Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Talbot er et bilmerke som først og fremst de som har levd en stund husker, og som det etter hvert er svært sjelden man møter etter landeveien i disse dager.

Ikke så rart, kanskje. Det er omtrent 30 år siden disse bilene forsvant fra det norske markedet.

Til salgs

Franske biler har jo aldri vært kjent for å være spesielt seiglivede heller, selv om hederlige unntak absolutt finnes.

Et annet hederlig unntak er Talboten som forleden dag dukket opp på finn.no og som selges av Terje i Sarpsborg.

En slik Talbot 1510 er det lenge siden sist vi så. Den røde GL-utgaven fra 1982 har heller ikke mer en 80.000 kilometer klokket inn på telleverket, så her bør det være bil igjen.

15 000 kroner

Prisen er ikke avskrekkende. For kun 15.000 kroner kan du bli eier av denne nostalgiske og sjarmerende bilen.

Se hele annonsen her: 

Selv om det ikke finnes mange igjen nå, så var dette ansett som både moderne, romslige og ikke minst velutstyrte biler i glansdagene på 80-tallet.

Populær

Originalt reklamebilde fra den gang bilene var nye. Her topputgaven 1510 SX
Originalt reklamebilde fra den gang bilene var nye. Her topputgaven 1510 SX

Bilene solgte ikke bare godt, men svært godt i mange distrikter av vårt langstrakte land.

Forgjengeren til denne bilen, Simca 1307 / 1308, ble kåret til årets bil i Europa i 1976 og et par år etter ble den mindre Horizon tildelt samme utmerkelse. Simca / Talbot var med andre ord et bilmerke det sto en viss respekt av. Også hos oss nordboere.

Talbot Horizon: Ga opp og solgte den etter tre måneder

1510 har et klassisk kombi-coupe karosseri, som liksom var det store på denne tiden. Den fantes som sedan også og het da Solara. Stasjonsvogn var det ingen som spurte etter.

Talbot 1510 med tidstypisk kombi-koupe karosseri.
Talbot 1510 med tidstypisk  kombi-koupe karosseri.

Tverrstilt motor og forhjulstrekk, som fortsatt ikke var helt dagligdags den, gangen ga bra med innvendig plass. Kostet du på deg en GLS-utgave var utstyrsnivået raust. Vi kan nevne velour-interiør, farget glass, sentrallås og innvendig speil-justering.

Talbot: Husker du dette bilmerket?

Grei kvalitet

Teknisk sett var ikke bilene helt på høyde med de beste,men med helt grei kvalitet i forhold til hva men betalte. Skraping i girkassen var en svakhet, men den tok det kun et par timer å overhale. Drivakselmansjettene røk ustanselig og endeledd og bærekuler var også forbruksvare.

På dette eksemplaret som her selges, ser det ut til at disse tingene er enten skiftet eller sjekket. I tillegg har den nye dekk og lite rust. Bilen er vist og godkjent i oktober i år.

Så her har du mulighet til å bli eier av en tidsmaskin til for småpenger!

En av verdens første biler designet på datamaskin

Laster inn forumet...