Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Laster inn forumet...

I spalten "Bilen Min" har Broom.no-leserne mulighet til å fortelle litt om sin egen eller sine egne biler, og litt om sin bilinteresse.

Som den observante leser vil ha lagt merke til, skal vi her kikke nærmere på en bil som i dag er svært sjelden. Og det til tross for at den en gang i tiden var svært vanlig på veiene våre.

Raskt en suksess i Norge

Toyota Corolla er en av verdens mest produserte bilmodeller, og en av de som virkelig har fått være med i mange år. Slikt skjer ikke uten en viss suksess, og slik var det da også da disse bilene kom til Norge. Japanske biler var fremdeles forholdsvis nye og ukjente for mange, men lav pris og hendig format var noe som tiltalte mange.

Se video: Denne bruktbilannonsen har tatt Sverige med storm

Corolla ble dermed en suksess også i Norge, og da denne bilen var ny midt på 1970-tallet var den allerede blitt en hard konkurrent for Opel Kadett, Ford Fiesta og Escort og Volkswagen Polo og Golf - for å nevne noen.

En rallybil har personlighet, og skal dermed også ha et navn. Alt er på stell med Tores bil. Foto: Privat
En rallybil har personlighet, og skal dermed også ha et navn. Alt er på stell med Tores bil. Foto: Privat

Tradisjonell bakhjulsdrift

Japanerne bygget bil på tradisjonelt vis også i de kompakte klassene den gangen, og det ble tatt godt imot i Europa, der flere og flere begynte å tenke i retning av forhjulstrekk. Corolla var dermed en ikke spesielt avansert, men forutsigbar bil for massene, med en kvalitet som var i ferd med å befeste seg som noe av det bedre på markedet.

Så rustet de selvsagt akkurat så ille som de fleste japanske biler fra denne perioden ble berømt for å gjøre - men de europeiske konkurrentene lå i ærlighetens navn ikke så langt etter i løypa de heller.

Les også: En av verdens eldste biler skal få nok en facelift - og noen år til

Når få er bevart i dag, har det selvsagt med rusten å gjøre. Men også det faktum at det var billige biler som ikke ble tatt veldig godt vare på da årene og kilometerne begynte å hope seg opp for dem.

Interiøret er også bygget seriøst med tanke på frisk kjøring. Foto: Privat
Interiøret er også bygget seriøst med tanke på frisk kjøring. Foto: Privat

Gammel bil - ung eier

Illustrerende nok dukker det av og til opp en som har klart seg, etter gjerne å ha blitt mer eller mindre glemt bort i en låve eller garasje gjennom en hel årrekke. Og da er det gjerne ikke så mye mer enn en skvett bensin rett i strupen som skal til før de brummer til og melder seg til tjeneste igjen - hvis da resten av skrotten er intakt, vel å merke.

Slik var det også i dette tilfellet, forstår vi av historien som eieren har sendt oss. En eier som er altfor ung til å huske disse bilene fra den gang de «ruulet» på veiene, men som ikke desto mindre har gjort en innsats for å ta vare på bilen og gjøre noe litt morsomt og uvanlig ut av den. For her hadde stålmarken gjort sitt - resten var mulig å få på stell igjen med litt innsats.

Eier: Tore Leithe, (17)

Bosted: Ryfoss i Valdres.

Les også: De har vært i bilene siden tidenes morgen. Snart er det slutt...

Litt om meg selv: Elsker alt med motor og hjul! Det tok litt lang tid med Corollaen da jeg også restaurerte en 1970 Honda CB samtidig. Jeg har også bygd om en 1969 Toyota Crown fra 4 sylindre til 6 sylindre - da ikkje med Supra-motor, men med en gammel slapp 4M.

Digre skvettlapper og typisk lakk i racing-mønster gjør at denne bilen garantert vil bli lagt merke til når den får skilter. Foto: Privat
Digre skvettlapper og typisk lakk i racing-mønster gjør at denne bilen garantert vil bli lagt merke til når den får skilter. Foto: Privat

Kjøpt for vrakpant

Bilen: Toyota Corolla, 1975-modell.

Hvor lenge har du eid den? I omtrent ett år.

Hva har du gjort med den? Alt. Jeg kjøpte bilen for vrakpant og det var greit
med rust, så jeg har rustsveiset, sveiset igjen alle hull til merker i skjermer, og bakluke.

Har også montert Luisi-ratt, bøttestoler, skvettlapper, panserlåser, skjermspeil, flyttet batteriet bak og gjort litt forskjellig. Neste steg er vel å få frisket opp igjen motoren med en kvassere kam, større forgasser, kraftigere ventilfjærer og kanskje frese av litt av toppen for å forbedre kompresjonen.

Les også: Vil tvinge Tesla til å stenge butikker

Jeg må  få montert frontruta og bakruta. Mangler også å få montert den ene bøttestolen.

Liker best med bilen: Kjøregleden, den er som å kjøre en gokart.

Liker minst med bilen: 1,2-liters motoren… Den er kvass, men kunne hatt litt flere hester.

Tore har flere hobbykjøretøy også. Denne 1970 Honda CB motorsykkelen restaurerte han samtidig med Corollaen. Foto: Privat
Tore har flere hobbykjøretøy også. Denne 1970 Honda CB motorsykkelen restaurerte han samtidig med Corollaen. Foto: Privat

Drømmer om gammel Crown

Framtidsplaner for bilen: Å få skilter på den og bruke den masse!

Drømmebil: Gammal Toyota Crown med 1JZ- eller 2JZ-motor…

Annet: Jeg har gjort alt selv, det eneste som har blitt gjort av noen andre var å spraye på lakken, det var det pappa som gjorde.

Jeg legger ved en link til en Youtube-video med et par bilder av restaureringen min.

Har du en bil du vil dele med oss? Billig, dyr, stygg, pen, gammel, ny, liten eller stor, se info her.

Les også: T-Sport - er dette Norges heftigste Corolla?

Hva synes du om bilen? Noe du vil spørre Tore om? Bruk kommentarfeltet under!