Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

På høsten når regnet hamrer mot ruta, vinden river løs høstbladene og bekmørket kommer snikede litt tidligere for hver dag som går, kan det være deilig å ta på seg den hjemmestrikka kofta, ta med en god kopp varm kakao og drømme seg bort med litt surfing på bruktbilmarkedet.

For mens vi venter på våren, kan trøsten være at de kule, morsomme eller beintøffe sommerbilene sjelden er mer gunstig priset enn nettopp på høsten.

Men en 1990-modell til 681.530 kroner - DET virker jo ikke akkurat som et kupp. Selv om det er en BMW M3. 

Les også: Brukt BMW M3? Fantastisk bil - men vær obs

Hellig BMW-gral

Det er imidlertid ikke en hvilken som helst M3. Vi snakker første generasjon, ur M3-en, og dessuten den særdeles sjeldne Evolution-varianten. 

Det innebærer at det er snakk om en av bare 600 produserte biler. Eller for å være litt mer presis, nummer 199 av 600.

Hvor mange "hele" Evolution-modeller som finnes rundt om i verden i dag er vanskelig å si. Men at dette er en slags hellig gral for mange BMW- og sportsbil entusiaster kan det herske liten tvil om.

Les mer om første generasjon BMW 3-serie i vår bruktbilguide her

Strøken

Det er mange som får vann i munnen av denne bilen - og det reflekteres i prisen også. Dette er en bil for bemidlede bilentusiaster.
Det er mange som får vann i munnen av denne bilen - og det reflekteres i prisen også. Dette er en bil for bemidlede bilentusiaster.

Derfor får man altså denne typen priser. Og hvis du tror at det er smart å vente til prisen blir lavere, risikerer du å bli skuffet. Foreløpig har nemlig prisutviklingen gått en vei - oppover! Og det er lite som tyder på at det vil snu.

Akkurat denne bilen omtalte vi faktisk i fjor også. Det er samme eier som har lagt den ut på nytt - og nå er prisen 40.000 kroner høyere ...

Den aktuelle bilen, lakkert i Mauritius Blå, har forøvrig bare rullet 115.000 kilometer - og historikken skal være vanntett.

Forøvrig er det snakk om et særdeles velholdt eksemplar - der både det sorte skinninteriøret og eksteriøret ser nærmest utbrukt ut. Selv motorrommet er gullende rent. 

Les også: BMW oppgir feil motoreffekt

Viste muskler på bane

Hva er det så som gjør nettopp disse bilene så ettertraktet? Vel, da BMW dro på med M3 for første gang, traff de blink umiddelbart. Bilen var en suksess fra dag én. Og ikke bare viste den seg å være en hardbarka og kjøreglad personbil - den hadde eventyrlig suksess på racerbanen også.

Den vant 24-timersløpet Nürburgring, Spa 24 Hours, Guia Race, European Touring Car Championship, Deutsche Tourenwagen Meisterschaft, og World Touring Car Championship - bare for å nevne noe.

BMW M3 har lange tradisjoner på racerbanen.
BMW M3 har lange tradisjoner på racerbanen.

Les også: Er det vanskelig å få mye mer krefter i bilen?

Rask og raskere

En "vanlig" Mk. 1 M3 hadde en 2,3-liters motor på 195 hk. Med denne kraftkilden dundret den fra 0-100 km/t på 6,8 sekunder. Som var brennkjapt sent på 80-tallet.

Evolution-modellen, som kun ble produsert i 1990, ble servert med enda mer krefter. Motoren fikk øket volum til 2,5 liter - og effekten endte på småville 238 hk. Denne kruttønna kaster ikke bort tiden - og speedometer nåla passerer 100 km/t bare 6,2 sekunder etter at du startet fra stillestående.

Klikk her for å se hele annonsen

Beintøff bestefar

BMW M3 er en betegnelse som har legendestatus. I år har imidlertid BMW tatt et litt kontroversielt valg, ved at "bare" sedanversjonen av 3-serien får hete M3. Coupeen, som jo har lang tradisjon som M3, er nå M4. 

Årsaken er altså navnepolitikken til BMW - der coupeen og cabrioleten når danner en egen serie - 4-serie.

Men uansett, første generasjon M3 Evolution er gatas beintøffe bestefar som fortsatt krever å bli respektert når den ruller bortover veien. 

Vurderer du å kjøpe? Sjekk vår kjøpeguide på BMW M3 først!

 

 

 

 

Laster inn forumet...