VW Passat er på vei - og kommer til Norge om ikke så lenge. De første journalistene som har testet den, har latt seg imponere stort.
VW Passat er på vei - og kommer til Norge om ikke så lenge. De første journalistene som har testet den, har latt seg imponere stort.

- Nå kan den knive med statusbilene

Nye VW Passat roses opp i skyene.

annonse

En helt ny generasjon av den store familiebilen VW Passat nærmer seg. Forrige gang det kom en ny, var det mange som mente at det i realiteten bare var snakk om en såkalt facelift - uten de helt store endringene.

Denne gangen tas imidlertid steget fullt ut. Den nye er en helt ny konstruksjon, er større og lettere - og har fått et helt nytt design.

I utgangspunktet konkurrere den med biler som Ford Mondeo, Toyota Avensis, Opel Insignia og Mazda 6. Men britiske AutoExpress, som nettopp har testet den, mener den nå også er egnet til å ta opp kampen om Audi A4, BMW 3-serie og Mercedes C-klasse-kunder.

- Så bra er den blitt, konkluderer test-teamet til det britiske nettstedet.

Les også: Se - her er en av årets største bilnyheter - i Norge

Passat kan bestilles med digitalt instrumentpanel.
Passat kan bestilles med digitalt instrumentpanel.

Imponert over instrumentskjermen

AutoExpress forteller om et interiør som gir premiumfølelse - både med tanke på opplevd kvalitet og funksjonalitet. 

De skryter av setene, og da særlig sportssetene. Men lar seg mest av alt imponere av den nye digitale instrumentpanelet, som erstatter de tradisjonelle instrumentene. 

- Skjermen har strålende oppløsning, og fungerer godt via kontrollene på multifunksjonsrattet, heter det i testen deres.

Sjekk ut alle VW-modellene i Brooms bruktbilguide her

Bedre kjøreegenskaper 

Det selv ihuga Passat-entusiaster må innrømme, er at kjøreegenskapene ikke akkurat kan kalles skarpe på dagens modell. Men også her har det skjedd ting.

Bilen har fått et lavere tyngdepunkt - vekten er bedre fordelt, styringen skarpere og hjulene er plassert lenger mot hjørnene. Alt sammen bidrar til at AutoExpress mener den nå er langt med dynamisk i kjøreegenskapene enn tidligere.

Dessuten er det svært begrenset vind- og hjulstøy - som også bidrar til å gi høyere kvalitetsfølese og komfort.

Les også: Denne Passaten har rukket å bli veteranbil

- Ikke akkurat sportslig 

Autocar, som også er blant de første til å teste den, skryter mye av særlig 150-hesters dieselmotoren. Dette er en modell som kommer til å bli populær også i Norge.

- Den går stille og omtrent uten vibrasjonene som gjerne følger med en dieselmotor. På veien er den fleksibel - om enn ikke akkurat sportslig, mener Greg Kable, som har kjørt bilen.

Han mener også at Passat er med helt i toppen i sin klasse.

Bilen lanseres i Norge senere i høst. Norsk presse skal teste den om et par uker - og da er naturligvis Broom også på plass. 

Neste år har VW ambisjoner om å selge så mange som 4.000 eksemplarer av Passat her i Norge.

Nye Passat kommer også som ladbar hybrid, da er navnet GTE. Den kan bli en svært populær bil i Norge. Prisene starter på 339.000 kroner.
Nye Passat kommer også som ladbar hybrid, da er navnet GTE. Den kan bli en svært populær bil i Norge. Prisene starter på 339.000 kroner.

Les også: Ikke rart denne Passat selges med stor sorg

 

 

Laster inn forumet...