Opel Insignia byr på mye komfort, god plass - og ikke misnt mulighet for 4x4 i kombinasjon med dieselmotor og automatgir. Alt sammen til en overraskende lav pris på bruktmarkedet ...
Opel Insignia byr på mye komfort, god plass - og ikke misnt mulighet for 4x4 i kombinasjon med dieselmotor og automatgir. Alt sammen til en overraskende lav pris på bruktmarkedet ...

Her snakker vi MYE vinterbil for pengene

Se så billig du kan få nesten ny familiebil med 4x4.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
annonse

Da Opel lanserte Insignia tilbake i 2009, var det stor ståhei - for dette var en bil som løftet merket langt mer opp mot premiumkonkurrentene enn det Vectra noen gang hadde gjort.

Insignia hadde et moderne design, god plass og kunne by på en opplevd kvalitet Opel-eiere aldri hadde vært i nærheten av tidligere. Den ble også kåret til Årets Bil i Europa i 2009.

Nå kan du få en 2011-modell Insignia med sterk dieselmotor på 160 hk, mye utstyr, god plass og 4x4 til rundt 200.000 kroner. Det er et aldri så lite kupp.

Les testen vår av nye Opel Insignia Country Tourer her

Stort bagasjerom

Insignia ble levert både som stasjonsvogn, sedan og kombi - og selv om de to sistnevnte er mer praktisk, er sedanen mer enn romslig for mange. Bagasjerommet er på 500 liter og bakseteplassen er bra.

Men den ble aldri den volummodellen Opel hadde håpet på her hjemme. Salget gikk fort ganske trådt - og på nybimarkedet er det en litt glemt modell.

Med Insignia satte Opel en helt ny standard når det kom til opplevd kvalitet innvendig (bilen på bildet er engelsk - derfor er rattet på
Med Insignia satte Opel en helt ny standard når det kom til opplevd kvalitet innvendig (bilen på bildet er engelsk - derfor er rattet på "feil" side).

Men det er gode nyheter for de som gjøre et kupp på en bruktbil.

Les Brooms bruktbilguide på Opel Insignia her

Utstyrsbombe

Bilen vi har funnet har rullet 142.000 kilometer - men det er ikke noe å urovekkende med en slik kilometerstand på denne bilen. Ifølge annonsen er historikken god, og den har nylig vært på service.

Det er for øvrig en særdeles velutstyrt utgave vi snakker om her - med sportsseter med både kjøling og varme, skinninteriør, justerbart understell, full Defa-pakke, hengerfeste og navigasjonssystem, for å nevne noe.

Det er med andre ord en aldri så liten utstyrsbombe.

Fargekombinasjonen er også helt i tråd med det vi nordmenn liker - sølv metallic lakk og sort interiør.

Bilen selges for øvrig på grunn av overgang til stasjonsvogn - så om du har det, kan det kanskje være åpning for innbytte.

Les også: Topp 10: De råeste fra Opel

Ikke rask

Når det gjelder motoren på 160 hk - er ikke den nok til å gjøre bilen til noen rakett, akkurat. 0-100 km/t tar faktisk 10,2 sekunder - mye takket være høy vekt.

Til like over 200.000 kroner, bør det være mye bil for pengene her. Faksimile fra www.finn.no
Til like over 200.000 kroner, bør det være mye bil for pengene her. Faksimile fra www.finn.no

Men den klarer seg likevel med oppgitt forbruk på 0,59 l/mil ved blandet kjøring. I 2011 var det slett ikke verst for en velvoksen familiebil med 4x4 og automatgir.

At det ikke er like imponerende tre år senere, sier nok mest om hvor raskt utviklingen har gått på dette området.

Klikk her for å se hele annonsen

Fra drøyt 100.000 kroner 

I skrivende stund ligger det 350 Insignia til salgs på bruktmarkedet finn.no. Prisene starter på så lavt som like over 100.000 kroner - og strekker seg opp til drøyt 500.000.

Av disse er drøyt 50 tilgjengelig med 4x4.

Insignia fikk en facelift i fjor - og kom da også i en "allroad"-utgave - med plastdekor, 4x4 og litt høyere bakkeklaring.

Også i sedanversjonen er det bra med bagasjeplass - 500 liter har du til rådighet.
Også i sedanversjonen er det bra med bagasjeplass - 500 liter har du til rådighet.

Les også: Sjeldne Opel-klassikere dukket opp på uventet sted

 

 

 

 

 

Laster inn forumet...