Bruktbilsøk på Broommarked:

Søk Detaljert søk
Broommarked
Bruktbilguiden
Biltester
Spør Benny
Eierne mener
Broomguiden
Med 68 produserte er Volvos glassfiber-roadster P1900 trolig den aller mest sjeldne Volvoen i verden. Nå er én til salgs - det er ikke noe vanlig fenomen. Faksimile: eBay.com
Med 68 produserte er Volvos glassfiber-roadster P1900 trolig den aller mest sjeldne Volvoen i verden. Nå er én til salgs - det er ikke noe vanlig fenomen. Faksimile: eBay.com

Nå kan du kjøpe verdens mest sjeldne Volvo

Men du må bla opp en solid sum for "Corvette-kopien"...
Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Laster inn forumet...

Fruktene av svensk bilproduksjon er som en del av barneskolelærdommen å regne for oss nordmenn. De fleste av oss kan gjenkjenne en Volvo 140 i stummende mørke, og sier noen «Amazon» tenker vi på grom bil først og netthandel etterpå.

Men ikke alt er like kjent – av naturlige årsaker. For også svenskene har sine lavvolum-modeller, som har blitt mer eller mindre kjent i ettertid.

En av 68 produserte

En av dem ser vi på disse bildene, en Volvo P1900 Sport, og det er en bil vi har skrenset innom her på Broom ved noen anledninger. Men kjennskapen til den er nok ikke veldig utbredt her til lands. Så finnes det oss bekjent heller ingen slik bil på norske skilter.

Les også: Saab 99 Turbo – dette 70-tallsikonet er blitt skikkelig sjeldent

Det kan det teoretisk sett bli en forandring på nå. For av de kun 68 bilene som ble produsert, er nå én til salgs. Bilen befinner seg i Nederland, og er en av ca. 50 som ekspertene regner at har overlevd fra 1950-tallet og til i dag.

Bilen ser ikke spesielt Volvo-aktig ut, snarere italiensk. Men designet er svensk som bare det, og – som alt annet med Volvo P1900 – resultat av en hastverksjobb uten sidestykke i bilprodusentens historie. Trolig var det akkurat det som bidro til at det hele ble et svært så kortvarig eventyr.

Inspirert av Chevrolet Corvette

Volvos daværene sjef Assar Gabrielsson, som også var en av grunnleggerne, oppdaget på sin ferietur til USA i 1953 at små roadstere var veldig populære der borte. Han fikk også se den helt nyintroduserte Chevrolet Corvette på nært hold, og ble skikkelig inspirert – ikke minst av det banebrytende glassfiber-karosseriet.

Canvas-toppen ser hel og fin ut, og er i korrekt sort med rød piping. Baklyktene er en av de "fremmede" innslagene, og kom fra Chevrolet rundt 1950. Foto: eBay
Canvas-toppen ser hel og fin ut, og er i korrekt sort med rød piping. Baklyktene er en av de "fremmede" innslagene, og kom fra Chevrolet rundt 1950. Foto: eBay

Dermed tok han kontakt med en av USAs største produsenter av glassfiberbåter, Glasspar i Costa Mesa, California. De hadde på få år gjort en kométkarriere med det moderne materialet, og Gabrielsson skal nærmest der og da ha bestilt en serie karosserier til en kommende Volvo-roadster, som han deretter ga beskjed hjem til Sverige om å få tegnet skisser til.

Les også: Verdens tredje eldste Corvette ble nylig solgt på auksjon

Sammenlignet med eksempelvis britiske roadstere fra samme periode ble Volvoen litt «lubben», slett ikke ulik den første Corvetten i fasongen. Men Glasspar fikk sine tegninger på rekordtid, og allerede sommeren etter ble fire eller fem prototyper vist for pressen i Sverige.

Hastverk og lastverk...

Teknisk delte P1900 1,4-litersmotoren med Volvo PV, og den fikk også samme tretrinns manuelle girkasse, men ble trimmet opp til 70 hester med andre forgassere. Rørrammen var imidlertid utviklet spesielt for P1900, og skulle vise seg å være en svakhet – en av flere ting i konstruksjonen som nok bar preg av at man hadde hatt litt hastverk.

Dermed gikk det litt tid før bilen var klar for produksjon. Sprekkdannelser i det utvendige karosseriet og ved innfestingene til rammen var et stadig problem, det samme var lekkasjer. Men man fikk etter en del jobb tilstrekkelig skikk på bilene til at leveringen til kunder kunne starte i begynnelsen av 1956.

Da hadde man nettopp begynt å jobbe seg inn på det amerikanske markedet, og P1900 var selvsagt en viktig modell for å skaffe PR der borte. Opprinnelig var planen at den kun skulle selges i USA, men virkeligheten skulle vise seg å bli ganske annerledes: Den første ferdigstilte bilen ble faktisk sendt til Marokko, og noen av de etterfølgende gikk til destinasjoner i Europa og Mellom-Amerika – av alle steder.

Les også: 150 "nye", 14 år gamle baby-amcars dukket plutselig opp i Singapore!

