Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Benny Christensen er Brooms bilekspert.

I «Spør Benny»-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hei Benny.
Vi ser etter en nyere bruktbil og det ser ut som om vi lander på en BMW 3-serie. Denne bilen har automatisk start/stopp-system originalt. Mitt spørsmål er som følger: Fører dette til økt motorslitasje og større fare for motorskader enn på biler som ikke har dette? Hilsen Frank B.

Benny svarer:

 

Heisann!

Denne finessen med automatisk start/stopp er det flere og flere biler som får. Det skjer i miljøets tegn, for å unngå tomgangskjøring. For eksempel kan systemet slå inn når man venter på rødt lys - og på den måten kan en spare drivstoff og begrense utslipp av skadelige avgasser.

Det har også en avgiftside. Det offisielle forbruket til en bil måles i et laboratorium, på bakgrunn av en rekke parametere. Besparelsen fra start/stopp-systemet regnes inn her. Dermed gjør dette at bilene - i alle fall offisielt - får lavere forbruk og utslipp. Og NB: I Norge gjør dette også at de får noe lavere avgift.

Så langt en vinn/vinn-situasjon, med andre ord. 

Noe nytt er det imidlertid ikke. Allerede på 80-tallet hadde både VW og Audi slike løsninger på sine Formel E-modeller. Det var en serie med "drivstoffspare-biler" som hadde lettrullende dekk, fem gir, spoiler for bedre aerodynamikk - og ikke minst automatisk start /stopp-system.

Masse reklamasjoner

Men de droppet sistnevnte ganske fort. Grunn: Massevis av reklamasjoner på slitte startere og svinghjul, som er de delene som blir utsatt for ekstra mekanisk slitasje med et slik system.

Utviklingen har naturligvis gått framover i årene som har gått i mellomtiden, men man har jo ikke klart å eliminere det rent mekaniske et slikt system medfører. Selv om det - etter det jeg kjenner til - er svært lite problemer med dette nå, er jeg temmelig sikker på at det vil komme problemer etter noen år.

Svaret mitt blir slik sett - ja, dette kan faktisk ødelegge bilen din på sikt. Rett og slett fordi den mekaniske slitasjen er større.

Det er også en kjent sak at en motor som går, utsettes for mindre slitasje enn en som startes opp.

Worst case

Men jeg må også skynde meg å legge til at det slett ikke er noen grunn til å ligge våken om natten å tenke på dette, eller la være å kjøpe biler som har slike systemer. Her snakker vi "worst case" og etter mange, mange års bruk. 

De fleste systemer går det også an å deaktivere med en knapp om man ikke vil ha det på. Det tror jeg kanskje ikke er så dumt ... Den reelle besparelsen på drivstoff-forbruket er i alle fall minimal. Jeg leste for noen år siden en test svenske Vi Bilägare gjorde på dette, og de kom fram til at man sparte noe sånt som fem kroner årlig på grunn av start/stopp-systemet.

Les også: Slik startet et av historiens største bileventyr

Stort arkiv

Alle spørsmål Benny svarer på, legger seg automatisk inn under de ulike bilmerkene her på broom.no.

Du kan også lese alle svarene i Spør Benny-seksjonen

Velkommen – og lykke til!

Les også: Topp 10: De dårligste bilene de siste 15 årene

 

Laster inn forumet...