Volkswagen har akkurat vist Passat som ladbar hybrid. Den kan bli en bestselger på det norske markedet - og virkelig bane vei for denne biltypen.
Volkswagen har akkurat vist Passat som ladbar hybrid. Den kan bli en bestselger på det norske markedet - og virkelig bane vei for denne biltypen.

Snart får vi vite om disse bilene blir billigere

Og hva med elbilene? I morgen får vi svaret.

annonse

Onsdag 8. oktober kl. 10.00 blir statsbudsjettet for 2015 lagt fram.

Spenningen er som vanlig stor - og for oss som følger spesielt med på bil og samferdsel er det særlig en sak som blir spennende: Hva skjer med elbilene - og hva skjer med de ladbare hybridene?

Urettferdig ordning

I dag favoriserer avgiftssystemet elbilene i svært stor grad. De slipper helt avgift - og de har ikke engang moms. Mens de ladbare hybridene må "nøye seg" med en avgift som blir noe redusert på grunn av lavere avgift.

Vi i Broom er blant mange som har tatt til orde for at denne ordningen er urettferdig - og at politikerne må jobbe fram et system som er bedre tilpasset virkeligheten anno 2014. Det handler blant annet om det faktum at det nå kommer en rekke ladbare hybridbiler som i praksis vil være minst like miljøvennlige som elbilene.

Dette er kanskje det smarteste bilkjøpet i 2014

To biler i ett

– De ladbare hybridbilene er på mange måter to biler i ett. Du kan bruke dem som rene elbiler over kortere avstander, typisk de daglige kjøreturene. Og når du skal på langtur, er det ingen bekymring for rekkevidden. Da gjør en bensin- eller dieselmotor jobben, sier Broom-redaktør Knut Skogstad.

– Med unntak av Tesla Model S, er det slik at de fleste elbiler krever at man har en bil til. Og miljømessig er det vel ingen tvil om at det er bedre at folk har én bil enn to, sier Skogstad.

Volvo har kuttet prisene med 100.000 kroner på denne

Tøffe rivaler

Den pågående bilutstillingen i Paris markerer på mange måter det store gjennombruddet for de ladbare hybridene. Og her er det særlig bil-giganten Volkswagen som går i bresjen. De har allerede vist Audi A3 og VW Golf som ladbare hybrider - i Paris fikk vi også se Passat i en slik utgave.

– Den blir viktig, fordi Passat er en utpreget folkelig bil og i mange år har vært en bestselger. Dermed kan den også bli en spydspiss for denne biltypen. Til nå er Mitsubishi Outlander PHEV den eneste ladbare hybriden som har klart å oppnå noe særlig salgsvolum i Norge, den har solgt over 1.000 eksemplarer så langt i år. Men snart får den altså flere tøffe rivaler, sier Knut Skogstad.

Norge i en særstilling

– Hva med elbilene -er det sannsynlig at det blir endringer for disse i statsbudsjettet?

– Det er det store spørsmålet nå. Jeg er overbevist om at det vil skje ting på litt sikt her, det første er sannsynligvis innføring av moms, og en gradvis opptrapping til normal sats. Men her er det grunn til å tro at politikerne vil skynde seg langsomt. Det er grunnleggende for langsiktigheten og forutsigbarheten rundt elbilene at dette ikke går for fort, sier han.

– Vi i Norge er i en særstilling når det gjelder utbredelse av elbiler. Det er viktig for miljøet, og det er en viktig symbolsak for oss. Derfor vil det være veldig uheldig hvis det skjer mye på kort tid her. Da er det etter min mening viktigere at man ser på de ladbare hybridene - og gir dem fordeler og avgiftslette som gjør at de også får bedre forutsentninger til å øke salget, avslutter Knut Skogstad. 

Nå skal familiebilen gå på strøm også

Nissan Leaf er Norges mest solgte elbil. Nå venter mange i spenning på om elbilene beholder alle særfordelene sine i statsbudsjettet for 2015.
Nissan Leaf er Norges mest solgte elbil. Nå venter mange i spenning på om elbilene beholder alle særfordelene sine i statsbudsjettet for 2015.

Den ene sponser statskassen med 80.000 mer enn den andre

Laster inn forumet...