Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

SsangYong har ligget nede i Norge i nesten to år, uten særlig aktivitet verken hos importør eller forhandlere. Men nå skal det satses på nytt.

Den første skipslasten med modellene Rexton W og Rodius er allerede kommet til Norge, begge disse skal nå selges som varebiler igjen etter at de bygges om her til lands. 

Rexton solgte riktig bra på det norske markedet for noen år siden, nå gjenstår det å se om den klarer å bygge videre på det.

Ukjent SUV kan være smart kjøp

Crossover 

SsangYong har i flere år slitt med et lite konkurransedyktig modellutvalg. Nå skjer det imidlertid ting her – som kan bli viktig for den videre satsingen i Norge.

Koreanere viser nemlig nå en bil som sannsynligvis skal hete X100, den debuterer på bilutstillingen i Paris.
Dette er en crossover som går rett inn i en av bilklassene som vokser mest akkurat nå.
Med lengde rett i underkant av 4,2 meter, sikter X100 seg inn mot biler som Nissan Juke, Opel Mokka og Renault Captur.

XIV-Air har cabriolet-topp og designløsninger som virkelig skiller den fra mengden.
XIV-Air har cabriolet-topp og designløsninger som virkelig skiller den fra mengden.

Kontroversiell bil: - Prøvde de å få den så stygg som mulig?

To utgaver

SsangYong viser den i to utgaver, henholdsvis XIV-Air og XIV-Adventure.
De to er nøyaktig like store, Men der XIV-Adventure skal være tilpasset offroad-kjøring og ha egenskaper deretter, er XIV-Air mer en ”livsstilsbil”, med blant annet cabriolet-topp.

På motorfronten skal det komme både bensin- og dieselmotor. Begge alternativer er på 1,6 liter.

Gunstige priser

SsangYong kjører en svært aggressiv prisprofil i Europa Tidligere har det norske avgiftsnivået ødelagt litt for dette her hjemme, fordi gammeldags motorteknologi har gitt relativt høye avgifter.

Men klarer merket å være konkurransedyktig også på dette området, bør det ligge an til gunstige priser på nykommeren når den kommer på markedet, sannsynligvis i 2015.

Så forsvant dette bilmerket for godt

Det er ikke så ofte vi ser konseptbiler med takgrind, SsangYong legger vekt på å framheve det røffet preget til bilen.
Det er ikke så ofte vi ser konseptbiler med takgrind, SsangYong legger vekt på å framheve det røffet preget til bilen.

LES OGSÅ: Nå gjør de comeback i Norge

 

Laster inn forumet...