Instrumentene kom fra Volvos delehyller. Organiseringen og utformingen av dashboardet minner ekstremt om en annen bil, uten at vi klarer å komme på hvilken. Foto: eBay
Instrumentene kom fra Volvos delehyller. Organiseringen og utformingen av dashboardet minner ekstremt om en annen bil, uten at vi klarer å komme på hvilken. Foto: eBay

Spydspiss i USA-satsingen

Drøyt 40 biler ble bygget det første året, og av dem gikk faktisk kun én til USA. Noen altså til svært eksotiske strøk, mens de aller, aller fleste ble solgt hjemme i Sverige. I 1957 gikk alle, bortsett fra én, til USA – det skulle vært starten på det store USA-eventyret.

Den ene 1957-modellen som ble igjen i Sverige, ble imidlertid selve spikeren i kista for hele prosjektet. Den nye Volvo-sjefen Gunnar Engellau, som hadde tatt over styringen i august 1956, kjente jo godt til utviklingsproblemene underveis, og etter å ha testet denne bilen selv også skrinla han hele det tvilsomme og svært kostbare prosjektet allerede på vårparten 1957.

Da var 67 chassisnumre produsert – men siden chassisnummer 20 beskrivende nok var blitt benyttet to ganger i den litt kaotiske produksjonen, var altså totalt antall bygde biler 68.

Les også: Subaru større enn VW – bilmarkedet i USA er fullt av overraskelser...

Startpris over en halv million

I dag finnes de fleste av 1956-modellene som ble solgt i Sverige. Av de drøyt 20 1957-modellene som ble sendt til USA er survivor-statistikken litt dårligere, men totalt skal det altså finnes rundt 50 biler i verden.

Bilen som nå er til salgs i Nederland, er chassis nummer 42 – og en av de aller siste 1956-modellene. Den blå bilen ble også solgt ny i Sverige, men har ifølge selgeren en eller annen gang utvandret til Sveits, der den sto på museum frem til den ble importert til Nederland for 10 år siden.

Grillen var iøyenfallende, på samme måte som for en av 1950-tallets andre legendariske flopper - Ford Edsel. Foto: eBay
Grillen var iøyenfallende, på samme måte som for en av 1950-tallets andre legendariske flopper - Ford Edsel. Foto: eBay

Med disse sjeldne bilene betaler man langt på vei for selve privilegiet som ligger i «eiendomsretten», og ikke så mye for tilstanden. Men når startprisen på eBay-auksjonen er på 79.500 dollar, eller drøyt 520.000 kroner, er det vel heller ikke overraskende at den nok er ganske god. Kun en liten lakkskade bak og et slitt originalt gulvteppe nevnes som «feil», og mekanisk har den fått en gjennomgang nylig.

Se eBay-auksjonen her:

Et sammensurium av deler

Trår du til og blir eier av det som sannsynligvis vil være Norges første P1900 noensinne, får du en bil med mekanikk som bør være enkel å vedlikeholde med standard-deler fra PV-sortimentet. Glassfiberkarosseriet, vinduer, de spesielle setene og cabriolettoppen er unikt, mens en masse andre smådeler faktisk - og litt overraskende - ble handlet inn fra andre steder også på produksjonsmodellene:

Dørhåndtak fra Morris, baklys fra Chevrolet, pedaler fra Jaguar og bremsedeler med Studebaker-spesifikasjoner er noen eksempler på at raske løsninger fra prototypene også overlevde inn i produksjonsløpet.

Les også: Plutselig dukket en av Norges første godkjente rodder opp igjen!

Så kom man da heller ikke mer enn akkurat i gang før det hele ble stoppet. Opprinnelig var det planlagt å bygge 300 biler i «første serie», deretter ville man kanskje gjort noen justeringer og gjort bilen til en mer helhetlig Volvo. Det – og mye annet når det gjelder Volvo P1900 – vil vi aldri få vite.

På samme måte som Chevrolet Corvette fikk P1900 også en trimmet motor fra det øvrige personbilprogrammet - nærmere bestemt en 1,4-liter med 70 hester. Foto: eBay
På samme måte som Chevrolet Corvette fikk P1900 også en trimmet motor fra det øvrige personbilprogrammet - nærmere bestemt en 1,4-liter med 70 hester. Foto: eBay

Kunne den ha overlevd?

Men det er nærliggende å sammenligne bilen med bilen som den etterlignet – Chevrolet Corvette. Den opplevde mange av de samme kvalitetsproblemene i starten, ble kjent for å mangle litt «pulver» siden motor og gir kun var litt trimmede enheter fra det vanlige personbilprogrammet, og solgte dramatisk mye dårligere enn man hadde håpet.

Men da Volvo P1900 slet i 1956 og 1957, kunne man allerede kikke over Atlanterhavet, og se at Corvette omsider hadde fått vind i seilene. Likevel hoppet man raskt over til det langt mer tradisjonelle sportsbilkonseptet som skulle bli til P1800 i 1961, og roadster-konseptet var dødt hos Volvo. P1900 hadde vært Assar Gabrielssons hjertebarn, og det er nærliggende å anta at han ville hatt mer is i magen og latt prosjektet fått en sjanse eller to til, dersom han hadde blitt værende i sjefsstolen i noen år til.

Da kunne vi kanskje kjøpt en flunkende ny, svensk Corvette-kopi den dag i dag.

Les også: Her er de utrolige Volvoene som aldri kom i produksjon

Siste fra Broom forsiden

Populære klipp fra Broom:

Vis flere