Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Laster inn forumet...

Internett er nå i ferd med å bli en stadig viktigere kanal for salg av nye biler, viser undersøkelsen «Global Automotive Executive Survey 2014».

I en vurdering av ulike markedsmodeller for bilhandel svarer toppledere i den internasjonale bilbransjen at netthandel vil øke mest i viktighet, mens tradisjonell bilhandel spås en tilbakegang, skriver Romerikes Blad.

Elbil i førersetet

I førersetet for trenden finner vi den amerikanske elbilprodusenten Tesla, som nærmest utelukkende baserer sitt nybilsalg på Internett.

– Internett er en meget viktig salgskanal for Tesla. En stor del av våre kunder har hørt om Tesla gjennom venner og bekjente. Mange bestiller bilen direkte gjennom nettet uten å ha besøkt butikken, sier Communications Manager for Tesla Motors i Skandinavia, Esben Pedersen, til Romerikes Blad.

– Hva er de største fordelene med nybilsalg over nett?

– Fordelen for oss er at vi kan nå mange flere kunder enn butikken kan alene. For kunden er det en fordel at hele prosessen er gjennomsiktig. Alle får de samme betingelsene, så du risikerer ikke at din nabo har fått en større rabatt eller mer utstyr enn du har. Utfordringen er at kundene selvfølgelig gjerne vil prøve bilen før de kjøper den.

– Hvordan ser dere for dere at bilhandel vil foregå i Norge noen år fram i tid?

– Vi ser allerede i dag at bilfirmaene kopierer vår strategi på globalt plan. Men jeg tror det går lang tid før den lokale bilforhandleren forsvinner.

Markedssjef Trude Faye Lund hos Møller Romerike tenker mye på framtidens bilsalg. Foto: Tom Gustavsen Foto: Tom Gustavsen
Markedssjef Trude Faye Lund hos Møller Romerike tenker mye på framtidens bilsalg. Foto: Tom Gustavsen Foto: Tom Gustavsen

Tror på personlig service

Da Volvo nylig lanserte sin nyeste modell, XC90, ble de første 1.927 «First Edition»-eksemplarene solgt kun via internett.

Kundene fikk ikke se bilen annet enn på bilder, og langt mindre prøve den, før de la inn bestilling på doningen med en pris på én million kroner. Likevel ble alle bilene solgt i løpet av 50 minutter.

– Kundene satt hjemme ved datamaskinen med kredittkortet klart. Det var førstemann til mølla. Man måtte reservere bilen og forhåndsbetale 20.000 kroner. Så sluttføres handelen ved at kunden møter opp hos sin lokale forhandler og skriver kontrakt. Vi har én kunde fra vårt distrikt som kjøpte XC90 på nettet, sier plassjef Joakim Stølan hos Volvo-forhandleren Bilia på Jessheim.

Han forteller at Volvo ikke tidligere har solgt nybil over nett på denne måten.

– Vi ser at Tesla selger mye over nett, men vi tror kundene våre fortsatt ønsker service. Derfor går vi litt i motsatt retning; vi investerer og satser på personlig og god service i butikk, med kunden i fokus. Mange ønsker også innbytte av sin gamle bil, noe som ikke er så lett over nett. Hos oss kan kundene «bygge» sin nye bil og reservere prøvekjøring på nett, men salget vil foregå i butikk i lang tid framover, sier Stølan.

Chevrolet tilbyr også bestilling av nye biler på Internett.

Elbilprodusenten Tesla satser i hovedsak på salg av nye biler over nett, med stor suksess. Foto: Skjermdump
Elbilprodusenten Tesla satser i hovedsak på salg av nye biler over nett, med stor suksess. Foto: Skjermdump

– Langt fram

Markedssjef for Volkswagen, Trude Faye Lund i Møller Romerike, opplyser at de foreløpig ikke selger nybiler på nett.

– Det er noe vi har begynt å tenke på, men det er nok langt fram dit. Vi bruker nettet til annonsering, og bygger kunderelasjoner i sosiale medier. Kundene kan også «bygge» sin egen bil på nett, mens salgsprosessen foregår i butikk, sier hun.

– Opplever du at tradisjonelle bilbutikker trues av mer nettsalg, og Tesla spesielt?

– Tesla er nok ikke en direkte konkurrent til våre produkter, så vi har merket lite til dem. Men at nettet blir en viktigere salgskanal er helt klart. Hva som skjer når og hvordan er imidlertid vanskelig å si. Alt går så fort. Men de lokale bilbutikkene vil bestå i mange år til, sier Faye Lund.

Les flere bilsaker i RBs motormagasin her

Plassjef Joakim Stølan hos Bilia på Jessheim tror mange fortsatt vil handle bil i butikk. Foto: Lisbeth Andresen, Romerikes Blad
Plassjef Joakim Stølan hos Bilia på Jessheim tror mange fortsatt vil handle bil i butikk. Foto: Lisbeth Andresen, Romerikes Blad

Les også: Kjøper bil usett på nett - sparer tusenvis av kroner