste.

En viss skepsis er fullt forståelig. Dette er biler med kompleksitet og utstyr langt over nivået til en taxi-Mercedes, som gjerne fremholdes som eksempelet på at høy kilometerstand ikke trenger å være farlig – og heller ikke skremmer kjøperne i nevneverdig grad.

Les også: Brukt taxi kan være et kjempesmart bilkjøp

Faksimile: Finn.no
Faksimile: Finn.no

Ikke helt ufarlig

På en Audi A8 og Jaguar XJ er det helt klart mer som kan ryke, og vi snakker også om dele- og verkstedpriser over gjennomsnittet.

Samtidig er dette biler som – sin tidløse eleganse til tross – nærmer seg 20 år på veien, og den høye kilometerstanden blir dermed langt mindre dramatisk når man fordeler den på alder.

Det er også grunn til å tro at de som kjøpte disse bilene nye hadde råd til å vedlikeholde dem på en ordentlig måte. Spørsmålet i så måte er vel heller hva som har skjedd i de senere årene – dokumentasjon på hva som er gjort underveis er nok ekstremt viktig for å kunne få noe som ligner på forutsigbarhet i dette bilholdet.

Les også: Pass på serviceheftet ditt – det kan være verdt mange penger

Men – hvis du tør, og har lyst på en spesiell muskel-variant innenfor luksusbil-kategorien, er det altså lett å la seg friste.

Jaguaren er betydelig mer slitt innvendig enn Audien, og mens tyskeren nyter godt av aluminiumskarosseri er det også litt rust og bobler på briten. Foto: Finn.no
Jaguaren er betydelig mer slitt innvendig enn Audien, og mens tyskeren nyter godt av aluminiumskarosseri er det også litt rust og bobler på briten. Foto: Finn.no

Jaguar med flenge i pelsen

Jaguaren er marginalt billigst til såvidt over 70.000 kroner, dette til tross for at den såvidt holder seg under den magiske 300.000-kilometergrensen. Det er også den som har de største synlige skavankene – noe rust og bobler i lakken skremmer nok mange som ser for seg en kostbar visitt på et karosseriverksted.

Også interiøret krever litt oppmerksomhet, dersom målet er å ha en strøken bil. Både førersetet og førerdørens trekk har synlig slitasje som ikke vil la seg fikse med bare bilpleie-midler.

Les også: Arvet Jaguar – men ante ikke hvor den var parkert

Mekanisk virker situasjonen dog å være oversiktlig, ut fra det selgeren opplyser om. En del er gjort, blant annet i bremser, forstilling og hjullager bak, som er blant biltypens få utpregede problemområder. Noe deler følger også med for fremtidige behov.

Faksimile: Finn.no
Faksimile: Finn.no

Mindre rampete Audi

Motor og automat på disse bilene er ikke kjent for å volde store problemer, og denne første XJR-generasjonens kompressormatede rekkesekser gir det ekstra oppstivede chassiset en overraskende frisk og yppig karaktér.

Audien er nok mindre rampete i direkte sammenligning, til tross for V8-motor og den sportslige auraen som gjerne hviler over biler med fire ringer i grillen.

Følelsen av kraftressurser i overflod er mer sentralt når det gjelder denne bilen – og også når det gjelder komfort og fremkommelighet. Quattro-systemet fjerner kanskje de mest viltre karaktértrekkene, men gjør samtidig at bilen føles som et kompakt og ustoppelig «godstog» å kjøre. Nå altså til under 80.000 kroner!

Les også: Tapskurven er stupbratt også for nyere Audi A8

Gammel Audi A8 har vel aldri vært en bil som noen har tort å direkte anbefale kjøp av, ut fra en teori om at det vil gi et forutsigbart og hendelsesfattig eierskap. Spesielt har rådet gjerne vært «løp, og løp fort» hvis en slik bil har hatt kombinasjonen av tvilsom servicehistorie og Audis beryktede 2,5 liters TDI-motor.

Interiøret i A8en er luksuriøst og gedigent. Dessverre har ikke denne bilen de fantastiske sportssetene som kunne leveres i disse A8ene, men den har tålt 326.000 kilometer godt. Foto: Finn.no
Interiøret i A8en er luksuriøst og gedigent. Dessverre har ikke denne bilen de fantastiske sportssetene som kunne leveres i disse A8ene, men den har tålt 326.000 kilometer godt. Foto: Finn.no

Tørst og voldsom – men tryggest likevel

Alt fokuset på den motoren, som nok også er den vanligste motoriseringen i A8 i Norge, har nok gjort bildet litt unyansert når det gjelder A8. For sannheten er at den mest fornuftige A8-utgaven man trolig kan kjøpe, er den som på papiret virker MINST fornuftig – altså denne, med en stor bensin-V8 på 4,2 liter og 300 hester.

Den er garantert ikke direkte beskjeden i matfatet, men samtidig ble Audis V8-motor etterhvert ganske pålitelig, etter litt problemer med noen trange oljekanaler på de første årsmodellene. Tiptronic-automaten er også kjent for å volde færre problemer i kombinasjon med denne motoren enn i diesel-sekseren.

Man kunne ønsket seg Audis flotte sportsinteriør i denne bilen, men det er på den annen side sjeldent. Mer viktig er det at tilstanden ser veldig bra ut karosserimessig, og også interiøret har holdt bedre på denne enn på Jaguaren - selv om førersetet også her trenger profesjonell pleie for å bli strøkent.

Feilfri EU-kontroll lyder bra, men sier selvsagt ikke alt. Her er det mye penger å spare på å gjøre jobben grundig før du kjøper – men som i tilfellet med Jaguaren kan du altså få veldig mye, presumptivt veldig morsom luksusbil for en pen sum hvis du tør.

Er det fristende – og hadde du tort å kjøpe? Si din mening i kommentarfeltet under!

Les også: Hvilke biler tåler mest kilometer? Sjekk topp 20-lista: