Her står en av årets viktigste bilnyheter

Og nå er de norske prisene klare.

Volvo XC90 var er en av de mest populære modellene på bilmessen i Paris. Mye tyder også på at den blir en populær bil på norske veier neste år.
Volvo XC90 var er en av de mest populære modellene på bilmessen i Paris. Mye tyder også på at den blir en populær bil på norske veier neste år.

På bilutstillingen i Paris som hadde åpning denne uken, var det liten tvil om at en av de virkelig store nyhetene var Volvo XC90.

Den store SUV-en hadde riktignok blitt vist før messen, men likevel var det hele tiden et lite folkehav samlet for å se nøyere på, sitte i og kjenne på nyheten.

Det er tydelig at forventningene er høye. Vi overhørte mange som lot seg imponere av det de fikk oppleve - og det er ikke rart. Her virker alt som om Volvo har gjort jobben grundig.

Les også: Luksus-SUV blir 150.000 kroner billigere

Seter i særklasse

Det merkes på finishen, ikke minst innvendig, at den nye modellen er noe helt annet enn utgående modell. På messen ble også bilens infotainmentsystem og det nye instrumentpanelet vist - og her også har XC90 tatt store steg videre. Blant annet med en av bilverdens største skjermer og imponerende god grafikk og oversiktlige menysystemer.

Setene er det skikkelig Volvo-klasse over. Svenskene er jo kjent for å levere i særklasse på dette området - men det viser seg altså at det likevel var mulighet for forbedring.

Les også: - Er den like dårlig som sitt rykte?

R-design: 40.000 kroner

Nå har forøvrig prisene i Norge blitt klare. Innstegsmodellen begynner på 725.000 kroner - mens toppmodellen T8, med hybriddrivlinje, kommer på en million kroner.

Men husk at dette er startprisene - og at det kan komme endringer i forbindelse med eventuelle justeringer på avgiftssystemet i nasjonalbudsjettet.

Listen over ekstrautstyr er blitt lang - med R-design som øverste utstyrsnivå (+40.000 kroner) - men du får automatgir, 4x4 og syv seter som del av standardutstyret.

Les også: Super-SUV blir både et råskinn og miljøvennlig

Sterk med gjerrig

Dieselmotorene D4 og D5 er på henholdsvis 190 og 225 hk. På bensinsiden er det T5 med 254 hk, T6 med 320 hk og altså T8 med totalt 400 hk.

Sistnevnte blir uten sammenligning den råeste SUVen Volvo har laget - men likevel blir den gunstig både med tanke på utslipp og forbruk. Kun rundt 60 gram Co2 per kilometer er imponerende for en stor og sterk SUV.

Interessert i Volvo? Her finner du MYE godt stoff

Skal bli en storselger

Volvo har et håp om at rundt 1.000 nordmenn skal kjøpe seg XC90 i 2015. Det vil i tilfelle bety at XC90 vil være klassens desiderte bestselger.

Interessen rundt bilen på messen i Paris, tyder i alle fall på at mange er spente på å se hva denne bilen har å by på.

Produksjonen starter i uke 5 neste år, og de første norske kundene får sin bil rundt april neste år.

NB: I bildeserien under finner du massevis av bilder av nye Volvo XC90.

Les også: Her står SUV-nyhetene i kø