Den ser kanskje ut som noe fra en gammel britisk TV-serie, men denne bilen er splitter ny og markerer at Atalanta er tilbake.
Den ser kanskje ut som noe fra en gammel britisk TV-serie, men denne bilen er splitter ny og markerer at Atalanta er tilbake.

Denne bilen er faktisk helt ny

Slik gjør entusiast-merket comeback. 

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
annonse

Nostalgi og søken etter ”gode, gamle dager” har gjennom historien holdt liv i mange bilprodusenter og mange produkter som strengt tatt har vært sterkt på overtid.

Blant de mest kjente er engelske Morgan som har overlevd i tiår etter tiår med sine håndbyggede og eksklusive sportsbiler.

Men Morgan framstår som den rene masseprodusenten i forhold til et bilmerke som nå gjør comeback. Britiske (naturligvis er de britiske) Atalanta Motors kommer nå med sin første bil på 75 år.

Fire klassikere - se hva vi fant:

Rakk bare 21 eksemplarer

Om du aldri har hørt om dem i utgangspunktet, er nok ikke det så merkelig. Atalanta viste sin første bilmodell, Sports Tourer,helt tilbake i 1937.

De rakk ikke å produsere mer enn 21 eksemplarer av den før andre verdenskrig brøt ut – og satte en stopper for videre drift.

Da skulle man kanskje tro at det var det – og at vi aldri skulle få høre mer fra Atalanta. Men neida. Den Staffordshire-baserte bilentusiasten og forretningsmannen Martyn Corfield vil det annerledes

Det stoppet med bare 21 eksemplarer for Atalantas første bil.
Det stoppet med bare 21 eksemplarer for Atalantas første bil.

Slik kan du ødelegge en bil-klassiker

Startpris: 1,21 mill. 

Han startet i 2012 – og har nå klar en oppdatert og modernisert versjon av Atalantas Sports Tourer. Bilen ble forleden avduket på Hampton Court Palace Concours of Elegance og skal ha vakt betydelig oppsikt der.

Den håndlagede roadsteren har en startpris på rundt 1,25 millioner kroner. Her er det snakk om stor grad av skreddersøm, så det kan helt sikkert bli dyrere også. Atalanta skal tilby sine kunder utstrakt ”selvstyre”, slik at bilen blir akkurat slik de ønsker.

Motor fra Ford

Målsetningen til Martyn Corfield skal være å kombinere det klassiske designet fra 30-tallet, med moderne teknologi. Han kjøper inn en 2,5.liters bensinmotor fra Ford som sender kreftene via en femtrinns manuell girkasse til bakhjulene.

For øvrig er mye av teknikken og karosseriet egenproduksjon. Atalanta skal blant annet ha utstrakt bruk av 3D-print av deler, det gjør det mulig å produsere begrensede volumer til gunstige priser.

Bilklassikeren sto i en garasje i nesten 40 år

- Overveldende interesse

Så er det store spørsmålet naturligvis om det er tilstrekkelig mange pengesterke entusiaster i verden til at comebacket kan vare lenger enn Atalantas første forsøk.

Ifølge selskapet selv skal de hatt overveldende interesse for bilen, med potensielle kunder fra en rekke land som har kommet for å se bilen.

Går det som Atalanta håper, vil de også komme med en coupeutgave av bilen etter hvert.

... mens andre forsvinner: Triste nyheter fra Wiesmann

Med startpris på 1,25 millioner kroner, er Atalantas comeback-bil eksklusive saker.
Med startpris på 1,25 millioner kroner, er Atalantas comeback-bil eksklusive saker.

LES OGSÅ: Engelsk sportsbil med norske aner

Laster inn forumet...