Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

VW-konsernet er i dag en av de som tilbyr flest modellvarianter. Slik har det ikke alltid vært.

Skulle du du ha VW på 50-tallet eller tidlig på 60-tallet, hadde du i prinsippet to valg. Enten «familiebilen» Bobla eller «jobbebilen» Transporter. Og det var det.

Nå var vel begge disse såpass store suksesser at maskiner og presser gikk det remmer og tøy kunne holde - og dermed var det kanskje liten vits i å koke mer suppe på samme spikeren. Men litt rart er det nå allikevel…

Dette må være verdens tøffeste Folkevogn

Bygde en selv

Det tok John Arne Lokøy fra Orre utenfor Stavanger konsekvensen av. Han har nemlig bygd sin egen varebil av nettopp en VW Boble.

Ikke så mye for det praktiske, men rett og slett for å ha noe svært få andre har. At det ble slik er også mest av elt en tilfeldighet, om vi skal tro John Arne selv.

- He he – ja, at det ble nettopp en Boble Delivery van er egentlig helt tilfeldig.

- Det begynte rett og slett med at jeg en kveld satt og sløvet litt foran PC-en inne på et forum.

- Der fikk jeg plutselig øye på en som hadde et sett i glassfiber for å bygge om nettopp en Boble til varebil. Ikke bare det. Han hadde bilen også, forteller John Arne.

Uvante linjer på en VW Boble dette, men tøff, det er den.Foto: Privat
Uvante linjer på en VW Boble dette, men tøff, det er den. Foto: Privat

Brukte to år

Som så ofte før, så tar det ene det andre. For å gjøre en lang historie kort, endte en 1964-modell VW Boble og settet for ombygging i garasjen til John Arne.

- Selve ombyggingen har jeg brukt to år på. Møtte ikke de helt store utfordringene underveis, men passformen var litt bob – bob, så det det ble mange ekstra timer med tilpasninger for å få det til å se pent ut.

- Motoren er også byttet ut. Det sitter nå en motor fra en nyere VW Type 3 der. Den har
nemlig flatt viftehus og tar dermed mye mindre plass i varerommet, forklarer John Arne.

Disse Audiene finnes egentlig ikke

Ønsker seg større motor

Han innrømmer samtidig at det hadde vært fristende med noe mer «power», så det er noe han går rundt å funderer på akkurat nå.

- Ja, det hadde jo vært gøy med en litt større motor. Det hadde passet bilen bra, men jeg er også opptatt av at bilen fortsatt skal være godkjent, slik den er nå. Så vidt jeg vet så er det min bil og en bil til i Norge som er godkjent ombygget til van og som går på norske skilter i dag.

- Jeg har satt andre hjul på den nå, enn de som var på da bildene ble tatt, forklarer han.

Også innvendig er den modifisert, med skikkelig bøtteseterog kun to sitteplasser. Foto: Privat
Også innvendig er den modifisert, med skikkelig bøtteseter og kun to sitteplasser. Foto: Privat

To seter med stort varerom

- Den vekker i alle fall mye oppmerksomhet! Folk fisker opp mobilen og tar bilder når den kommer kjørende og man får mang en hyggelig bilprat når man er ute med denne. Det er jo litt ektra moro, sier John Arne

Han innrømmer også at bilen er bygd mer for «show» enn for varetransport.

- Ja, klart det. Med senkesett og brede hjul er den ikke særlig praktisk, selv om den nå er en to-seter. Det er forresten overraskende god plass i varerommet he. Kjøreegenskapene er forresten som på en vanlig VW Boble, sjarmerende men ikke veldig gode, avslutter han.

VW Boble - slik sto den i 32 år

 

Laster inn forumet...