Derfor ble det kroken på døra for macho-merket

Dette var drømmen for både små og store gutter.

H2 var den andre modellen ut fra Hummer - og en bil det også finnes endel eksemplarer av på det norske markedet.
H2 var den andre modellen ut fra Hummer - og en bil det også finnes endel eksemplarer av på det norske markedet.

Benny Christensen er Brooms bilekspert.

I «Spør Benny»-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Sønnen min på 6 år har ett drømmebilmerke: Nemlig Hummer! Det er tydeligvis det aller tøffeste han kan tenke seg, og lykken var stor da jeg fant en fjernstyrt Hummer H1 på ebay til bursdagen forleden.

I den forbindelsen har jeg også forsøkt å finne ut litt mer om merket, som jeg skjønner har gått ut. Når Hummer forsvant, var det fordi de solgte for dårlig? Hilsen pappa Kristian.

 

Benny svarer:

Hei Kristian, godt å høre at gutten din er bilinteressert! Og jeg skjønner godt at Hummer kan være favoritten hos en liten guttepjokk, det er jo biler som appellerer til gutter i alle aldre, meg selv inkludert.

Men Hummer fikk altså ingen lang historie som bilmerke. I 2010 var det ubønnhørlig slutt, da var det 18 år siden det første eksemplaret ble lansert. Det var en sivil utgave av den militære Humvee-en.

Den het H1, etter hvert fikk vi også H2 og H3. En stund så framtiden for Hummer riktig så lys. Bilene vakte oppsikt og var populære, og eierselskapet General Motors (GM) hadde store planer om å ekspandere og gjøre modellrekken større og bredere.

Så kom finanskrisen, og den rammet særlig de amerikanske produsentene hardt. GM endte i praksis i konkurs - og plutselig handlet det om å kvitte seg med alt som ikke var kjernevirksomhet eller umiddelbart ga penger i kassa.

H1: Du kan bygge din egen offroad-versting

Rotet det til

Hummer slet også med et fryktelig dårlig rykte i forhold til forbruk og utslipp - og var for mange selve miljøverstingen innenfor bilbransjen.

Når GM så måtte gå til amerikanske politikere for å få hjelp til å redde selskapet sitt, var det nok veldig greit å ikke ha mer belastninger enn man måtte ha. Derfor ble det tidlig klart at de gjerne ville selge Hummer.

Det viste seg imidlertid ikke å være så enkelt. Finanskrisen gjorde at svært få aktører våget å gjøre noe så dristig som å kjøpe et bilmerke. Det var  ganske nære på at Hummer havnet i Kina, men visstnok var det kinesiske myndigheter som til slutt satte foten ned for akkurat det.

Det hører også med til historien at GM (noen vil si i kjent stil) rotet det litt til for seg selv også. Både H2 og H3 var basert på eksisterende modeller fra konsernet. Designet var radikalt, men under skallet var det altså dusinvare. Sånt er aldri bra for et merke som ønsker å ha høy entusiastfaktor. Det igjen gikk nok også ut over salget etter hvert.

Hummer H2: Nå har denne tøffingen blitt billig

Stort arkiv

Alle spørsmål Benny svarer på, legger seg automatisk inn under de ulike bilmerkene her på broom.no.

Du kan også lese alle svarene i Spør Benny-seksjonen

Velkommen – og lykke til!

Les også: Dømt nord og ned - nå feirer suksessen 25 år