Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

I forkant av framleggingen av statsbudsjettet for 2015, knyttet det seg stor spenning til hva regjeringen ville gjøre med elbilene.

I dag er det ingen avgift på elbiler i Norge, det er heller ikke moms på disse. Det gjør at elbilene kommer svært gunstig ut i forhold til alle andre biler på markedet - så har da også salget skutt i være de siste årene.

Går glipp av inntekter

Nå er rundt hver tiende nye personbil som registreres i Norge en elbil. Det er helt unikt i verdenssammenheng.

Dette betyr også at staten "går glipp av" svært mange avgiftskroner, fra kunder som velger elbil i stedet for en bil som går på bensin eller diesel.

Elbil-eksplosjonen begynner også å gi praktiske utslag. I rushtiden begynner det å bli trangt i kollektivfeltet inn og ut av de største byene - og det er ikke til å komme fra at det har begynt å oppstå en betydelig misunnelse blant mange over alle fordelene elbileierne har.

Ny elbil skufter i krasjtest

Ladbare hybrider

Dette har naturligvis også politikerne merket seg - samtidig som det har blitt stadig større fokus på at elbilene kanskje ikke er det eneste man bør satse på for å få ned forurensningen fra bilparken.

De ladbare hybridbilene melder seg nå sterkt på - men disse har langt fra samme fordeler som elbilene. Og det får de ikke etter dette statsbudsjettet heller.

Ladbar hybrid: Du skal lete lenge etter et smartere bilkjøp

Fortsatt null avgift

- Nei, regjeringen har valgt en enkel - og noen vil kanskje si feig - løsning på bilavgiftene denne gangen. De øker alt flatt med 2,1 prosent. Det betyr at alle biler som har avgift blir dyrere - mens de som ikke har avgift altså står på stedet hvil, sier Broom-redaktør Knut Skogstad.

- Det betyr ingen endringer for elbilene?

- Det er riktig. De har fortsatt null avgift, og slik vi forstår det, legger regjeringen heller ikke opp til noen innføring av moms her, sier Skogstad.

Må være forutsigbart

- Men moms er kanskje det mest naturlige på sikt?

- Ja, det vil overraske meg og mange andre om vi ikke får det. Poenget med alle elbilfordelene er å legge til rette for økt elbilsalg. Det har lyktes så til de grader! Dermed er Finansdepartementet naturligvis i full gang med å regne på hvor smertegrensen går - hvor mye kan de skru til før det får alvorlige konsekvenser for salget.

- Samtidig er det bred enighet om at forutsigbarhet er viktig her. Det gjelder ikke minst for bransjen og for de som har kjøpt elbil allerede. Skrur man for hardt og for fort, vil det kunne virke ødeleggende på markedet. Så det mest sannsynlige er en gradvis opptraping - men den starter altså ikke i år, sier Knut Skogstad.

Se hvem som melder seg på i strøm-krigen

Lange ventelister

Dermed kan de store elbilaktørene i Norge puste lettet ut - og de som har satsing på gang, kan kjøre på videre.

Ingen endringer i 2015-budsjettet betyr etter alt å dømme at festen vil fortsette i uforminsket grad.

- Ja, det er jeg temmelig sikker på at den vil gjøre. Det er full fart i dette markedet, og det er  modeller med lange ventelister. Dermed er det nok grunn til å tro at elbilandelen i det norske bilsalget bare vil øke på videre, avslutter Knut Skogstad.

... men hva om? Vi kan få et prisras på elbil 

Mitsubishi Outlander er den store salgsvinneren blant de ladbare hybridbilene - men den får snart tøff konkurranse. Så langt gjør imidlertid ikke politikerne noe med avgiftene på denne biltypen.
Mitsubishi Outlander er den store salgsvinneren blant de ladbare hybridbilene - men den får snart tøff konkurranse. Så langt gjør imidlertid ikke politikerne noe med avgiftene på denne biltypen.

Årets bil for to år siden - nå forsvinner den

Laster inn forumet...