Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Audi har gjort noe helt unikt med den siste utgaven av sportsbil- og designikonet TT. De har rett og slett tatt bort den tradisjonelle infotainmentskjermen som vanligvis står sentralt plassert på midtkonsollen.

I stedet er all informasjon samlet i en 12,3 tommers skjerm i instrumenthuset. 

Det ser merkelig ut ved første øyekast. Dashbordet blir liksom nakent og rart uten en skjerm der - og en lurer litt på om det kan fungere å legge så mye informasjon sammen med speedometer og turteller.

Under lanseringen av TT i Spania forleden, fikk vi anledning til å teste det ut i praksis.

Slik er Audis virtual cockpit bygget opp.
Slik er Audis virtual cockpit bygget opp.

Les også: Infotainmentsystem: Slik blir bilen din fornyet

Smartphone-inspirert

Det er smart-telefoner som er inspirasjonen til det nye infotainmentsystemet - og skjermløsningen rett i synsfeltet til sjåføren.

Tanken er at du skal slippe å flytte blikket for mye bort fra veien - og at all informasjon skal kunne leses og hentes fram uten å måtte slippe rattet. Audi kaller det Virtuell Cockpit.

Det høres fancy ut - men det er først etter å ha brukt det at du skjønner akkurat hvor imponerende denne løsningen er.

For det første er skjermoppløsningen imponerende god. Det gjør at alt fra trafikk til Google-maps vises i sylskarpe bilder. Særlig sistnevnte er rene fryden for øyet - men svært god gjengivelse og høyt detaljnivå.

På nye biler er det ganske merkelig å ikke ha noen skjerm på dashbordet. Men det digitale instrumentpanelet gjør jobben utmerket.
På nye biler er det ganske merkelig å ikke ha noen skjerm på dashbordet. Men det digitale instrumentpanelet gjør jobben utmerket.

De tradisjonelle instrumentene, turteller og speedometer, er der fortsatt. Bare at de er digitale. Sjåføren bestemmer selv hvor store disse skal være - det er nemlig to hovedmoduser: En der skjermen domineres av de tradisjonelle instrumentene - og en der du lar infotainementsystemet dominere.

Har du toppmodellen, TTS, kan du også få en tredje visning - der turtelleren flyttes midt på skjermen.

Så mye Audi TT får du til under 100.000 kroner

Styrer alt fra rattet

Med disse knappene kan du styre det aller meste. Og Audi har klart kunststykket å gjøre det både brukervennlig og delikat å se på.
Med disse knappene kan du styre det aller meste. Og Audi har klart kunststykket å gjøre det både brukervennlig og delikat å se på.

På rattet har du nå nok knapper til å kunne klare deg mer eller mindre helt uten menyhjulet og de tradisjonelle knappene rundt dette.

Og selv om det kanskje høres litt hektisk ut med så mye kontroll på rattet - oppleves systemet oversiktlig. Fordi det er lett å bli kjent med, får du det raskt i fingrene. Vi merket raskt at det ble mindre og mindre bruk av menyhjulet mellom forsetene.

I bunnen ligger en kraftig Tegra-prosessor som tar seg av hele systemet.

Audi har også fått på plass et ny stemmestyring - som skal gjøre det mye lettere å bruke talestyring. Blant annet er det langt flere veier til målet. For eksempel vil du kunne si: Kjør meg til Oslo", "Jeg vil til Oslo", "Finn Oslo" osv, altså bruke normale setningen for å systemet til å skjønne hva du mener. 

Dette er noe mange som har brukt stemmestyring der du hele tiden må bruke utvalgte nøkkelord, nok har savnet.

Les også: Touch eller pek - hva er best?

Instrumentskjermen multitasker hele tiden - og kan brukes til det meste. Heldigvis er det lagt skikkelig innsats i at det skal være oversiktlig og se bra ut.
Instrumentskjermen multitasker hele tiden - og kan brukes til det meste. Heldigvis er det lagt skikkelig innsats i at det skal være oversiktlig og se bra ut.

Føreren er førsteprioritet

Men hva så med den som sitter i passasjersetet, tenker du kanskje. Her er det ganske enkelt bare å innse at det er føreren som får prioritet nummer en. Det går fint an for den som sitter i passasjersetet å følge med også - men litt vanskeligere enn tidligere er det likevel.

Det blir nok helst litt irriterende når passasjeren skal bytte- eller finne en radiokanal/musikk. Da må en kanskje lene seg over littegrann.

Hvis du vil ha stort kart - gjør du instrumentene små.
Hvis du vil ha stort kart - gjør du instrumentene små.
I vanlig modus er instrumentene store - og du kan ha for eksempel kjørecomputer i midten.
I vanlig modus er instrumentene store - og du kan ha for eksempel kjørecomputer i midten.

Men alt i alt oppleves systemet, og da særlig fra førersetet, helt ypperlig. Særlig i en kompakt sportsbil blir dette helt riktig.

Nå som det er på plass, tar vi oss selv i å lure på hvorfor ingen har gjort det tidligere...

En hyggelig bi-effekt for Audi sin del, er at denne løsningen også har en økonomisk oppside. Kostnadene blir lavere med en skjerm mindre å forholde seg til.

Dessuten frigjør det plass på dashbordet.

Foreløpig er Audi TT første modell ut med dette. Men neste generasjon av stor-SUVen Q7 vil også få Virtuell Cockpit. I Q7 blir det imidlertid en egen infotainmentskjerm på dashbrodet i tillegg.

^

Les også: Fire av fem bilradioer blir helt ubrukelige

 

Laster inn forumet...