For 31 år siden – i 1983 - startet et hemmelig prosjekt med kodenavn F1.

Det var Toyota sjef Eiji Toyoda (nei, det er ikke en stavefeil…) som innkalte til møte og satte i gang et helt nytt prosjekt.

Målet var å utvikle et luksus-flaggskip. En bil med en helt unik kvalitet, masse utstyr, kraftoverskudd og komfort.

Verdens beste bil

Det var like enkelt som vanskelig. De skulle lage en av verdens beste biler. Intet mindre…
F1 betydde forresten Flagship One, for de som måtte lure på det.

Når japanere vedtar noe,  så gjennomfører de det som regel også. 60 designere, 24 ingeniørteam, 1400 ingeniører, 2300 teknikere og 220 støtte-arbeidere satte i gang.

Mye folk i sving

450 prototyper –og ja, det er vilt mange – og én milliard dollar senere, resulterte F1-prosjektet i Lexus LS400 som debuterte på Detroit Motor Show i 1989. Altså for 25 år siden i år.

Det at man valgte Detroit framfor Tokyo, sier ikke så rent lite om hvor de hadde definert kjøpegruppen rent geografisk.

LS 400 fra 1989 ble til etter så mye som 450 prototyper
LS 400 fra 1989 ble til etter så mye som 450 prototyper

Les mer om brukte Lexus her

Typisk amerikansk med V8

LS 400 ble drevet av en 4 -liters V8-bensinmotor som sendte kreftene til bakhjulene via en automatkasse.

LS var viden kjent for sin stillhet, sitt ergonomiske interiør, sin komfort, for motorytelse, drivstofføkonomi og aerodynamikk- noe som gjorde den til en svært kapabel bil for sin tid.

Dømt nord og ned

Mange var likevel skeptisk til nykommeren – for å si det pent. De ble regelrett dømt nord og ned. Å prøve å konkurrere mot storheter som Cadillac, Jaguar og Mercedes med et helt nytt – og attpåtil japansk - merke. Det ble sett på som det rene vanvidd og bortkastede penger av mange.

Lexus CT 200 h, en bil som ble viktig for Lexus i Norge.
Lexus CT 200 h, en bil som ble viktig for Lexus i Norge.

Ikke minst bilbransjen selv og da kanskje særlig i USA hvor Lexus hadde planer om å slå seg både opp og frem.

Men som så mange ganger før: Hovmod står for fall. Gutta fra Japan hadde gjort en grundig jobb. De hadde nøye analysert hva amerikanske bilkjøpere ønsket seg. I tillegg nøt de naturligvis godt av at de amerikanske bilprodusentene hadde levd i en boble altfor lenge. Med gammeldagse produkter der kvaliteten ofte var så-som-så. Den fella skulle ikke Lexus gå i. De priset også smart, akkurat nok under Cadillac og de tyske premiummerkene til at mange hadde mulighet til å kjøpe seg opp fra mer folkelige merker.

Nå – 25 år etter, kan vi bare fastslå at suksessen er et faktum og at den har vært det lenge.

Dette var norges billigste Lexus

Volvo fikk sjokk

Ryktene sier at Volvo kjøpte en av de tidlige Lexusene i USA, fikk shippet den hjem til Sverige - for så å demontere den for å finne ut hva Lexus egentlig hadde gjort.

De ble sjokkert. Ikke over alle avanserte fiks-fakserier og innovative løsninger, men over hvor enkelt det hele var, men også over den ekstreme byggkvaliteten og hvor nøyaktig det hele var satt sammen.

Det viste seg da  også at kvaliteten og driftssikkerheten på en Lexus overgikk alt det som fantes.

Her hjemme er vel de siste årenes topp-plassering i alle kategorier hos Autoindeks et bevis og en bekreftelse på nettopp det. Det trengs liksom ikke noe ytterligere forklaring...

1999-modell Lexus IS 200 var en konkurrent til BMW 3-serie
og Audi A4.
1999-modell Lexus IS 200 var en konkurrent til BMW 3-serie og Audi A4.

Lexus RX 400h: Luksus-SUV til folkepris

Bredder utvalget

Lexus landerte deretter flere sedaner i forskjellige størrelser, coupeer, cabrioleter og SUV-modeller kom også etter hvert.

Her hjemme var det den sporty IS 200 – en direkte konkurrent til Audi A4 og BMW 3-serie, som gjorde størst suksess ved årtusenskiftet.

Allerede i 2005 lanserte de den første hybriden, nemlig RX 400h. En SUV med en annerledes drivlinje og med lavt utslipp og forbruk i forhold til bilstørrelse og ytelser. Det var også en bil som fikk mye oppmerksomhet.

Slik ser hybrid SUV-en RX 450h ut innvendig.
Slik ser hybrid SUV-en RX 450h ut innvendig.

Hybrid i stort og smått

De siste årene har nettopp dette med hybrid-drivlinje vært et av kjennetegnene til Lexus. Her hjemme med kompakte CT 200h i spissen.

I motsatt ende av skalaen finner vi voldsomme LS 600h – en fullverdig limousin med alle «rettigheter» ombord. En bil som til og med kongehuset har.

F-sport

Et annen viktig tillegg til merkevaren var F-Sport som ble lansert i 2007, med debut av IS F-Sport sedan.

Navnet refererer til to ting. Nemlig både Flagship, altså det opprinnelige navnet til hele prosjektet - og til Fuji Speedway.

F-en finner vi også igjen i supersportsbilen LFA som bare finnes i 500 eksemplarer – hvorav ett i Norge.

Siste skudd på Lexus-stammen. Kompakt SUV-en NX 300h, som
kommer til Norge i disse dager. Mer enn 700 nordmenn skal etter planen kjøpe
den neste år.
Siste skudd på Lexus-stammen. Kompakt SUV-en NX 300h, som kommer til Norge i disse dager. Mer enn 700 nordmenn skal etter planen kjøpe den neste år.

Lexus LFA: Kjøpte bil til 4,3 millioner - usett

Apropos Norge

Også i Norge har Lexus vokst jevnt og trutt. Om kort tid vil Lexus ha ni utsalgssteder fordelt utover det ganske land.

Målet er å selge rundt 1200 biler neste år, det vi i så fall bli «all time high», selv om antallet ikke er veldig stort. Det er faktisk under 1 prosent av totalmarkedet her hjemme.

Lexus skal nemlig fortsatt være en spesiell bil, med spesielle kvaliteter. Slik sett er de tro mot sitt opprinnelige konsepet - 25 år etter at den første Lexusen dukket opp.

LS er fortsatt "Top of the line" i Lexus stallen. Her i utgaven som kom i 2010
LS er fortsatt "Top of the line" i Lexus stallen. Her i utgaven som kom i 2010

Les vår test av Lexus LS 600h her: 

 

Laster inn forumet...