Ingen problemer å få plass til en voksen mann i bagasjerommet på nye Mondeo -  kombiutgaven svelger unna store mengder bagasje.
Ingen problemer å få plass til en voksen mann i bagasjerommet på nye Mondeo -  kombiutgaven svelger unna store mengder bagasje.

Så stor er Fords nye familiebil 

Vi tester Mondeo i Spania akkurat nå.

annonse

En av de mest etterlengtede bilnyhetene på veldig lenge er rett rundt svingen.

Fords nye Mondeo er hele to år forsinket. Men nå er det rett før lansering i Norge - og Brooms redaksjonssjef Vegard Møller Johnsen er akkurat nå i Spania. Der kjører Ford Europa-lansering av bilen.

Nå er Vegard i gang med dag to av testen, det er på tide å høre hvordan det går.

Ring ring

Blitt stor 

- Hei, Knut! Spent på den nye Mondeoen?

- Ja, etter at vi har ventet så lenge som dette, er det klart jeg er det. Har du fått kjørt mye allerede?

- Jepp, her har det blitt mange mil. Og for å gå rett på sak: Nye Mondeo forsvarer ventetiden. Dette har blitt en veldig bra bil. Ford har lovet at de skal flytte grensene i klassen, og det synes jeg de gjør her, sier Vegard.

- Det første som slo meg er hvor stor den har blitt. Både som stasjonsvogn og kombi. Kollega Andreas Scheel, som måler 190 cm på strømpelesten, klatrer uten problemer opp i bagasjerommet. Og har det helt greit der. Det strekker seg både langt og dypt og rommer 550 liter.Ypperlig for de som trenger plass, og det er jo en viktig grunn for svært mange kjøpere i denne bilklassen, sier Vegard.

Les mer om Mondeo: En ekte folkehelt i 20 år

- Velg riktig understell! 

- Det er også veldig rommelig i baksetet, selv kombi-utgaven med fallende taklinje gir nok plass til høyreiste. Det samme kan vi absolutt ikke si om alle konkurrentene. I stasjonsvogna er takhøyden naturlig nok enda bedre. Testbilene så langt har alle hatt sportsseter, som jeg synes er helt strålende. De er dype og komfortable, og gir god sidestøtte ved vanlig kjøring. Og dette er jo ikke en sportsbil. 

- Men når det er sagt: Ford har et godt rykte å forsvare på kjøreegenskaper, og det innfrir de med denne bilen også - så lenge du passer på å velge den med adaptivt understell. Det er nemlig stor forskjell på det og utgaven uten. Med adaptivt understell er den presis og sporty. Uten blir bilen rett og slett litt dvask. For myk og langt mindre presis i svingkjøring. Jeg vet ikke prisforskjellen, men vil absolutt anbefale potensielle Mondeo-kjøpere å ta seg råd til dette, fastslår Vegard. 

Broom-Vegard er akkurat nå i Spania - og kjører nye Ford Mondeo.
Broom-Vegard er akkurat nå i Spania - og kjører nye Ford Mondeo.

Priser aggressivt: Her kan du lese hva Mondeo skal koste

Imponerende stille

Som et ledd i å gjøre bilen mer eksklusiv, har Ford blant annet lagt vekt på bedre støydemping enn dagens modell. 

- Ja, her er det  imponerende stille i kupeen. Også i dieselutgavene er det nesten ikke antydning til motorstøy eller støy i det hele tatt, egentlig. Her er det bare å dra på langtur!

- Infotainment-systemet er langt bedre enn tidligere. Skjermen kan deles i fire, slik at du kan se navigasjon, radio/underholdning, oppsett på bilen osv - samtidig. Det er en fin måte å ha full kontroll på. Kartvisningen har en hel del å gå på, sammenlignet med flere de av de beste tyske, men det er funksjonelt og gjør så avgjort jobben, uten å være jålete. I instrumenthuset er det også flere skjermer å forholde seg til, som styres via knapper på rattet. Litt rotete i starten, men det hjelper å bruke det litt.

- Et av de beste bruktkjøpene i klassen

Klassens tøffeste

- Hva med designet - har Ford truffet med det?

- Ja, jeg synes det. Mondeo er etter min mening klassenes tøffeste. Da sikter jeg først og fremst til fronten. Den er jo helt rå - nesten Aston Martin-aktig.

- Hekken kunne de gjerne gjort litt mer ut av. Her ser en nesten ikke forskjell fra forrige generasjon. Litt rart at de ikke har dratt til litt mer der.

To store nyheter

- Det er bra, Vegard. Skal forresten hilse fra Benny som akkurat kom inn på kontoret med koffert - han drar på lanseringen av nye VW Passat senere i dag.

- Stemmer, det! Da tester vi to av årets virkelig store nyheter i løpet av noen få dager. Jeg skulle gjerne vært med på den også, det skal bli utrolig spennende å se hvordan de to bilene kommer ut i forhold til hverandre! 

Vi kommer tilbake med full test på nye Mondeo når Vegard er tilbake fra lanseringsturen.

Dagens Mondeo: Gammel - men fortsatt ganske god 

Nye Mondeo har fått mye skryt for designet - der særlig fronten er vellykket.
Nye Mondeo har fått mye skryt for designet - der særlig fronten er vellykket.

Her er det gode nyheter for store familier

 

 

 

 

Laster inn forumet...