Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Du trenger ikke være miljø- eller elbilfanatiker for å kjenne et voldsomt "må ha"-begjær når Tesla forteller om sin siste nyhet: Familiebilen Model S får ikke bare 4x4 og nesten 700 hk - men også et helt vanvittig selvkjøringsprogram. Med sistnevnte på plass, er bilen, ifølge Tesla selv, 90 prosent selvkjørende.

Ytelsene til denne 7-seteren (!) kan måle seg med superbiler som Porsche 918 og de råeste modellene til Lamborghini og Ferrari. Ja, du leste riktig! 

- Det er bare å slå fast med en gang: Dette er den mest ekstreme familiebilen på markedet. Og jeg kan ikke se for meg at noen skal kunne true den posisjonen med det aller første, sier Brooms bilekspert Benny Christensen.

Men det som gjør nettopp denne nyheten ekstra spennende her i Norge, er selvsagt at den er fritatt både moms og avgifter.

Les også: Tesla model S: Nå er den en bestselger

Tesla Model S P85D

  • Får firehjulstrekk og et nytt kjøreassistentsystem
  • P85D blir tilgjengelig i USA i desember - 60D settes i produksjon i februar
  • 4x4 blir tilgjengelig med alle batteripakker og i alle utstyrsnivå
  • Får totalt oppimot 700 hk
  • Motoren som driver forhjulene har drøyt 220 hk
  • Med den ekstra motoren foran blir vektfordelingen veldig nært 50/50
  • Med 4x4 sørger Model S P85D for en akselerasjon som gir 1G!
  • Rekkevidden blir ØKT med 4x4
  • 0-100 km/t på 3,4 sekunder - mot 4,4 med vanlig Model S
  • Toppfarten økes nå til 250 km/t
  • Pristillegget for 4x4 er 25.100 kroner. 

Priser og ytelser

S60D: 
Pris: Fra 491.000 kroner
Effekt: 381 hk
0-100 km/t: 6 sekunder


S85D:
Pris: Fra 553.300 kroner
Effekt: 381 hk
0-100 km/t: 5,4 sekunder


P85D:
Pris: 774.200 kroner
Effekt: 700 hk
0-100 km/t: 3,4 sekunder

Leveransetiden er 4-5 måneder

Fra kroner

Det gjør at prisene blir nærmest eventyrlige - særlig om en skal sammenligne med biler som har lignende ytelser. Lamborghini Aventador, Mercedes SLS Black Series, Ferrari 458 Italia og Lamborghini Huracan vil for eksempel koste seg FRA 3,3 millioner kroner.

Tesla Model S P85D, med mye bedre plass og som fikser 0-100 like raskt eller raskere, får en pris på 774.200 kroner i Norge. Mens innstegsmodellen starter på under 500.000 - nærmere bestemt 491.300 kroner.

Det betyr et pristillegg på kroner 25.100 kroner i forhold til en vanlig Model S på de to minste motorene - mens det har et tillegg på 92.000 kroner på Performance-modellen.

Det er en beskjeden økning, med tanke på hvor mye ekstra krefter bilen får, i tillegg til autopilot og 4x4.

Les også: Tesla Model S: Dette kan bli en revolusjon

- Vilt mye bil for pengene

- Dette er vilt mye bil for pengene i norsk målestokk. Rett og slett en helt unik situasjon - og hvem vet hvor lenge den vil vare med tanke på moms- og avgiftsfritaket. Jeg tror nok hjemmesiden til Tesla i Norge vil gå varm i tiden framover, sier Christensen.

Med 4x4 blir rekkevidden faktisk noe lengre enn med bakhjulsdrift, selv om tallene som står i designstudioet til Tesla i Norge kan tyde på noe annet.

NB: Tesla har nå satt opp bilen med tre kjøreprogram: Normal, Sport og Insane (!). Det siste er jo ganske beskrivende - og du må altså legge inn galskap-modus om du skal oppnå den oppgitt 0-100 km/t-tiden på bare 3,4 sekunder ...

Les også: Tesla Model X: Men hvor legger du skiene?

- Høy interesse

Teslas informasjonssjef i Skandinavia, Esben Pedersen, kan også slå fast det åpenbare:

Informasjonssjef for Tesla i Skandinavia, Esben Pedersen, er for tiden på plass på bilutstillingen i Paris.
Informasjonssjef for Tesla i Skandinavia, Esben Pedersen, er for tiden på plass på bilutstillingen i Paris.

- Interessen i Norge er spesielt høy, skriver han i en mail til Broom.no.

Han vil ikke foreløpig si noe om hvilke salgstall de har satt seg. Men en rask runde på elbilforum.no - viser helt tydelig at de som skal eller nylig har bestilt sin bil - er veldig fristet til å oppgradere. 

Les også: Slik avslører Tesla-sjefen den store nyheten

Bruktbilprisene vil senkes

- Det skjønner jeg i tilfelle godt. For det er klart at både andrehåndsverdien og den faktiske nytteverdien vil være langt bedre med D-en enn en med vanlig bakhjulstrekk, påpeker Benny.

Han tror det vil skje relativt drastiske ting med bruktbilprisene på Model S i tiden framover.

- Ja, det skulle jeg tro. For nå er det en ny modell som er "hypen" - og særlig i Norge er naturligvis 4x4 ekstra interessant, sier Brooms bilekspert.

I skrivende stund ligger det 64 Model S til salgs på finn.no - med priser fra 512.223 (nettopp solgt).

Klikk på videvinduet under for å se klippet av den nye bilen der autopilot-systemet blir demonstrert. Om videoen ikke spiller på mobil/lesebrett: klikk her

 

Les også: 2.000 kilometer i elbilsensasjonen

 

Laster inn forumet...