Denne bilen skal gi salgsrekord

Broom-Benny er i Østerrike og kjører ny SUV fra Lexus.

Snart er den i Norge, men først har Broom-Benny fått sjansen til å prøvekjøre nye Lexus NX 300h - i Østerrike.
Snart er den i Norge, men først har Broom-Benny fått sjansen til å prøvekjøre nye Lexus NX 300h - i Østerrike.

Velvoksne RX har til nå vært eneste SUV fra Lexus. I forhold til prislappen har salget i Norge vært ganske bra – men for de fleste bilkjøperne har den vært altfor dyr som nybil.

Derfor er det en svært etterlengtet modell Lexus nå har på gang. NX 300h heter det som i praksis blir Lexus sin konkurrent til biler som Audi Q5, BMW X3 og Range Rover Evoque – for å nevne noen.

Nå nærmer det seg lansering – og Brooms bilekspert Benny Christensen er akkurat nå i Østerrike – på  Europa-presentasjonen av bilen.

Vi lurer naturligvis på hvordan det går – og slår på tråden til Benny.

Husker du denne? Testet ny bil - men fikk ikke si hvilken

Beinhard konkurranse

Ring ring

– Hei, Knut! Passer bra at du ringer nå! Jeg har en liten lunsjpause her, og har akkurat sittet og oppsummert førsteinntrykket mitt av bilen så langt.

– Så bra, fortell!

– Jo, dette er jo en bil mange – meg selv inkludert – har vært veldig spent på. Den skal inn i en veldig tøff klasse, der konkurransen allerede er beinhard. En ting er alle premiumkonkurrentene. Men det er også flere modeller fra de mer folkelige merkene som i denne klassen har modeller beregnet på litt over snittet velstående bilkjøpere. Så NX må absolutt levere hvis den skal klare å hevde seg her, forteller Benny.

God start - NX ble utsolgt på to uker

197 hestekrefter

– Førsteinntrykket mitt er at Lexus har lyktes godt med denne bilen. Den ser tøff og sporty ut, den har fine, komfortable kjøreegenskaper – og den har absolutt premium-faktor nok til å kunne hevde seg mot konkurrentene fra Tyskland. Samtidig gjør Lexus en del ting på sin egen måte, noe som er med på å gi den litt ekstra særpreg, mener Benny.

Til Norge kommer NX med én motor: Det handler om hybrid, nærmere bestemt en 2,5-liters bensinmotor som jobber sammen med to elmotorer. Total ytelse er på 197 hestekrefter.

Fokus på komfort

– Hybrid – men ikke ladbar hybrid. Er ikke det nesten litt rart på en helt ny bil nå?

– Jo, jeg skjønner hva du mener. Lexus-representantene ble også spurt om akkurat det på pressekonferansen i går kveld. Det jeg tolker ut fra svarene deres, er at det nok kommer, men at de ikke vil være mer presise enn som så. Toyota-konsernet har jo vært veldig tidlig ute med hybrid. Men på ladbare hybrider er det flere andre produsenter som nå posisjonerer seg tydeligere enn Toyota, sier Benny.

– Drivlinjen i denne bilen gir fint kraftoverskudd, uten at den føles som noen rakett. Kjøreegenskapene er heller ikke så sporty som designet kanskje skulle tilsi. Her er det mer fokus på komfort og cruiser-egenskaper. Den trinnløse CVT-girkassen er også med på å underbygge den følelsen. Det er flere konkurrenter som nok er morsommere å kjøre, Lexusen er mer en bil der du nesten automatisk slapper av bak rattet. 

Storebror RX: Nå er prisene hyggelig i bruktmarkedet

Mange knapper

– Hva med interiør og plass?

– Foran er det naturligvis rommelig nok. Den brede midtkonsollen gjør det litt mer intimt enn i mange konkurrenter. Bak er det fin plass til to voksne, og bagasjerommet svelger unna 555 liter, i to etasjer. Her er det nemlig et stort rom under gulvet. Batteripakken er plassert under baksetet, den stjeler ikke mye plass her, forteller Benny.

– Trenden går nå hos de fleste merker mot ryddigere dashbord, med få knapper. Her skiller NX seg ut motsatt vei. Her er det massevis av knapper og brytere, men det er ryddig og intuitivt plassert, forteller han, og legger til:

Mye utstyr

– Lexus er flinke med eksklusive detaljer og ting som forteller at dette er en bil hakket over de vanlige "folke-SUV-ene". Svært gode og også lekre seter, skinntrukket dashbord med markerte sømmer, og ikke minst: Meget god støydemping, konstaterer han.

– De eksemplarene vi får kjøre på lanseringen er som vanlig svært godt utstyrt. Du kan få veldig mye fint utstyr til denne bilen. Da drar det naturligvis på seg prismessig, men i forhold til de tyske premiummerkene tror jeg nok Lexusen kommer relativt gunstig ut i forhold til sluttsum. Prisene starter på 523.500 kroner, for 600.000 kroner får du en godt utstyrt bil, forteller Benny.

SUV med minst feil og problemer: Her er de 10 beste

 Voldsom økning

Lexus har ambisiøse salgsmål for NX 300h. Neste år skal de etter planen for første gang selge over 1.000 biler i Norge. Målet er 1.200 eksemplarer – av de skal hele 770 være NX.

– Det er mange biler og en solid økning for Lexus, men her tror jeg samtidig de har fått det produktet som skal til for å lykkes. NX 300h vil appellere til eksisterende Lexus-kunder og vil helt sikkert også hente nye kunder. Da tenker jeg både fra tysk premium, men også mange som i dag kjører japansk "folke-SUV", men kan tenke seg noe som føles litt mer eksklusivt, mener Benny.

Vi kommer tilbake med full test av NX 300h når han er hjemme igjen.

Skikkelig priskutt - denne ble 300.000 kroner billigere

Rune kjøpte Lexus til 4,3 millioner - usett!