Bruktbilsøk på Broommarked:

Søk Detaljert søk
Broommarked
Bruktbilguiden
Biltester
Spør Benny
Eierne mener
Broomguiden
En dønn strøken og restaurert Chevrolet Chevette er oppsiktsvekkende nok i seg selv. Men det er bare begynnelsen av moroa i dette tilfellet... Faksimile: eBay.com
En dønn strøken og restaurert Chevrolet Chevette er oppsiktsvekkende nok i seg selv. Men det er bare begynnelsen av moroa i dette tilfellet... Faksimile: eBay.com

Dette er nok noe helt annet enn du tror...

Se hvorfor den strøkne, gamle småbilen er hysterisk morsom!
Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Laster inn forumet...

En Chevrolet Chevette er ikke en bil som er egnet til å skremme noen. Og det er heller ikke biler som er blitt tatt vare på i særlig grad, etter at de gikk ut av produksjon etter modellåret 1987.

Her hos oss er den så godt som ukjent, og vi har aldri sett en på norske veier. Det sier litt, de aller fleste amerikanske biler har vel gjennom årene funnet veien hit takket være utholdne entusiaster. Men så er da også en Chevrolet Chevette en knøttliten, enkel bil - teknisk nært beslektet med Opel Kadett.

Les også: Sigrid har eid sin sjeldne Rallye Kadett i hele 45 år!

Originale hjulkapsler og dekk med en ørliten rød stripe forsterker inntrykket av en usedvanlig beskjeden bestemor-bil. Til og med det pinglete originale eksosrøret skal være på plass - mens det nye eksosanleggets doble utblås er skjult... Foto: eBay.com
Originale hjulkapsler og dekk med en ørliten rød stripe forsterker inntrykket av en usedvanlig beskjeden bestemor-bil. Til og med det pinglete originale eksosrøret skal være på plass - mens det nye eksosanleggets doble utblås er skjult... Foto: eBay.com

Restaurert – ikke bare bevart

Derfor blir man litt overrasket når man ser en slik bil i skikkelig strøken tilstand i dag, nesten 30 år etter produksjonsslutt.

Spesielt når man som i dette tilfellet leser at bilen er blitt restaurert – det er altså ikke bare en pensjonist-eid gammel bil som har stått og kost seg i en oppvarmet garasje siden den var ny.

Bilen er en 1978-modell av den opprinnelige todørs hatchback-varianten, som også er den som minner mest om «vår» Kadett. Chevrolet-varianten hadde egendesignet karosseri, selv om grunnkonstruksjonen altså ble brukt av GM over hele verden. Og standardmotoren i Chevette, fra nettopp 1978 og oppover, var en 60-hesters 1,6 liter firer.

Altså forholdsvis stor i forhold til motorene som satt i de fleste Kadetter, men USA var nå engang USA også når det gjaldt småbiler. Uansett var det ikke en motor som var egnet til å gi bilen spesielt spenstig karaktér.

En 7,4 liters big block-V8 med diverse performance-deler gir nok mange ganger effekten og momentet fra den originale 1,6-liters rekkefireren som satt i bilen. Foto: eBay.com
En 7,4 liters big block-V8 med diverse performance-deler gir nok mange ganger effekten og momentet fra den originale 1,6-liters rekkefireren som satt i bilen. Foto: eBay.com

Mye har skjedd siden 1978

Men det var da. For denne bilen er spesiell på flere måter – og det er også grunnen til at selgeren i Trenton, New Jersey, ønsker seg et startbud på hele 30.000 dollar, eller knapt 200.000 kroner!

Se eBay-annonsen her:

For det første er den som nevnt ganske unik ved at den faktisk er restaurert.

Allerede i utgangspunktet var det en fin bil, forstår vi på teksten i annonsen. Bilen hadde hatt to eiere, hadde blitt tatt godt vare på, og var i utmerket stand. Likevel har nåværende eier byttet ut kromdeler som diverse lister og pynt, før bilen er lakkert både utvendig og innvendig. På innsiden har han heller ikke spart på noe, men byttet ut både taktrekk, gulvtepper og diverse andre ting.

Vi tolker det til og med som at setene er trukket om i det originale, herlige rutestoffet som var så typisk på 1970-tallet.

Det er helt utrolig hvor mye originalstoff fra gamle amerikanere som fremdeles kan skaffes nytt fra forskjellige deleleverandører der borte – om man er villig til å betale for det. Nettopp med tanke på det siste ser vi ikke bort fra at dette var første gang noen bestilte originalstoff til en basis-utstyrt 1978 Chevrolet Chevette da denne bilen ble restaurert…

Les også: Hel-restaurerte Audi RS2en sin – etter bare 37.000 kilometer!

