Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Merkevaren er sterk, men produktene har ikke alltid klart å følge opp.

Italienske Maserati har alltid vært et nisjemerke - og til tider har nisjen vært så trang at de knapt har syntes på salgsstatistikkene.

Siden 1993 har de vært eid av Fiat, uten at det har gitt noen automatisk suksess. Snarere tvert imot: Her har det vært mye vingling og noen litt for lettvinte løsninger underveis.

Heftig fra Italia - sjekk denne!

Spydspiss for Fiat

Finanskrisen kunne vært kroken på døra for Maserati, men i stedet har effekten blitt den motsatte.

Mens salget av deres folkelige biler har rast, har nemlig Fiat-konsernet skjønt at de må satse på biler som ikke bare selges på pris.

Her skal Maserati fungere som en spydspiss, der særlig det kinesiske markedet blir sett på som viktig.

Men - her er det vel noe som ikke stemmer..?

Første SUV

Dermed har merket fått betydelige midler til produktutvikling. Luksus-sedanene Quattrporte og Ghibli leder an salgsmessig, akkurat nå viser de todørs-modellen Alfieri på bilutstillingen i Paris.

Og den store nyheten volummessig skal være på plass sent neste år. Da kommer nemlig Maserati med sin første SUV, kalt Levante. 

Maserati-interørene er preget av høy finish og materialkvalitet - slik ser det ut inne i Quattroporte.
Maserati-interørene er preget av høy finish og materialkvalitet - slik ser det ut inne i Quattroporte.

Nesten tredobling

Med den på plass, kan det virkelig bli fart over salget. For også uten SUV går det svært bra hos Maserati nå.

Tilbake i 2012 solgte de ikke mer enn 6.300 biler totalt sett. I 2013 endte de på 15.000 eksemplarer. I år ligger de an på å ende på like under 40.000 biler - altså nesten en tredobling sammenlignet med fjoråret.

Mens noen sliter tungt - se hva som skjer med Lancia

Oppjustere taket?

Levante kommer for sent til å gi et stort løft neste år, men det er ventet at de øvrige modellene kommer til å sikre en pen økning uansett.

Produksjonsmålet for Levante ligger på 25.000 biler årlig fra 2016, når fabrikken er oppe i marsjfart.

Maserati har tidligere uttalt at de har som målsetning å komme opp i et årlig salg på 75.000 eksemplarer innen 2018 - og så holde produksjonen rundt det nivået for å sikre merkets eksklusivitet. Men nå blir det allerede spekulert i at dette "taket" kan oppjustert hvis økningen i  etterspørselen fortsetter.

Skal lokke SUV-kjøperne med italiensk luksus

Maserati viser sin Alfieri på bilutstillingen i Paris akkurat nå. Den blir neppe noen stor volummodell, men bidrar til at merket får et stadig bredere utvalg.
Maserati viser sin Alfieri på bilutstillingen i Paris akkurat nå. Den blir neppe noen stor volummodell, men bidrar til at merket får et stadig bredere utvalg.

En ting må du huske når du leier bil

 

Laster inn forumet...