Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Volvo 240 er en bil som har en helt spesiell plass i hjertet hos mange bilentusiaster.

Enten du faktisk er oppvokst i baksetet på en, har kjørt rally med en, hatt en som halvrånete ungdomsbil med for breie hjul og basskasse i bagasjerommet - eller om du har kommet såpass opp i årene at du kanskje har kjøpt en ny – som en staselig, pen og sikker bil til familien - en gang i tiden...

240 er en del av vår nære bilhistorie. Den debuterte i disse dager, for 40 år siden. Det synes vi gir grunn til å feire!

Volvo 240 Turbo: Nå er den veteranbil

Den første jeg så

Vinrød Volvo med stort underbitt
Vinrød Volvo med stort underbitt

Jeg liker ikke å innrømme det, men jeg er faktisk så gammel at jeg husker første gangen jeg så Volvo 240. Jeg var ni år gammel, og da - som nå – svært interessert i biler.

Jeg gikk og leide min mor på fortauet gjennom Storgata på Lillehammer da bilen kom mot oss. En vinrød 242 L, med kraftig underbitt. Det var ikke akkurat kjærlighet ved første blikk, for å si det slik.

Jeg hadde nemlig et litt anstrengt forhold til bilen i utgangspunktet.

Bestekompisen min Tore og jeg satt et par år tidligere og bladde i noen utgaver av bladet Motor, som vi hadde fått av en kjenning. Bilblader var jo «gull» for to små guttevalper tidlig på 70-tallet. Dette var jo som kjent lenge før internett, og Samvirkelaget på Fåberg var heller ikke akkurat oversvømmet av bilblader. Nå Bilextra en gang i året var vel det hele…

Dette er bilene Volvo aldri laget

Så konseptet og ble vettskremt

Nok om det. Der vi satt og bladde, fikk vi plutselig se en fæl, oransje bil. Lesekunnskapene var ikke helt på topp, men vi skjønte at dette var slik den nye Volvoen skulle bli. Maken til styggedom hadde vi aldri sett.

Kom bilene til å se slik ut i framtiden, så kom verden til å gå under. Det var sikkert som amen i kirka, det. Det samme kunne det egentlig være også – hvis det var sånn bilene skulle bli.

Tore tok det ekstra tungt. Familien hadde hatt både PV og Amazon, og hadde nå en 142 – så det med Volvo hadde han fått inn med morsmelken. Vi var virkelig opprørt, og det var vel rett før vi tok til tårene…

Konseptbilen VESC så fryktinngytende ut
Konseptbilen VESC så fryktinngytende ut

Sjekk vår kjøpeguide for Volvo 240 her

Volvo VESC

Bilen jeg snakker om var konseptet og sikkerhetsbilen Volvo VESC fra 1972, den som du ser på bildene over. En bil jeg siden både har sett «live» og fått anledning til å prøvesitte, men ikke prøvekjøre.

Mange av elementene som ble brukt her finner vi igjen på Volvo 240, som ellers baserer seg veldig mye på 140-serien, som ble lansert tilbake i 1966.

De største forandringene er faktisk foran frontruta. Bakover er, med unntak av endret bakhjulsoppheng, veldig mye likt. Nytt McPherson hjuloppheng og tannstang-styring samt nye motorer (på DL og GL) med overliggende kamaksel var de største tekniske endringene.

Volvo 264 med en Volvo 343 rallycross bil på slep. Så myetøffere enn dette kunne det ikke være i 1980.
Volvo 264 med en Volvo 343 rallycross bil på slep. Så mye tøffere enn dette kunne det ikke være i 1980.

Volvo 850 T-5R: Denne bilen ble et vendepunkt for Volvo

Fikk "pepper", men ble suksess

Volvo fikk da også en del pepper for designet, men det hindret ikke bilen i å bli en stor suksess. Veldig stor faktisk, i Volvo-målestokk. Som så mange ganger før:  Man venner seg til nyhetene og ting går seg til.

Her hjemme var Volvo 140/240 Norges mest solgte bil ni år på rad. Fra 1971 -1980.

Totalt rullet 2.862.053 eksemplarer ut fra fabrikken, medregnet den sekssylindrete og mer eksklusive Volvo 260. Den er med det Volvos mest produserte modell så langt i historien.

240 ble produsert i nesten 20 år. Det er usedvanlig lenge for en bilmodell, og egentlig var planen at den skulle fases ut mye tidligere.

Volvo 240 GLT fra 1985
Volvo 240 GLT fra 1985

Les om Volvo 262 C Bertone her

Overlevde 700-serien

Da 700-serien debuterte i 1982, regnet mange med at det var slutten for 240.
Men neida. Godt salg gjorde at den fortsatte og fortsatte – og faktisk overlevde den også 700-serien med ett år. Respekt!

Men mot slutten var det ikke til å komme fra at 240 var frakjørt på svært mange områder. Likevel var det tendenser til landesorg både her og ikke minst i Sverige - da det aller siste eksemplaret rullet av samlebåndet 5. mai 1993.

Det var en blå 245 Classic, som fikk en kvinnelig eier rett utenfor Göteborg. Hun har den fortsatt og bilen er i daglig bruk den dag i dag - 21 år etter. Akkurat slik vi forventer av en Volvo 240.

Volvo 245 GL fra 1986
Volvo 245 GL fra 1986

Volvo 240: Slik blir gammel Volvo sprekere

Det ble Volvo 240 på oss

Selv om vi i utgangspunktet var svært skeptiske som smågutter så har både Tore og jeg også hatt Volvo 240. Tore bare én, men han hadde jammen sin hvite 245 i mange, mange år.

Jeg har det med å bytte bil litt oftere, og et titall slike biler har passert mitt eie.
Best husker jeg 240 Turbo stasjonsvogna fra 1984, og ikke minst min sølvgrå 242 GT fra 1978.

Vi gratulerer selvfølgelig Volvo 240 så mye med jubileet!

Sjelden Volvo 242 GT. Den ble kun produsert i 1978/79.
Sjelden Volvo 242 GT. Den ble kun produsert i 1978/79.

Volvo 240: Denne vil stige i verdi de neste årene

 

Laster inn forumet...