Noen dieselbiler har to to steder du kan fylle på væske - det ene er for vanlig diesel, mens den andre brukes til AdBlue - som optimaliserer driften på motoren.
Noen dieselbiler har to to steder du kan fylle på væske - det ene er for vanlig diesel, mens den andre brukes til AdBlue - som optimaliserer driften på motoren.

Flere og flere biler får dette

Vet du hvorfor?

annonse

De siste årene har luftkvaliteten i mange byer blitt stadig dårligere. En av de største syndebukkene er Nitrogenoksider (NOx), som kommer fra dieselmotorer. Verdens helseorganisasjon har gjort undersøkelser som viser at disse utslippene blant annet forverrer astma, kan føre til hosting, kløe i øyene og pustevansker.

Siden 2005 har derfor lovgivning om dieselkjøretøy i EU krevd en drastisk reduksjon i NOx-utslippet. I juni i år ble dessuten de såkalt Euro 6-kravene satt i gang, som stiller enda strengere krav til utslipp.

Det betyr at bil-, buss-, traktor- og lastebilprodusenter må tenke nøye gjennom eksossystemene sine. 

Les også: Disse firehjulstrekkerne har lavest forbruk

Omdammer NOx

En av løsningene som har dukket opp for å gjøre utslippene mindre skadelige er å bruke noe som heter Adblue. Dette er en væske som i hovedsak består av ammoniakk og er på egen tank som er frostsikret med varmekabel.

Væsken fylles i mange tilfeller på en "stuss" som er plassert ved siden av påfylling for drivstoff. Fortsatt er det mange som knapt har hørt om dette - men i busser og lastebiler har det alt vært brukt i mange år.

Kort fortalt er Adblue er en urealøsning med høy renhet som omdanner skadelig NOx fra dieseleksos til harmløs nitrogen og damp.

Ved å bruke dette reduseres utslippene betraktelig - og en hyggelig bieffekt er noe lavere forbruk.

Les også: Nye politibiler tåler ikke kulde

Trenger et SCR-system

For å bruke Adblue må bilen din har et katalysatorsystem som kalles SCR (Selektiv Katalytisk Reduksjonsystem).

Flere og flere produsenter leverer biler med dette systemet - blant andre Renault, Peugeot, Citroën, Volkswagen, Audi, BMW, Mercedes Benz, GM/Opel, Ford, Toyota og Mazda.

I utgangspunktet er det bare å helle på Adblue - og så la katalysatorsystemet gjøre resten. Resultatet er at du får langt lavere NOx-utslipp.

Les også: Hvorfor bruker bilen min mer enn den skal?

Byttes ved service

Systemet skal i utgangspunktet være ganske enkelt å forholde seg til.

- Mengden Adblue er gjerne avpasset etter størrelsen på motoren, samt at de aller fleste dimensjonerer tanken slik at mengden av væske skal holde mellom hovedservice intervallene. Det vil si 20-30.000 kilometer, forteller kommunikasjonsrådgiver i NAF, Jan Ivar Engebretsen.

En bil i mellomklassen vil normalt ha en tank på 8-12 liter, og bileier får et varsel om etterfylling når det gjenstår rundt 1.000 kilometer med kjøring.

Etterkommer ikke bileiere dette og tanken går tom, vil det ikke være mulig å starte bilen.

Les også: Hva skal vi velge - diesel eller bensin?

Ekstra kostnad

NAF er ikke er utelukkende positiv til dette systemet.

- Forbrukeren vil normalt ikke merke noe forskjell, så fremt han tar service. Men det blir jo en ekstra kostnad på fakturaen. Og det liker vi ikke. På sikt medfører også dette en ekstra komponent som kan generere feil, påpeker  Jan Ivar Engebretsen.

Brooms egen bilekspert, Benny Christensen, er også litt lunken til Adblue-løsningen.

- Det har vært litt skepsis. I starten var det blant annet utsatt for kulde og kunne fryse fordi mye av væsken tross alt er vann. Det er jo fortsatt ganske ny teknologi, men det har blitt bedre, sier Benny .

Les også: Ni gode råd til å få ned drivstofforbruket 

 

 

 

 

 

Laster inn forumet...