Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Trodde du at lysene var omtrent like gode på alle biler? Da tar du dessverre veldig feil,

Selv på de nyeste bilene er forskjellene på billys store. Det viser en fersk test fra NAF og Vi Bilägare.

De har testet en rekke biler fra modellår 2009 og nyere - og ut fra det rangert hvilke biler som er best og dårligst.

Ekstra viktig i Norge

- Resultatet er like skremmende som det er varierende, sier de selv om resultatet. Her er det nemlig svært store forskjeller - forskjeller som du som bilkjøper absolutt bør være klar over.

Godt lys gjør at du ser og blir sett vesentlig tidligere. I vår del av verden har vi lange perioder med mørketid og godt lys er derfor ekstra viktig her til lands. Spesielt gjelder dette nærlyset som vi bruker 90 prosent av tiden.

Bedre billys? Nei - dette er ikke lovlig

Tvinge bilprodusentene

- Undersøkelser som dette er viktige! Både fordi de kan fungere som en advarsel til de som er på biljakt - men også fordi de forhåpentligvis kan tvinge bilprodusentene som kommer dårlig ut, til å ta lysene mer på alvor. For her handler det kun om prioritering og økonomi, sier Brooms bilekspert Benny Christensen og legger til:

- Det er jo slett ikke alle som tenker på å teste ut lyset på bilen før de kjøper. Men denne undersøkelsen viser med all tydelighet at det er noe man bør gjøre. 

Mange kjører rundt med dårlig lys - uten å vite det

Anbefaler ekstralys

Toppscore i denne testen er fem poeng, og det gis poengsum for både nær- og fjernlys.

Lille Ford Ka skuffer stort i lystesten - og havner på sisteplassen blant aller biler som er testet.
Lille Ford Ka skuffer stort i lystesten - og havner på sisteplassen blant aller biler som er testet.

Verst går det for småbilen Ford Ka som bare får ett poeng i hver kategori. Dette sier testerne om bilen:

Ford Ka har de desidert dårligste lysene av de undersøkte bilene. Nærlyset lyser drøyt 60 meter! Det vil da gå med 3,5 sekunder for å reagere, svinge unna eller bremse ned til et objekt/barriere med en fart på 50 km/t. Både nær- og fjernlys er korte og svake. Sterkere lyspærer og ekstralys anbefales.

Svakt av ny bilmodell 

Fire biler er litt bedre enn Ka. De får alle to poeng på nærlys  - men bare ett poeng på fjernlys. Her er vurderingene:

Renault Captur er ganske ny på markedet, men resultatene i lystesten er dårlige. Nærlyset lyser ganske kort og fjernlyset er nærmest forfalt. Fjernlysene lyser ikke fram til måleområdet 150 meter foran bilen!

Toyota Yaris har under middels lengde på nærlyset med vurderingen 2. Hovedlyset er svært dårlig da rekkevidden kun er moderate 147 meter. Bredden er for liten til å gi utslag på målingene!

Politiet advarer mot dårlige lys

- For dårlige!

Toyota Aygo i ny utgave gjør det heller ikke bra.  Målt rekkevidde er kort. Fjernlyset lyser absolutt for kort. Man kan kanskje forvente at små billige biler har mindre lys, men 129 meter for fjernlysene er uansett meget svakt.

Renault Twingo; Små biler har som regel enklere teknikk, noe som dessverre også gjelder belysningen. Twingo er i samme klasse som bilene med de dårligste lysene. Helt greit nærlys, men fjernlysene er absolutt for dårlige, med en lengde på 148 meter.

Slik får du bra lys på gammel bil

- Ikke godt lys 

Litt bedre går det med de neste fem bilene i rangeringen, de får alle to poeng i begge kategorier. Her er bilene - og vurderingene:

Ford B-Max  har tilsynelatende gode frontlykter, med moderne H7- og H1-pærer, men de gir ikke godt lys. De svake målingene ser ut til å ha sammenheng med dårlig kvalitet på reflektorene.

Mazda 2 ble testet i 2011. Den nyeste modellen er ikke målt ennå. H4-lampene i testbilen gir et ganske godt balansert lys. Modellen har enkel teknologi med to glødetråder i samme pære, som skal gi både nær- og fjernlys. Da disse sitter montert i samme reflektor, kan det ikke bli særlig bedre.

Ny bil - gammel teknologi

Dacia Sandero  er også et rimelig alternativ og oppnår brukbart lysresultat. Den har H4-pærer i samme reflektor på hovedlysene, i likhet med Mazda 2.

Nissan Note er en ny bil med gammel lysteknologi, med H4-lyspærer. Men likevel har Nissan klart et forholdsvis greit resultat.

Chevrolet Spark  har brukbar belysning, men nærlyset når ikke opp til gjennomsnittsbilen. Akseptabelt for H4-lys, men ikke spesielt bra etter dagens standard.

Stor bilnyhet - ser du hva lykten minner om?

Det er store forskjeller på billysene - og de dårligste kan rett og slett være skumle under norske forhold.
Det er store forskjeller på billysene - og de dårligste kan rett og slett være skumle under norske forhold.

Går lyset? Det kan bli kjempedyrt

 

Laster inn forumet...