Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Bilbransjen er i endring. Det forskes på flere områder for å finne mer miljøvennlige alternativer til tradisjonelle bensin- og dieselmotorer. 

Hybrid- og elbiler er jo allerede godt innarbeidet - og modellutvalget her utvides stadig. Men det finnes andre alternativer også. For eksempel hydrogen, eller såkalte brenselcellebiler.

Nå er det et annet interessant alternativ på gang. Sportsbilen Quant e-Sportlimousine bruker nemlig saltvann i stedet for batteri til å drive de fire elmotorene.

Les også: 700 hk og 4x4: - Dette er vilt mye bil for pengene

Spektakulært design og spesielle dører
Spektakulært design og spesielle dører

Knuser Tesla

Med de to tankene som hver rommer 200 liter fulle, får elbilen med saltvannsdrivstoff en rekkevidde på hele 600 kilometer. Det er 100 kilometer lenger enn Tesla Model S med største batteripakke og bakhjulstrekk.

Men ikke nok med det. Den regelrett parkerer den nye 700 hks Teslaen fra 0-100 km/t. Quant e-Sportlimousine, med 920 hk, fikser nemlig øvelsen på 2,8 sekunder, mot Teslaen noe somlete 3,4 sekunder.

Dessuten dundrer saltsvannsekspressen avsted til en toppfart på 350 km/t. Burde holde det ...

Les også: Dette er en suveren miljøbil

Tøff bakfra også.
Tøff bakfra også.

Særpreg

Designet og interiøret er også i en helt egen klasse. Måkevingedører som gir adgang til både for- og bakseter samtidig sørger for at den blir litt ekstra jålete.

Det futuristiske interiøret byr på massevis av tredekor - og et system av infotainmentskjermer som strekker seg over hele bredden av dashbordet.

Nylig ble den gigantiske fireseteren, som måler 5,25 meter i lengde og veier 2,3 tonn, godkjent for å kjøre på EU-veier.

Den ble vist første gangen i mars - og nå er den altså godkjent for bruk på veien. Når produksjonen skal settes i gang og hva råtassen vil koste er foreløpig ikke kjent. Men i følge Daily Mail er det eksperter som mener å vite at den vil koste 1 million pund. Hva det blir i kroner? Det vil du nok helst ikke vite - men rundt regnet snakker vi fort 10,4 millioner kroner. 

Akkurat på prislappen er altså Teslaen noen hakk bedre ...

Les også: SUV-versting med miljøprofil

Slik ser den ut innvendig
Slik ser den ut innvendig

Mange muligheter

Det er NanoFlowcell AG som står bak prosjektet. Det Lichtenstein-baserte selskapet planlegger nå å teste bilen på veiene rundt om i Europa - mens de forbereder serieproduksjonen.

De mener at deres saltvannsløsning kan by på fem ganger så mye kapasitet som litiumbatterier med samme vekt.

- Vi har store planer, og det er ikke bare innenfor bilinduserien. Potensialet i NanoFlowcell-teknologien er langt mer omfattende - innen for eksempel togtransport og fly- og skipsindustrien, påpeker styreleder Jens-Peter Ellermann. 

Quant e-Sportlimounsine

  • Fire elmotorer bruker saltvann som energikilde i stedet for batterier.
  • Fungerer som en hydrogen cellebil - bortsett fra at det brukes saltvann. Saltvannet passerer en membran mellom de to tankene, som skaper en elektrisk lading
  • Effekt: 920 hk
  • 0-100 km/t: 2,8 sekunder
  • Toppfart: 350 km/t
  • Lengde: 5,25 meter
  • Bredde: 2,2 meter
  • Høyde: 1,35 meter
  • Vekt: 2,3 tonn

Les også: Hva gjør brukt drømme-SUV med lommeboka?

Den er enda sprekere enn den ser ut som. Effekten er på vannvittige920 hk.
Den er enda sprekere enn den ser ut som. Effekten er på vannvittige 920 hk.