Chevrolet Chevette kom midt på 1970-tallet som arvtager etter litt mer sportslig utseende Vega. Den deler stamme med blant annet Opel Kadett, men har sitt eget design. Foto: eBay.com
Chevrolet Chevette kom midt på 1970-tallet som arvtager etter litt mer sportslig utseende Vega. Den deler stamme med blant annet Opel Kadett, men har sitt eget design. Foto: eBay.com

Strøken original utenpå – et monster under skallet

Men byggeren hadde en plan. En plan om det vi gjerne kaller en «sleeper» – en bil som ser puslete ut, men som er stinn av muskler under frakken. Og originalt nok valgte han altså å kamuflere raketten som en skikkelig strøken, gammel småbil, og ikke som en stygg og falleferdig «rat looker».

I våre øyne er denne gjennomarbeidede fremgangsmåten enda mer imponerende, og vi tipper at også original-tilhengerne vil lete lenge før de skjønner at det på ingen måte er noen original gammel bestemor-bil de kikker på.

Utseendemessig er det nemlig bare kardangtunnellen inne i bilen som kan avsløre den. Både den og torpedoveggen måtte nemlig modifiseres en smule da 1,6-litersfireren skulle få avløsning av noe helt, helt annet: En klassisk 454 kubikktommers, eller 7,4 lites, big block V8 - altså samme motor som satt i noen av historiens råeste Corvetter og Camaroer.

Les også: Lyst på klassisk Corvette? Sjekk vår kjøpeguide for C3-generasjonen:

Det skulle ikke forundre oss om det er første gang noen har helrestaurert også interiøret i en basisutrustet 1978 Chevette. Under den originale automatvelgeren sitter en kraftigere TH 400-automat i en litt modifisert kardangtunnel. Foto: eBay.com
Det skulle ikke forundre oss om det er første gang noen har helrestaurert også interiøret i en basisutrustet 1978 Chevette. Under den originale automatvelgeren sitter en kraftigere TH 400-automat i en litt modifisert kardangtunnel. Foto: eBay.com

Hestekrefter er uinteressant...

Med spesielle GM Performance-topper, mekaniske ventilløftere, råere kam og performance-innsug blir dette åpenbart en særdeles kraftig maskin, og det er nesten så vi synes det er ekstra tøft at selgeren ikke oppgir noe antall hestekrefter i annonsen.

Denne motoriseringen er helt klart voldsom i den lille bilen uansett, og det legendariske big block-momentet er langt mer interessant enn antall hester – det er det momentet som garantert slynger den lille loppa fremover så sant bakdekkene finner feste.

Eller som vil overraske medtrafikantene med å legge igjen mengder av gummi ved et lyskryss, hvis festet glipper.

Les også: Her spares det ikke på kreftene – eller gummien...

Før du finner frem kredittkortet og kaster deg inn i eBay-auksjonen, bør vi vel minne om at du nok aldri vil klare å få skilter på denne bilen i Norge. Selv om alt slikt er mer liberalt i USA, ville det nok ikke vært mulig der heller, hvis ikke bygget var så gjennomført.

Her er bilen fotografert på tur sammen med et knippe Monte Carloer og Corvetter. Men vi vil tro at mer intetanende trafikanter har blitt sjokkert når den lille loppa legger igjen solide mengder gummi ved trafikklysene... Foto: eBay.com
Her er bilen fotografert på tur sammen med et knippe Monte Carloer og Corvetter. Men vi vil tro at mer intetanende trafikanter har blitt sjokkert når den lille loppa legger igjen solide mengder gummi ved trafikklysene... Foto: eBay.com

Kraftig modifisert chassis

For det er selvsagt ikke bare motoren som er byttet ut.

For det første er den gamle automatkassen som var tilpasset den originale rekkefireren byttet ut med en kraftig TH 400-automat, og bilen har fått bakaksel med sperre og et helt spesialkonstruert bakhjulsoppheng.

Fjærer og dempere er byttet ut mot skikkelige heavy duty-saker, og foran har det blitt montert kraftige skivebremser og tannstangstyring. En større radiatorpakke med to elektriske vifter skal holde maskinisten i vigør.

Enda en herlig detalj er at det seriøst bygde eksosanlegget er trukket godt innunder bilen, og at utslippene også er skjult, og vinklet inn mot midten av bilen. Under støtfangeren bak ser man imidlertid det originale, enkle eksosutslippet dimensjonert som et middels stolbein – nok en lure-detalj som skal bidra til å holde denne bilens virkelige identitet skjult helt til føreren trår på gassen!

Les også: Kule eksosrør? Her er våre fem favoritter:

Siste fra Broom forsiden

Populære klipp fra Broom:

Vis flere