Hjertet banker nok litt fortere når du åpner låvedøren - og får se denne synet. Foto: ebay.
Hjertet banker nok litt fortere når du åpner låvedøren - og får se denne synet. Foto: ebay.

Tenk deg å åpne låvedøren og se dette i en krok ...

Den sjeldne bilen har stått i 23 år

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
annonse

Det er syn som dette som får hjertefrekvensen og blodtrykket til å øke drastisk hos mange bilentusiaster. For hva finnes egentlig under den blå presenningen - godt inne på låven?

Man ser at det stikker opp en antenne - og det er eneste hintet om hva det kan være. Utover det skal du ha særdeles god fantasi for å kunne gjette så mye mer ut over at det er en bil.

Hva kan det være??? Foto: ebay
Hva kan det være??? Foto: ebay

Spennende

Slikt er alltid spennende. Som regel er det ganske ordinære greier. En gammel Volvo eller Opel - eller noe annet ikke veldig eksotisk, kanskje - som noen ikke har hatt hjerte til å kvitte seg med etter endt tjeneste.

Nå står denne låven i USA, nærmere bestemt i utkanten av New York. Da kan man i alle fall eliminere Volvo og Opel-tankene. Størrelsen sladrer også om at det er noe mer velvoksent under den støvete presenningen.

Prøv å tenke deg at det er du som står der og skal dra av presenningen på en bil som ble satt bort i 1991, slik som denne ble.

Unik sportsbil med adelig fortid – funnet i en hekk

Bare en gammel Ford ...?

Kanskje blir man først litt skuffet. Å - det var bare en gammel Ford, jo...

Men så legger du merke til at bilen har et vakkert todørs hardtop-karosseri. Så ser du "vorta" på panseret. Den bør du titte nærmere på. Det er liksom den som er fasiten og hemmeligheten her.

Presenningen skjulte en 1969
Ford Torino...
Presenningen skjulte en 1969 Ford Torino...

428 Cobra jet, står det på den. Om bilentusiasten ved siden av deg nå får rennende øyne og pustebesvær er det neppe på grunn av allergi etter støvet som er i ferd med å legge seg etter avdukingen av bilen. For 428 Cobra jet er en betegnelse på et skikkelig råskinn...

Motoren under det digre panseret er av det røslige slaget. Her snakker vi big block V8 med slagvolum på omtrent det samme som seks folkevogner fra samme tid - nemlig 7 liter. Ikke nok med det, den har effekt som TI folkevogner.

Ford oppga 335 hk, men målinger viste at dette ofte var litt snaut og at den reelle effekten gjerne var tett oppunder 400 hk!

Bilen vi her snakker om er en 1969-modell, og jeg tror fint vi tør kalle dette en muskebil.

Kun 29 ble laget

Men la oss ta bilens historikk helt fra begynnelsen. 21. januar i 1969 trillet bilen av samlebåndet. Allerede uka etter var den solgt til en eier som tok godt vare på den, brukte den forsiktig og ikke kjørte veldig langt.

Dette betyr kort fortalt at bilen er både
Dette betyr kort fortalt at bilen er både "sint" og spesiell! Foto: ebay

Foruten stor motor var Torinioen utstyrt med AM-radio med høyttalere bak, lakkerte racing-speil, skivebremser foran med servo, servostyring, turteller, differensialbrems og automatgir.

Kun 29 slike biler skal ha blitt produsert i denne konfigurasjonen, noe som gjør den ganske unik!

Ford Mustang: Denne bilen skapte de reneste opptøyer

Stått stille siden 1991

Torinoen har ikke rullet mer enn 46.000 miles (ca. 74.000 kilometer) siden den var ny og fram til 1991. Det var siste året bilen trakk friskluft gjennom luftfiltret. Det er også grunnen til at den er både komplett, original og i relativt god stand.

En bremsefeil som skulle fikses senere, var årsaken til at den ble satt på låven. Som kjent har "senere" den kjedelige egenskapen at det sjelden eller aldri kommer. Så også her.

Til salgs

Oppgitt effekt fra 7-literen var
335 hk, men målinger viser at det ofte var næremere 400 hk i disse motorene.
Foto: ebay
Oppgitt effekt fra 7-literen var 335 hk, men målinger viser at det ofte var næremere 400 hk i disse motorene. Foto: ebay

Tiden gikk. Eieren passerte 70 år, stakk fingeren i jorda og innså at det eneste fornuftige var å legge bilen til salgs på den amerikanske nettsiden ebay.

Se hele annonsen og alle bildene her.

Bilen er nå sett over, er kjørbar og bremsene reparert, men ellers urørt. Man må nok fortsatt kalkulere med en del påkost her om man vil sette den 100 prosent stand. Et annet alternativ er å fikse det tekniske og bruke den som den er, med tilhørende patina.

Selv om vekten var på rundt 1500 kg, så gikk disse bilene som ei kule. I alle fall rett fram. Både fysisk størrelse, vekt og ikke minst et ikke altfor avansert hjuloppheng gjorde at svingegenskapene var så som så.

Torino kom nok dessuten litt i skyggen av andre modeller fra Ford-konsernet, slik som både Mustang og Mercury Cougar. Disse var både nettere, mer sporty å se på og ikke minst - bød de på et mer særegent design.

Bilen er hel og komplett og kjørbar, men har allikevel et
visst oppussingsbehov. Foto: ebay
Bilen er hel og komplett og kjørbar, men har allikevel et visst oppussingsbehov. Foto: ebay

Attraktiv nå

Men bilen er tydeligvis attraktiv likevel, for her strømmer budene inn. Prisen er i skrivende stund oppe i over 17.000 dollar (ca 110.000 kroner).

Husk at om du vil ta den til Norge så tilkommer norsk moms, frakt og forsikring. Da står det fort 150.000 på prislappen...

Mye tyder i alle fall på at den spesielle muskelbilen kommer på veien igjen - enten det er på denne siden av Atlanteren, eller den andre.

Original Ford Torino annonse fra 1969.
Original Ford Torino annonse fra 1969.

Les også: Rocke-kongens gamle bil funnet bortgjemt på en låve

 

 

 

Laster inn forumet...