Tommel opp for spennende nyhet
Nye Mondeo imponerer i de første testene.
Ford Mondeo er en av årets mest etterlengtede bilnyheter.
Dette er også modellen som har fått en svært trang fødsel. Den skulle egentlig vært her for minst to år siden. Men finanskrisen har tvunget Ford i Europa til å spare penger. Som en konsekvens av det, ble produksjonen av Mondeo flyttet.
Det viste seg å ikke være noen enkel sak - og dermed ble bilen sterkt forsinket.
Les mer: De blir flyttet til Spania
Viktig marked
Men nå er bilen endelig her - snart. Senere i oktober skal vi i Broom få teste den for aller første gang, sør i Europa.
Men noen har allerede fått sittet bak rattet og har gitt sitt førsteinntrykk av nykommeren. Engelske Autocar er en av de aller første. Det britiske markedet er svært viktig for Ford - det er også grunnen til at Autocar har fått teste Mondeo så tidlig.
Vi kjørte den i fjor - på en måte ...
Utfordre statusmerkene
Fords ambisjon med denne modellen er å heve nivået i hele klassen. Nye Mondeo skal ha langt mer premiumfaktor enn bilen den erstatter. I så stor grad at de mest eksklusive utgavene skal kunne utfordre de tre tyske statusmerkene Audi. BMW og Mercedes.
Det er i alle fall hva Ford håper på. Å klare noe sånt er overhodet ikke enkelt, men i konklusjonen sin, fastslår Autocar faktisk at Mondeo på mange måter er der. Det er ingen dårlig attest.
Mindre presise
Autocar skryter særlig av komforten, og mener Mondeo er en perfekt bil å tilbakelegge mange mil i. De fremhever også at den er svært støysvak, her er det lite motorstøy - og lite å høre til dekkene.
Til gjengjeld er ikke kjøreegenskapene riktig så presise som på forgjengeren. Her har Ford prioritert komfort. Samtidig har bilen vokst, det lar seg ikke helt skjule. Men styringen får samtidig skryt for å være direkte og ha helt passe tyngde og motstand.
Dette er kanskje klassens beste SUV
Beste noensinne
Interiørmessig skal nye Mondeo være et skikkelig byks oppover.
Autocar skryter av infotainment-systemet som de mener er noe av det beste i bransjen. De karakteriserer sittekomforten som førsteklasses og roser også plassen. Her er det faktisk plass til fem voksne - og bagasjen deres. Bilen har vokst mye i bredden, det er svært positivt for bakseteplassen. Her er det gjerne bredden som blir kritisk i denne klassen.
Autocar mener detaljene og byggkvaliteten i interøret er bedre enn de har sett på noen Ford før. Men på et par punkter skurrer det fortsatt litt. Det handler om plasten som omgir midtkonsollen - og bryterne på klimaanlegget.
Aggressivt priset
På det norske markedet skal Mondeo debutere mot slutten av november. De første prisene ble kunngjort denne uken - og viser at Ford her hjemme har valgt en aggressiv prisstrategi.
Ny Mondeo stasjonsvogn i en velutstyrt Titanium-versjon og 115-hesters dieselmotor, starter på 328.000 kroner.
Går du heller for 150-hester og automatgir, starter prisen på 378.000 kroner. En sammenlignbar utgave av kommende VW Passat, kommer på rundt 440.000 kroner - her ligger altså Mondeo godt under erkerivalen.
Her er fremtidsbilen nesten ingen fikk se
LES OGSÅ: Denne er det bare én av i Norge