Toyota-konsernet tilbakekaller 1,67 millioner biler
Gjelder også biler solgt i Norge.
Fokuset rundt tilbakekalling av bilmodeller har økt kraftig de siste årene.
Blant de som har vært tvunget til å kalle tilbake svært mange biler, er Toyota. Konsernet har vært gjennom en rekke runder der de har kalt inn biler for sjekk og i flere tilfeller reparasjoner. Så har da også Toyota etter hvert fått mye skryt for å gjøre dette på en svært grundig måte - og ikke ta noen sjanser underveis.
Ingen ulykker
Nå er det igjen klart en større tilbakekalling fra det japanske merket. Denne gangen gjelder 1,67 milioner biler, både Toyota og Lexus. Rundt en million av de berørte bilene skal være hjemme i Japan - mens drøye 615.000 er eksportert til blant annet USA og Europa.
Det skal være snakk om mer flere potensielle feil. Toyota melder selv at det ikke skal være rapportert inn noen ulykker som følge av disse - men de velger altså likevel å kalle inn de berørte bilene.
Folke-SUVen måtte også tilbakekalles
Mulig bremsefeil
Det mest alvorlige skal være en mulig feil på bremsesystemet i en rekke Toyota-modeller, produsert mellom 2007 og 2012. Blant de berørte er Crown Majesta, Crown, Noah og Voxy.
Her skal Toyotas mekanikere legge inn en ny gummitetning i hovedbremsesylineren, denne skal forhindre lekkasje.
Det blir dyrt: GM må reparere for 9 milliarder kroner
Uklart om det er norske biler
En annen feil handler om bremseledninger, der det skal være fare for lekkasje.
Dette skal berøre rundt 750.000 biler, hvorav nesten halvparten befinner seg i USA.
Dette er for øvrig den fjerde store tilbakekallingen fra Toyota-konsernet så langt i år.
- I Norge er det bare biler fra Lexus som er berørt, dette gjelder modellene IS, GS og LS.
Til sammen er det snakk om 79 biler, og vi kontakter eierne så fort som overhodet mulig. Dette skjer naturligvis uten noen form for kostnad for dem, forteller Toyotas norske informasjonssjef Espen Olsen til broom.no.
Muskelbilen ble kalt tilbake - på grunn av et klistremerke